عبدی یمینی از فریدون فروغی تا سقوط هواپیما + بیوگرافی

عبدالرضا یمینی مشهور به عبدی یمینی، آهنگساز، تنظیم‌کننده، رهبر ارکستر و نوازنده ایرانی ۲۴ تیر ۱۳۸۸ درگذشت.

به گزارش ایمنا عیدی یمینی در نواختن پیانو و سازهایی نظیر گیتار، ویلون، ویلون‌سل و کیبورد تسلط داشت، وی به واسطه تحصیلات کاملی که در حیطهٔ موسیقی داشت، شناخت زیادی از سازهای موسیقی فول آکوستیک Full Acostic پیدا کرده بود.

بیوگرافی عبدی یمینی

عبدالرضا یمینی مشهور به عبدی یمینی در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در شهر تهران به دنیا آمد. از کودکی شیفتهٔ موسیقی بود و علی‌رغم مخالفت‌های پدرش، زندگی خود را وقف موسیقی کرد. وی از نوجوانی با نواختن اغلب سازهای غربی رایج در ارکسترهای ایرانی، و به ویژه با گیتار و کیبورد و پیانو آشنا شد و در سنین جوانی، به عنوان نوازنده به ارکستر برخی خوانندگان روز پیوست.

عبدی یمینی

او از جمله یکی از نوازندگان شبه کنسرتی بود که فریدون فروغی در سال ۵۸، و با نخستین آهنگ‌های بعد از انقلاب خود اجرا کرد. این کار که در استودیو ضبط می‌شد، نقطهٔ عطفی در فعالیت هنری عبدی یمینی محسوب می‌شد. عبدی پس از آن برای ادامه تحصیل به انگلستان مهاجرت کرد و پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی موسیقی خود در soutbend college انگلستان ، تحصیلات عالی موسیقی را در دانشگاه university of surrey انگلیس ادامه داده و در سال ۱۹۸۳ با اخذ درجه فوق لیسانس فارغ‌التحصیل شد. وی همچنین مدتی نیز به اتریش رفت و در وین به یادگیری مبانی موسیقی کلاسیک پرداخت. یمینی توانست علاوه بر اخذ مدرک فوق لیسانس در رشتهٔ موسیقی، به تکمیل دانش موسیقایی خود بپردازد و پس از طی دوره‌های خویش در لندن و وین در سال ۱۳۶۲ خورشیدی فارغ‌التحصیل شود و فعالیت هنری خویش را به شکل گسترده‌تر و حرفه‌ای تری دنبال کند.

عبدی یمینی فعالیت‌های هنری خود را از دههٔ هشتاد میلادی با تشکیل یک گروه موسیقی در همراهی با آرمیک آغاز کرد. البته حضور عبدی این بار منحصر به نوازندگی او نبود و در زمینه‌های دیگر همچون تنظیم و آهنگسازی و رهبری ارکستر نیز در گروه مذکور فعالیت داشت. او در مقام آهنگساز و به خصوص تنظیم کننده همکاری خود را با خوانندگان ایرانی شروع کرد و توانست با تنظیم‌های زیبایش، نام خود را به عنوان یک چهره مطرح کند. اوج فعالیت‌های وی از میانه دهه ۶۰ تا اواخر دهه هفتاد بود. وی در این مدت به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده به همکاری پرداخت. وی در وهله نخست یک تنظیم کننده خارق‌العاده بود.

یمینی از حدود سال ۷۷ یعنی در اواخر دههٔ ۹۰ لس‌آنجلس را ترک کرده و به ایران بازگشت و به همکاری با خوانندگان جوان داخل کشور از جمله محمد خاکپور، در زمینه تنظیم و آهنگسازی پرداخت. برخی علت بازگشت یمینی به ایران در دههٔ نود را به دلیل مشکلات شخصی وی دانسته‌اند. اما بعضی علت این بازگشت را خستگی و دل‌زدگی او از فضای محافل هنری خارج از ایران بیان کرده‌اند.

عبدی یمینی

اولین کار وی در ایران آهنگسازی و تنظیم ۴ قطعه در آلبوم پل به خوانندگی محمد خاکپور در سال ۷۸ است یکی از نکات قابل تأمل در آن آلبوم، حضور شادمهر و بهنام ابطحی در کنار عبدی یمینی بود. وی پس از آن در حدود سال ۱۳۸۰ دو قطعه برای احمد کربلایی آهنگسازی و تنظیم کرد که جز تولیدات مرکز موسیقی صدا و سیما بود که کارهای موفقی بودند و بسیار هم از این رسانه پخش شده‌اند. آخرین کاری که از وی منتشر شده تنظیم آهنگ خسته با صدای محسن آصف بود که حدود ۴ سال پیش به بازار آمد.

عبدی یمینی پس از بازگشت به ایران بسیار کم کار بود و با خوانندگان معدودی به همکاری پرداخت. معلوم نشد که خود راغب به همکاری نبود و یا خوانندگان؛ حتی طی این سال‌ها هیچ نشریه‌ای هم به سراغ وی نرفت و تقریباً هیچ مصاحبه‌ای با این هنرمند مطرح در رسانه‌های داخلی منتشر نشد

در واقع تنها در زمان مرگ او بر اثر سانحهٔ هوایی بود که از وی در رسانه‌های ایرانی نام برده شد و در آن زمان بود که بسیاری از دوستداران او از حضورش در ایران مطلع شدند.

درگذشت عیدی یمینی

عبدی یمینی در روز ۲۴ تیر ماه سال ۱۳۸۸ با هواپیمای شرکت هواپیمایی کاسپین که در مسیر تهران – ایروان در پرواز بود، در حوالی قزوین سقوط کرد و به همراه تمامی مسافرین و خدمه و کادر پروازی در دم جان سپرد. این پرواز که بعدها با عنوان پرواز شماره ۷۹۰۸ هواپیمایی کاسپین لقب گرفت، منجر به کشته شدن ۱۶۹ نفر سرنشینان این هواپیما شد. علاوه بر یمینی، اعضای تیم ملی نوجوانان جودوی ایران سرنشینان این هواپیما بودند.

عبدی یمینی

خاکسپاری عبدی یمینی

عبدی یمینی ۳ مرداد در قطعه ۲۱۱ ردیف: ۴۱ شماره: ۱۰ بهشت زهرا تهران بدون حضور هیچ‌یک از اهالی هنر به خاک سپرده شد.

کد خبر 433353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    9 0
    به جرات میشه گفت باسوادترین موسیقی دان ایرانی بود. یمینی آهنگساز تصادفی نبود