‌سهام عدالت از سود تا روش های فروش + آموزش و جزئیات

سهام عدالت در سال ۸۵ با هدف کاهش شکاف طبقاتی و رفع فقر میان مردم توزیع شد.

به گزارش ایمنا سود سهام عدالت ۵۰۰ هزارتومانی به ۱۶ میلیون و سهام ۱ میلیون تومانی به ۳۲ میلیون رسید.‌

سهام عدالت چیست؟

در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بورسی و غیر بورسی شامل صنایع خودروسازی، فولادی، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، معادن، نیروگاه‌ها و نفت و گاز، بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. از این بین ۶ میلیون تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند و حدود ۴۷ میلیون هم افراد غیر پوشش حمایتی بودند.

سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

افرادی که در اواسط دهه ۱۳۸۰ برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کرده‌اند و فرم مخصوص را تکمیل و به شرکت تعاونی شهرستان‌های خود تحویل داده‌اند ثبت‌نام آن‌ها قطعی شده است.

چگونه از سهام عدالت استفاده کنیم؟

از دو روش مستقیم و غیرمستقیم می‌توان از مزایای سهام عدالت بهره‌مند شد. در روش مستقیم که اصطلاحاً آزادسازی سهام عدالت نامیده می‌شود مالکیت و مدیریت سهام به خود سهام دار منتقل می‌شود امکان معامله سهام برای سهامدار ایجاد می‌شود. اما در روش غیرمستقیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت سهام را بر عهده می‌گیرند و در فواصل زمانی مشخص سود سهام سهامداران را به حسابشان واریز می‌کنند.

روش مستقیم در سهام عدالت

در این روش مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به خود فرد منتقل می‌شود و مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام بر عهده شخص سهامدار خواهد بود.

روش غیرمستقیم در سهام عدالت

در روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سود یا زیان بر اساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و در حساب سهامدار اعمال می‌شود.

آزادسازی سهام عدالت

آزادسازی سهام عدالت به این معناست که سهام دار مدیریت و مالکیت سهام خود را بر عهده بگیر و روش مستقیم را انتخاب کند.

نحوه مشاهده سهام عدالت

با استفاده از سامانه سهام عدالت کارگزاری مورد نظر، ارزش روز دارایی سهام عدالت هر فرد قابل مشاهده است. این ارزش در هر روز با توجه به افزایش یا کاهش قیمت‌ها متغیر است.

فروش سهام عدالت

افرادی که در سامانه سهام عدالت روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده باشند و شماره موبایل معرفی شده به سامانه خصوصی سازی به نام خودشان باشد می‌توانند در سامانه سهام عدالت کارگزاری مورد نظر خود ثبت‌نام کرده و سفارش فروش خود را ثبت کنند. در حال حاضر می‌توان تا سقف ۳۰ درصد از سهام عدالت را فروخت. این تصمیم توسط دولت گرفته شده است و هرگونه تغییر در آن توسط رسانه‌های رسمی کشور اعلام خواهد شد. در صورتی‌که دستور فروش را تا قبل از ساعت ۱۴:۰۰ هر روز ثبت شود، در روز کاری بعد سفارش فروش توسط کارگزاری در بازار عرضه می‌شود و در صورت فروش، وجه آن دو روز کاری بعد به حساب سهام دار واریز می‌گردد. البته این روندی بود که از سوی سامانه اعلام شده بود ولی بیش از یک ماه است که مردم در میان نهادها و سازمان‌های متولی برای واریز پول سهام عدالت سر گردانند. یکی به آنها می‌گوید به بانک بروند، یکی شماره ستاد سهام عدالت را معرفی می‌کند، یکی می‌گوید باید به سازمان خصوصی‌سازی بگویند و یکی شماره تماس گویای بانک‌ها را. مردم راه‌های مختلفی را برای آگاهی از وضعیت سهام و اطلاعات کاربری خود امتحان کرده‌اند اما کمتر به نتیجه رسیده‌اند و بیشترین گله مردم از شعب بانک‌هاست.

عدم پرداخت سود فروش سهام عدالت

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، در توضیح اعتراضات افراد معترض نسبت به پرداختی‌های فروش سهام عدالت گفته است که اگر پرداخت پول مبنی بر فروش سهام عدالت افراد بیش از ۱۰ روز طول کشیده است به احتمال زیاد یا تاریخ شماره شبای این افراد نامعتبر بوده یا اطلاعات وارد شده ناقص است. پس بهتر است آن دسته از مشمولینی که فروش سهام عدالت آنها بیش از ۱۰ روز گذشته به شعباتی که سفارش فروش داشتند مراجعه و شماره شبای خود را کنترل کنند تا از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوند. ضمناً افرادی که کمتر از ۱۰ روز است اقدام به ثبت سفارش فروش کردند، ممکن است سهام آنها تاکنون در بانک‌ها به فروش نرفته باشد، سفارش فروش در مجموع بانک‌ها تجمیع و به کارگزاری منتقل می‌شود، بعد از آن کارگزاری‌ها بر اساس صلاحیت سهامداران، شرایط موجود در بازار و هماهنگی با ناظر بازار آن را به فروش می‌رساند به همین دلیل ممکن است این اقدام با تأخیر مواجه شده باشد و مراحل فروش به طول بینجامد. همچنین افرادی که کمتر از ۱۰ روز است اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند بهتر است صبوری کنند تا سهام آنها به فروش برود تا مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.

عده‌ای دیگر هستند که مقداری از پول سهام به فروش رفته برای آنها واریز شده این افراد خوشبختانه مشکلی در شماره شبا ندارند و مشکل عدم واریز باقی پول سهام به فروش رفته این افراد به این موضوع بر می‌گردد که به طور حتم بخشی از سهام آنها به فروش رفته و ۳۰ درصد سهام به صورت کامل فروخته نشده است، سهامداران در این زمینه آسوده خاطر باشند که بعد از فروش سهام مبلغ کافی بر اساس میزان دارایی به حساب آنها واریز می‌شود.

تغییر شماره موبایل سهام عدالت

در حال حاضر ثبت‌نام غیرحضوری فقط مختص کسانی است که یک شماره موبایل به نام خود دارند و آن را قبلاً به سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی معرفی کرده‌اند و امکان ثبت شماره جدید برای آن وجود ندارد.

سهام عدالت و پرتفوی کارگزاری

سهام عدالت قابلیت اضافه شدن به پرتفوی نزد کارگزاری را ندارد و معاملات آن در سامانه سهام عدالت کارگزاری قابل انجام است. برای انجام معامله در سهام عدالت امکان معاملات آنلاین مانند سایر سهام‌ها وجود ندارد و سامانه‌های آنلاین کارگزاری مانند تریدرها قابلیت معامله در سهام عدالت را ندارند.

جاماندگان سهام عدالت

در حال حاضر هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی برای سهام عدالت انجام نمی‌شود و افراد جامانده از سهام عدالت بایستی منتظر تصمیمات مجلس شورای اسلامی و سازمان خصوصی‌سازی باشند. طبق آخرین گفته‌های مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، تخصیص سهام عدالت به جاماندگان در دستور کار قرار دارد. یک گروه از جاماندگان کسانی هستند که دعوتنامه دارند اما سهام عدالت به آنها تخصیص داده نشده است، گروه دیگر افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند که در مجموع بیش از ۱ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مشمول هستند. بقیه افراد نیز کسانی هستند که در دهک‌های مورد نظر قانون به حساب می‌آمده‌اند ولی در تخصیص سهام عدالت در نظر گرفته نشده‌اند. بنابراین این مشمولین جدید چند گروه هستند. طبق برآورد مجلس شاید این تعداد به ده میلیون نیز برسد در آن زمان، با جمعیت ۷۵ میلیونی حدود ۵۳ میلیون مشمول بودند یعنی اگر سه دهک بالای درآمد حذف شده و بقیه اضافه شوند، با جمعیت فعلی باید افراد جدیدی مشمول سهام عدالت شوند.

سود سهام عدالت

ارزش سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومان به ۱۶ میلیون و ۲۱۳ هزار تومان رسیده است. آنهایی هم که دارای سهام عدالت یک میلیون تومانی بودند اکنون صاحب سهام عدالتی در حدود ۳۲ میلیون هستند این مقدار زمانی که سهام عدالت ۵۰۰ تومانی ۱۴.۳ میلیون بود ۲۸.۶ میلیون ارزش داشت.

کد خبر 432692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.