چرا کودکان در برابر گرمازدگی آسیب می‌بینند؟

در فصل گرما کودکان جنب‌وجوش بیشتری دارند و باید آب و مایعات حاوی الکترولیت بیشتری نیز مصرف کنند تا دچار گرمازدگی نشوند و استفاده از میوه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی در تامین آب و الکترولیت کافی در روزهای گرم سال به کودکان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره زمین نه تنها محیط زیست، بلکه انسان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و در بسیاری از مواقع و به ویژه روزهای گرم تابستان این تغییرات منجر به بروز بیماری‌ها و حالاتی می‌شود که امکان از دست رفتن جانشان نیز هست.

گرمازدگی یکی از معضلات روزهای گرم تابستان است، پدیده‌ای که هر چند مشکلات آن همه اقشار را در شرایط مختلف درگیر می‌کند اما در این بین افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف‌تر از دیگران است بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، کودکان و سالمندان از گروه‌های سنی هستند که آمار گرمازدگی بین آنها بالا است و سلامتی آنها را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. از این رو برای بررسی بیشتر تاثیرگرمازدگی روی کودکان و نشانه‌های آن با حسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

گرمازدگی چیست؟

به‌طور طبیعی بدن انسان زمانی که با دریافت گرما ‏مواجه می‌شود برای پیشگیری از افزایش شدید دمای داخلی خود، واکنش دفاعی تعریق را انجام می‌دهد؛ سیستم دفاعی بدن از ‏طریق عرق کردن سعی در دفع حرارت داخلی و خنک کردن اندام‌ها و سیستم‌های درونی بدن می‌کند، اما با این حال زمانی که دمای هوا گرم‌تر از حد طبیعی و نرمال شود، عمل تعریق به خوبی صورت نمی‌گیرد و بدن خنک نمی‌شود و فرد دچار گرمازدگی خواهد شد و یا ممکن است گرمازدگی در اثر از بین رفتن مایعات بدن در فصل گرما به وجود آید.

نشانه گرمازدگی و علت بروز آن در کودکان چیست؟

کودکان گاهی اوقات ممکن است به دلیل بازی و فعالیت کردن به شدت سرگرم باشند و محیط اطراف نیز گرم باشد، در این حالت بدون آن‌که متوجه شوند، بدن آن‌ها آب خود را از دست می‌دهد و دچار اختلالات الکترولیتی و به دنبال آن سردرد، گرگرفتگی و تنگی نفس می‌شوند و این علائم می‌تواند نشانه گرمازدگی کودکان باشد، بنابراین بدن کودکان در فصل گرما بیشتر به دریافت آب و الکترولیت نیاز دارد تا دچار گرمازدگی نشوند.

برای جلوگیری از گرمازدگی کودکان چه آموزش‌هایی باید به آن‌ها داده شود؟

برای این‌که کودکان دچار گرمازدگی نشوند، باید به آن‌ها آموزش دهیم که در هوای آفتابی و گرم هنگام فعالیت و بازی و حتی قبل از آن، مقدار فراوانی آب بنوشند، حتی اگر احساس تشنگی ندارند، از لباس‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده کنند و پوشش زیاد نداشته باشند، فعالیت فیزیکی شدید در فضای بیرون از منزل را در زمان قبل ازظهر و یا ساعات خنک روز انجام دهند و در محیط‌های گرم و بسته بازی نکنند.

همچنین باید به کودکان آموزش دهیم که در صورت احساس گرمازدگی به جای خنک بروند و همواره در گردش‌های بیرون منزل، آب کافی همراه داشته باشند.

چرا باید از کودکان هنگام گرمازدگی مراقبت بیشتری شود؟

در فصل‌های گرم سال از دست‌ رفتن آب در بدن کودکان زودتر اتفاق می‌افتد، چرا که فعالیت و جنب‌وجوش بیشتری دارند، اما ممکن است دیرتر متوجه آن شوند و نگویند که تشنه هستند یا دیرتر ابراز تشنگی کنند، بنابراین کودکان نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند تا در فصل گرما دچار گرمازدگی نشوند.

راهکارهای مقابله با گرمازدگی در کودکان چیست؟

در فصل تابستان با توجه به گرم بودن هوا نخستین و مهم‌ترین نکته مصرف آب کافی است که برای تأمین آب بدن کودکان می‌توان ‏از آبمیوه طبیعی استفاده کرد و یکی از راه‌هایی که برای مقابله با گرمازدگی باید انجام داد، تأمین آب مورد نیاز بدن است و در روزهای گرم سال باید از مایعات بیشتری استفاده کنیم، همچنین والدین باید بدن کودکان را خنک نگه دارند.

برای تأمین آب بدن در فصل گرما چه مواد غذایی را باید استفاده کرد؟

مصرف میوه‌ها مانند هلو، آلو و گیلاس و سبزی‌ها به دلیل داشتن آب فراوان توصیه می‌شود، همچنین استفاده از آبمیوه‌های طبیعی تهیه شده در منزل مانند آب طالبی، آب ‏هندوانه و شربت آبلیمو با عسل بهترین نوشیدنی برای تأمین آب بدن است، خوردن انواع میوه‌های تابستانه از قبیل هندوانه، طالبی و خربزه که درصد بالایی آب، سدیم و پتاسیم دارند نیز توصیه می‌شود، چرا که با مصرف این میوه‌ها می‌توان تا حدودی الکترولیت‌های ازدست‌رفته بدن را جبران کرد و مانع از گرمازدگی کودکان شد، از مصرف غذاهای چرب و سنگین باید پرهیز‎ شود.

کد خبر 431314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.