پدر علم کامپیوتر از تولد تا مرگ

آلن تورینگ یک دانشمند انگلیسی است که عنوان پدر هوش مصنوعی و علم کامپیوتر را از آن خود کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلن متیسون تورینگ (Alan Mathison Turing) را می‌توان با القابی مانند دانشمند علوم کامپیوتر، ریاضی‌دان، استاد منطق و فلسفه، تحلیل‌گر رمز و زیست شناس ریاضیات شناخت. او مقالاتی در زمینه‌های ریخت‌زایی و واکنش‌های ساعتی شیمیایی منتشر کرده است. بزرگ‌ترین و معتبرترین جایزه دنیای کامپیوتر از سال ۱۹۹۶ به نام این دانشمند با عنوان "Turing Award" به فعالان تأثیرگذار دنیای کامپیوتر اهدا می‌شود.

تولد و تحصیل

آلن تورینگ در تاریخ ۲۳ ژوئن سال ۱۹۱۲ در منطقه ویدا میل لندن متولد شد. او در سن ۶ سالگی به مدرسه شبانه روزی سنت مایکل رفت و در این دوران معلمان به سرعت متوجه هوش سرشار او شدند. آلن علاقه زیادی به تحقیقات پیشرفته ریاضی داشت و در سن ۱۶ سالگی نیز نظریات انیشتین را مطالعه و بررسی می‌کرد. او در سال ۱۹۳۱ وارد دانشگاه کمبریج شد و در سال ۱۹۳۴ با درجه عالی در رشته ریاضیات فارغ التحصیل شد. آلن تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه پرینستون گذراند و در سال ۱۹۳۸ موفق به دریافت مدرک دکتری شد.

رمزنگاری

این دانشمند قرن بیستم در طول جنگ جهانی دوم به تحقیق و ساخت دستگاه‌های رمزنگاری مشغول بود. او در سال ۱۹۳۸ در سازمان رمزنگاری بریتانیا به نام GC & CS فعالیت داشت و در زمینه رمزگشایی مقالاتی با عنوان "استفاده از احتمالات در رمزگشایی" و "آمار تکرارهای ریاضی" منتشر کرد. یکی از دستگاه‌هایی که تورینگ در تولید آن نقش اساس داشت، Delilah بود که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام‌های صوتی استفاده می‌شد.

اولین کامپیوترهای مدرن

تورینگ در سال ۱۹۴۶ مقاله‌ای منشتر کرد که پایه و اساس ساخت کامپیوترهای اولیه با حافظه‌های الکترونیکی را توضیح می‌داد؛ او تصمیم داشت این کامپیوتر را به طور واقعی تولید کند. نخستین کامپیوتری که با استفاده از طرح او ساخته شد، Pilot ACE نام داشت؛ این کامپیوتر اولین برنامه خود را در تاریخ ۱۰ می سال ۱۹۵۰ اجرا کرد. یکی از فعالیت‌های قابل توجه این دانشمند، توسعه نرم افزار برای یکی از نخستین کامپیوترهای حافظه دار تاریخ به نام Manchester Mark 1 بود. علاوه بر این او آزمایشی تحت عنوان "تست تورینگ" معرفی کرد که با انجام آن هوشمندی کامپیوترها اندازه‌گیری می‌شد. از دیگر فعالیت‌های تورینگ در زمینه تولید نرم افزار می‌توان به نرم افزار شطرنج برای کامپیوتر Ferranti Mark 1 اشاره کرد که به عنوان اولین نرم افزار بازی شطرنج در کامپیوتر شناخته شد. همچنین این دانشمند در سال ۱۹۴۸ روشی برای حل معادلات ماتریس به نام "LU "decomposition ارائه کرد.

یادبودهای آلن تورینگ

ماندگارترین یادبود پدر علم کامپیوتر مدرن "جایزه تورینگ" نام دارد که از سال ۱۹۶۶ هر سال به برترین فعالان این حوزه تعلق می‌گیرد. این جایزه به نوبل دنیای کامپیوتر معروف است. مجسمه‌ها و یادبودهای زیادی نیز تا کنون به یاد این دانشمند بزرگ ساخته شده است. دانشگاه‌های کمبریج، ادینزبرگ، آستین، استنفورد، واشنگتن و منچستر از جمله دانشگاه‌هایی است که یادبودهایی به نام آلن تورینگ دارد.

کد خبر 431455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.