نقش ویتامین K در مقابله با بیماری کووید ۱۹ چیست؟

اخیرا گروهی از محققان هلندی به ارتباط بین کمبود ویتامین K و عوارض شدید ناشی از بیماری کرونا پی بردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین K جزو ویتامین‌های محلول در چربی بوده و مهمترین وظیفه آن جلوگیری از خونریزی است. مصرف این نوع ویتامین برای کنترل و درمان خونریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده توصیه شده است. همچنین ویتامین K به ارتقای سلامت قلب و استخوان کمک زیادی می‌کند. کمبود این ویتامین ممکن است هر گروه سنی را درگیر کند، اما اغلب در نوزادان رخ می‌دهد.

نوزادان مبتلا به کمبود این ویتامین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خونریزی دهنده بدو تولد هستند و به منظور پیشگیری از بروز این نوع بیماری‌ها، ویتامین K دریافت می‌کنند. دو نوع اصلی ویتامین K وجود دارد؛ ویتامین K1 (فیلوکینون) که در خوراکی‌های گیاهی مانند برگ‌های سبز یافت می‌شود و ویتامین K2 (مناکینون) که در خوراکی‌های حیوانی و تخمیر شده وجود دارد.

با وجود اینکه هر دو نوع ویتامین K عملکردهای یکسانی دارند، اما به نظر می‌رسد ویتامین K2 بهتر و به مدت طولانی‌تر در بدن جذب می‌شود. همچنین بدن انسان قادر است مقداری از ویتامین K1 مصرفی را به ویتامین K2 تبدیل کند. گروهی از محققان به تازگی ارتباط بین ویتامین K و بیماری کووید -۱۹ را بررسی کردند. همانطور که مشخص شده است بیماری کرونا باعث لخته شدن خون در رگهای بدن می‌شود و این اتفاق نیز منجر به تخریب بافت الاستیک در ریه‌ها می‌شود.

ویتامین K که از طریق مواد غذایی مصرف و در دستگاه گوارش جذب می‌شود، در تولید پروتئین‌هایی که مسئول تنظیم لخته شدن خون هستند، نقش دارد. به همین دلیل قادر است از ریه‌های انسان در برابر این بیماری محافظت کند. پژوهشگران معتقد هستند نوع رژیم غذایی نقش مهمی در مبارزه با ویروس جدید کرونا دارد. همچنین نتایج این مطالعه نشان می‌دهد کمبود ویتامین K باعث بروز مشکلات جدی در میان افراد مبتلا به بیماری کرونا می‌شود.

بنابراین محققان به افراد توصیه می‌کنند به منظور دریافت ویتامین K مورد نیاز بدن، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند. در صورت کمبود ویتامین K، افراد باید پس از مشورت با پزشک از مکمل دارویی استفاده کنند. حتی اگر مصرف ویتامین K نقش محافظتی در برابر بیماری کرونا نداشته باشد، برای بهبود عملکرد ریه و ارتقای سلامت رگ‌های خونی و استخوان‌ها مفید است.

کد خبر 431836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.