۶ هزار هکتار از اراضی اصفهان زیرکشت گرمک، طالبی و خربزه

کارشناس سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سال زراعی جاری ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با استفاده از روش های نوین آبیاری زیر کشت گرمک، طالبی و خربزه رفت.

فردین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سال زراعی جاری شش هزار هکتار از اراضی استان اصفهان زیر کشت گرمک، طالبی و خربزه رفت، اظهار کرد: سطح زیر کشت گرمک حدود یک هزار و ۴۵۸ هکتار و طالبی یک هزار و ۸۰۰ هکتار است که در ماه‌های خرداد و تیر ۶۰ درصد این دو محصول معادل با ۷۰ هزار تن برداشت شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال نزدیک به ۱۱۸ هزار تن محصول گرمک و طالبی در استان اصفهان تولید و روانه بازار مصرف شود.

کارشناس سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال جاری ۲۸۰۰ هکتار از اراضی استان نیز به کاشت خربزه اختصاص یافت که محصول آن از نیمه ماه مرداد در بازار عرضه می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه امسال قیمت نهایی فروش محصول از هزینه‌های کاشت کمتر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصول طالبی یا گرمک به قیمت هر کیلوگرم ۸۰۰ تا یک هزار تومان یا در نهایت یک هزار و ۱۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود که این حدود هزینه تولید است و سود چندانی برای کشاورز ندارد.

ابراهیمی با بیان اینکه میزان مصرف آب برای کاشت گرمک، طالبی و خربزه با استفاده از روش‌های نوین آبیاری کاهش یافته است، اظهار کرد: این محصولات از ماه بهمن تا نیمه خرداد به دو روش مالچ پلاستیکی و آبیاری تیپ در شهرستان‌های اصفهان، نطنز، اردستان، شاهین شهر و برخوار کاشته می‌شوند.

وی ادامه داد: استفاده از روش مالچ پلاستیکی تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و نیاز آبی از زمان کاشت تا برداشت در مجموع به حدود هشت هزار مترمکعب در هکتار می‌رسد در حالی که نیاز آبی محصولی مانند گندم ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار است.

کارشناس سبزی و صیفی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه فرآیند کاشت، داشت و برداشت این محصولات مکانیزه نیست، گفت: در هنگام کاشت و برداشت ۱۲۰ تا ۱۴۰ نفر روز کارگر در مزارع کار می‌کنند و حتی در زمان برداشت محصول به کارگر بیشتری نیاز است.

ابراهیمی درباره کاشت دیم هندوانه در استان اصفهان گفت: هندوانه دیم در دو شهرستان آران و بیدگل و خوروبیابانک در سطح خیلی کم کاشته می‌شود و آمار شاخصی از تولید ندارد اما از گذشته در این شهرستان‌ها مرسوم بوده است؛ در این نوع کشت بذر هندوانه را در کنار ریشه گیاهان محلی یا در چاله‌ای پر آب می‌کارند و این بذر با استفاده از آب موجود یا ریشه گیاه رشد می‌کند و یک نوبت آبیاری تکمیلی نیاز دارد.‌

کد خبر 434363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.