آشنایی با مبانی نقد در سینما

دوره آموزشی آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری توسط دفتر تخصصی سینما و با حضور اساتیدی چون هوشنگ گلمکانی، مجید اسلامی، مجتبی ذوقی و بابک کریمی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وقتی بحث نقد و منتقدها باز می‌شود در ذهن همه، آدمی با اخم‌های درهم که مدام در حال گفتن نکات منفی است تداعی می‌شود، اما چهره واقعی نقد زیر این نقاب جا مانده است. به‌طورکلی منتقد به هنگام ارزیابی یک فیلم معمولاً نکاتی همچون انگیزه رخدادها در فیلم، سرگرم‌کننده بودن فیلم، معنا و ارزش اجتماعی فیلم و زیباشناختی اثر را مد نظر قرار می‌دهد. نقد فیلم اغلب اوقات کار بزرگ و جذابی است و برای نقدنویسی آشنایی با مبانی و اصول آن رکن اساسی است که متأسفانه گاهاً این تخصص در بسیاری از منتقدین وجود ندارد.

دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دور سوم کلاس‌های آشنایی با مبانی نقدنویسی در سینما و هنرهای تصویری را از روز پنجشنبه ۱۲ تیرماه با حضور مازیار اسلامی، مجید اسلامی، نوید پورمحمدرضا، مجتبی ذوقی، مونا سیف، سعیده طاهری، محمدرضا فرزاد، بابک کریمی، هوشنگ گلمکانی و امیررضا نوری پرتو برگزار خواهد کرد.

مصطفی حیدری درباره این دوره به خبرنگار ایمنا گفت: بخشی از مواجه ما با آثار هنری این است که آنها را در گام نخست تحلیل و در گام‌های بعدی نقد کنیم. در این میان جای خالی مباحث نقد بیش از هر چیز احساس می‌شد و این موضوع ما را برآن داشت که چهار دوره طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ جهت آموزش و تربیت نقادان با استعداد برپا کنیم. هدف این دوره‌ها شناسایی استعداد کسانی است به حوزه نقد علاقه مند هستند.

مدیر دفتر تخصصی سینما ادامه داد: دوره اول دوم در سال ۹۷ برگزار شد و در جلسات اول نظر بر این بود که هنرجویان با شیوه‌ها و انواع نقد که شامل ۱۵ نوع نقد از جمله نقد فلسفی، نقد عامه پسند، نقد پدیدار شناسی و غیره آشنا شوند. در دوره سوم شیوه‌های عملی و تجربی نوشتن نقد آموزش داده شد تا در آخرین پله منتقدان بتوانند فیلم ببینند و نقد بنویسند. بر اساس اصول کلی نقد باید مکتوب باشد و تاکید ما نیز بر همین موضوع است که در ایران به آن بی توجهی می‌شود.

وی افزود: در اصفهان منتقدی که کار آکادمیک کرده باشد نداریم. مدرسان این دوره نیز از تهران دعوت شدند. فرایند آموزشی این دوره‌ها کاملاً تخصصی و زیر نظر اساتید بنام کشوری است.

حیدری تاکید کرد: این دوره‌ها یک جلسه عمومی نیست و معمولاً در هر دوره ۲۵ نفر شرکت کننده داریم. اگر از بین این افراد ۱۰ نفر هم بتوانند وارد ورطه حرفه‌ای نقد نویسی شوند، اتفاقی درخشان است. هدف ما شناسایی استعدادیابی افراد علاقه‌مند به نقد است تا در تألیف کتاب "سینماتوگراف ۴" از مقالات همین شرکت کننده‌ها استفاده کنیم.

گفتنی است، علاقه مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند تا دهم تیرماه به دفتر تخصصی سینما مراجعه و یا با شماره ۰۳۱۳۲۲۴۳۸۹۵ تماس بگیرند. محل برگزاری دوره "آشنایی با مبانی نقد در سینما و هنرهای تصویری" سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان است.

کد خبر 431127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.