مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باعث تقویت ریه‌ها می‌شود

یک عامل مهم در بی اشتهایی کودکان،تاثیر رژیم غذایی در جلوگیری از بروز آلزایمر، روش‌های از بین بردن اعتیاد به شیرینی جات، هفت نوع از بهترین ادویه ها برای مبارزه با التهاب و خوراکی‌های مفید برای تقویت ریه‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت یزد، گفت: دو نوع بی اشتهایی زودگذر و طولانی مدت وجود دارد در کودکان نیز بی اشتهایی، رایج‌ترین مشکل بعضی گروه‌های سنی است و بر زندگی کودک تأثیر دارد.

یوسف نقیایی، افزود: بی اشتهایی زودگذر تأثیری روی کودک ندارد و والدین می‌توانند با توجه به علاقه غذایی کودک، به تدریج این مشکل را در او برطرف کنند اما بی اشتهایی طولانی مدت، تأثیر بدی بر زندگی و رشد کودک دارد و به او آسیب می‌زند. برای سنجش آسیب بی اشتهایی به کودک، از نمودار رشد که شامل اندازه گیری قد و وزن است، استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر حجم غذای کودک، گفت: حجم غذا تأثیر چندانی بر روند رشد کودک ندارد، افزود: کمبود بعضی ریز مغذی‌ها مانند آهن، روی و تعادل نداشتن در مصرف مواد غذایی با بی اشتهایی کودک ارتباط مستقیم دارد.

مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت یزد، تصریح کرد:: بهترین گزینه برای رفع بی اشتهایی کودک، شناسایی عوامل ایجاد کننده آن مانند کمبود ویتامین B۱ است، از این رو برای رفع بی اشتهایی او مولتی ویتامین تجویز می‌شود پزشک نیز ممکن است برای بررسی علت بی اشتهایی کودک، آزمایش تکمیلی درخواست کند.

نقیایی اضافه کرد: توصیه می‌شود مادر با افزودن مقداری کره یا روغن، غذای کودک را مقوی کند و میل به غذا را در او افزایش دهد. تخم مرغ، حبوبات و گوشت دارای پروتئین کافی بوده و موجب مقوی شدن غذای کودک می‌شوند. غذای کودک نباید زیاد رقیق باشد چرا که رقیق بودن زیاد، سبب افزایش بی میلی کودک به غذا می‌شود.

روش‌های از بین بردن اعتیاد به شیرینی جات

زمان آن رسیده است که به اعتیاد خود غلبه کنید. معتاد بودن به قند خطرات زیادی را متوجه سلامت عمومی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قند به طور مستقیم با چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و بسیاری از موارد بهداشتی دیگر مرتبط است. عسل، شکر قهوه‌ای و سایر نوشیدنی‌های سالم اما شیرین، ممکن است سالم به نظر برسند اما حاوی شکر هستند. شیرینیجات چه از زنبور عسل باشد و چه از نیشکر، باعث افزایش قند خون شما می‌شود.

منابع غذایی خود را اصلاح کنید. بدن می‌تواند از پروتئین، چربی و کربوهیدرات زندگی کند و نیازی به مصرف این میزان قند ندارد. سوخت سلول‌های مغزی ما قند است. مغز ما قند را به مثابه پاداش می‌بیند و این اتفاق موجب می‌شود که شما در پی قند باشید. اگر اغلب قند زیادی مصرف می‌کنید، آن پاداش را تقویت می‌کنید که می‌توانید این عادت را بشکنید. اگر خیلی اهل شیرینیجات، نوشابه و سایر محصولات پر شکر هستید، منابع سالم‌تری را انتخاب کنید. انواع توت‌ها یا میوه‌های پوره شده روی جوی دو سر را امتحان کنید. میوه‌های خشک شده، یخ زده و ی کنسرو شده (بدون قند اضافه) را کشف کنید. یک لیوان شیر کم‌چرب یا ماست کم‌قند هم می‌تواند به شما کمک کند. خوردن پروتئین یکی از راه‌های آسان مهار کردن هوس شکر است. غذاهای حاوی پروتئین آهسته هضم می‌شوند و باعث می‌شوند که شما کم کم احساس سیری کنید. پروتئین باعث نمی‌شود قند خون شما بالا برود. همچنین می‌توانید برای کسب پروتئین از مرغ، ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ، آجیل و لوبیا استفاده کنید.

فیبر از بسیاری از جهات به مبارزه با هوس شکر کمک می‌کند. فیبرها تا زمان مناسبی ما را سیر نگاه می‌دارند و انرژی بالایی به ما می‌دهند. فیبرها با توجه به اینکه قند خون شما را بالا نمی‌برند، باعث گرسنگی ناگهانی شما نمی‌شوند. میوه، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید. ورزش می‌تواند به از بین بردن هوس شکر کمک کند و روش غذا خوردن را تغییر دهد. شما وقتی ورزش می‌کنید کم‌کم احساس بهتری خواهید داشت و غذاهای سالم‌تری می‌خواهید. هر ورزشی که دوست دارید، اعم از پیاده‌روی، دوچرخه، یا شنا را انجام دهید. از زمان کم‌تر شروع کنید تا حداقل هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه آن را بالا ببرید.

تأثیر رژیم غذایی در جلوگیری از بروز آلزایمر

مطالعه محققان دانشگاه وسترن استرالیا که در مجله «اپن بیولوژی» منتشر شده، نشان می‌دهد که ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها در دوز بالا در جلوگیری از آلزایمر حتی مؤثرتر از درمان‌های کنونی است. بیماری‌های زوال عقل مانند آلزایمر بیش از ۷۰ درصد از مرگ و میرهای سطح جهان را به خود اختصاص می‌دهد. عواملی چون استرس اکسیداتیو، اسیدوز متابولیک مزمن و رادیکال‌های آزاد نقش اساسی در روند پیری در بدن و همچنین بیماری‌هایی مثل آلزایمر ایفا می‌کنند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها آنتی با رادیکال‌های آزاد در بدن واکنش نشان می‌دهند و آنها را بی‌ضرر می‌کنند. جرالد وورینک این تحقیق را هنگام کار در دانشکده پزشکی وسترن انجام داد و طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌ها را مورد بررسی قرار داد تا کشف کند که کدام یک از آنها در محافظت از نورون‌ها در سیستم عصبی بدن موثرند.

وی دریافت که دوزهای بالا از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E موجب کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر می‌شود. به گفته وی، در حالی که یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی به تثبیت سطح pH در بدن- و ایجاد استرس اکسیداتیو- کمک می‌کند؛ مکمل همزمان ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری و مدیریت بیماری زوال عقل مانند آلزایمر تأثیرگذار است. وورینک، اظهار کرد: ترکیب آنتی‌اکسیدان‌ها در دوز بالا و شخصی‌سازی شده و همچنین رژیم کم کربوهیدرات غنی از مواد مغذی، بیشترین تأثیر را در درمان بیماری آلزایمر دارد.

هفت نوع از بهترین ادویه‌ها برای مبارزه با التهاب

مصرف مداوم هفت ادویه با اثرات ضد التهابی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از مواد غذایی به عنوان دارو باشد. علف‌های سیاه فلفل حاوی ترکیبات مختلفی هستند که اثرات ضد التهابی دارند و حتی باعث افزایش جذب کورکومین (ترکیب اصلی در زردچوبه) می‌شوند. مطالعات همچنین حاکی از آن است که اثرات ضد التهابی زنجبیل نیز ممکن است اثرات مثبتی بر دیابت و آلزایمر داشته باشد و فواید آن بعد از مصرف هر دو زنجبیل خشک شده و تازه دیده شده است. همچنین ترکیب موجود در فلفل قرمز، کپسایسین، همان ترکیبی است که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فلفل قرمز به ویژه در هنگام سرطان ایجاد می‌کند. دارچین نیز می‌تواند در کاهش قند خون، کاهش کلسترول، مدیریت بیماری‌های عصبی و متوقف کردن تکثیر برخی از سرطان‌ها نقش درمانی داشته باشد. آنتی اکسیدان‌ها بخش مهمی از یک رژیم ضد التهابی هستند زیرا باعث جلوگیری از ایجاد رادیکال‌های آزاد از ایجاد التهاب جدید می‌شوند و در بین ادویه‌ها، میخک‌ها برخی از بالاترین فعالیت‌های آنتی اکسیدانی را دارند. Eugenol ، ترکیب فعال موجود در میخک نیز به نظر می‌رسد که مسیرهای التهابی را مهار می‌کند تا پیشرفت آسم و رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند.
رزماری حاوی ترکیبات بیولوژیکی فعال است که اثرات ضد التهابی را القا می‌کند، به ویژه بر مغز و روده تأثیر می‌گذارد. به دلیل پتانسیل ضد التهابی، زردچوبه محبوبیت خود را افزایش داده است، حتی برای بسیاری از افراد زردچوبه یک مکمل روزانه است. فواید آن از کورکومین ناشی می‌شود، ترکیبی که به نظر می‌رسد سیتوکین های التهابی را مهار کرده و رادیکال‌های آزاد را از ایجاد التهاب جدید مسدود می‌کند.

مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باعث تقویت ریه‌ها می‌شوند

نوع تغذیه کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در این روزهای کرونایی اهمیت تغذیه برای سلامت و تقویت ریه‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت کلی سیستم ایمنی بدن به خصوص ریه‌ها نسبت به تغذیه خود توجه ویژه‌ای داشته باشیم. برخی از خوراکی‌ها در تقویت، حفظ سلامت و بالا رفتن ظرفیت ریه‌ها بسیار مؤثر هستند که در ادامه به مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باعث تقویت ریه‌ها می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

موز

موز سرشار از پتاسیم است و گزینه بسیار خوبی برای بهبود عملکرد ریه‌ها محسوب می‌شود. همچنین خوراکی‌های دیگری از جمله کدو سبز، آووکادو، پرتقال، طالبی، زردآلو و برخی از حبوبات مانند لوبیا چیتی، سویا و عدس جزو مواد دارای پتاسیم محسوب می‌شوند.

ماهی چرب

امگا ۳ موجود در ماهی باعث بهبود عملکرد ضدالتهابی بدن می‌شود و برای کاهش التهاب ریه‌ها مفید است. ماهی چرب به علت داشتن ویتامین D برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید محسوب می‌شود. در کنار ماهی، مغز گردو و بذرکتان میزان زیادی امگا ۳ در خود جای داده‌اند.

تقویت ریه‌ها با سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت سلامت ریه‌ها در سطح سلولی کمک می‌کند.

گوجه فرنگی

رژیم غذایی حاوی گوجه فرنگی باعث کاهش تخریب بافت ریه در افراد سیگاری می‌شود. همچنین گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است که علاوه بر بهبود سلامت ریه‌ها، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

زنجبیل

زنجبیل ترکیبات ویژه‌ای دارد و اثرات ضدالتهابی قدرتمندی را به خود اختصاص داده است. همچنین حذف آلودگی از ریه‌ها را سرعت می‌بخشد.

سیب

سیب سرشار از آنتی اکسیدان است و خطر ابتلاء به بیماری‌های ریوی را کاهش می‌دهد.

قارچ

قارچ‌ها برای سلامتی ریه‌ها مفید هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

مصرف عصاره قلم استخوان برای تقویت ریه

استفاده از عصاره قلم استخوان ریه‌ها را تقویت کرده و به بهببودی سرماخوردگی منجر می‌شود.

آویشن

آویشن باعث بهبود سیستم تنفسی می‌شود و برای درمان برونشیت پیشنهاد خوبی است.

سیر

سیر آنتی اکسیدان‌هایی را تأمین می‌کند که به حفظ سلول‌های موجود در ریه کمک خواهد کرد. دو تا سه حبه سیر در روز می‌تواند به محافظت از ریه‌ها در برابر عفونت کمک کند. همچنین شما می‌توانید سیر را به سالاد و چاشنی‌های سالاد اضافه کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین است که به سلامت ریه‌ها و ماهیچه‌های تنفسی قوی کمک می‌کند.

ترب کوهی

ترب کوهی سینوس‌ها و مخاط نازک رقیق در ریه‌ها را تحریک می‌کند.

کد خبر 431370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.