تیک‌آف پرحاشیه مجلس اصولگرا

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

ضربه کاری اطلاعات سپاه به اعضای یک فرقه ضاله

اعضای تشکیلاتی یک فرقه ضاله که مبادرت به تبلیغات گسترده در فضای حقیقی و مجازی و برپایی تجمعات غیر قانونی در یکی از شهرستان‌های استان می‌کردند، با حکم قضائی توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند. این افراد با هماهنگی هسته‌های اصلی فرقه و ارتباط‌گیری گسترده با اقداماتی چون شعارنویسی، پخش تراکت و توهین به مقدسات در پی ضربه زدن به اصول مذهب شیعه، مکتب مهدویت و اعتقاد به ظهور منجی در بین مردم بودند.

برخورد جدی با هرگونه ترویج عقاید خرافی فرقه‌های ضاله و حامیان آنان در اولویت کاری سازمان اطلاعات سپاه امیرالمومنین (ع) قرار دارد و در این زمینه با قاطعیت عمل خواهد کرد.

آغاز مجلس اقتدار گرایان

کمتر از یک ماه از شروع مجلس یازدهم می‌گذرد و تا اینجا حواشی نمایندگان تازه‌وارد به بهارستان بیش از اصل ماجرا، مورد توجه قرار گرفته است؛ از رقابت بی‌سابقه بر سر تصاحب صندلی ریاست مجلس گرفته تا کش‌وقوس‌های فراوان بر سر اعتبارنامه تاجگردون. با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، اصولگرایان توانستند ۲۲۱ کرسی مجلس یازدهم را تصرف کنند، ۳۷ نماینده مستقل به مجلس یازدهم راه یافتند و سهم اصلاح‌طلبان از مجلس تازه تا اینجای کار ۱۹ صندلی است. این در حالی است که مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم شهریورماه برگزار می‌شود تا سرنوشت ۱۱ کرسی دیگر مجلس یازدهم مشخص شود.

با این ترکیب، هشتم خرداد سال ۹۹، یکی از اصولگراترین مجالس تاریخ جمهوری اسلامی ایران، آغاز به کار کرد. اولین چالش نمایندگان رقابت میرسلیم و قالیباف برای به دست آوردن صندلی ریاست بود. میرسلیم همان زمان که تلاش می‌کرد تا نمایندگان را برای رأی به خود برای ریاست مجلس ترغیب کند از لغو یک تحقیق و تفحص در مجلس خبر داد. میرسلیم اعلام کرد یکی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس دهم ۶۵ میلیارد تومان برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص دریافت کرده است و پس از آن برخی بده‌بستان‌ها این طرح تحقیق و تفحص را از دستور کار مجلس خارج کرده است.

دومین حاشیه مجلس یازدهم جدال بی‌انتها بر سر اعتبارنامه‌ها بود که با توییتی از روح‌الله نجابت نماینده شیراز آغاز شد. او از نامه اعتراضش به اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» به علت رانت‌خواری خبر داد و علیرضا زاکانی و هفت نماینده دیگر هم آن را امضا کردند. ماجرا به همین‌جا ختم نشد و اعتراض‌ها به اعتبارنامه نمایندگان، دامن کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا، را هم گرفت و نجابت، زاکانی و کریمی در نامه‌ای به اعتبارنامه دلخوش آن هم به دلیل سوء‌استفاده مالی و زمین‌خواری اعتراض کردند. علاوه بر این اعتبارنامه حسین محمدصالحی دارانی، نماینده فریدن و چادگان هم مورد تأیید قرار نگرفت. در ادامه غلامرضا تاجگردون که خود را در میان رینگ دید، دست به مقابله به مثل زد و به اعتبارنامه «محمدباقر قالیباف» اعتراض کرد، اما راه به جایی نبرد و اعتبارنامه خودش به بحث اصلی مجلس تبدیل شد.

مصری: شفافیت فقط برای مجلس نباشد

عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، درباره طرح شفافیت آرا گفت: به نظر من در مسائلی که ضرورت دارد باید آرای نمایندگان مجلس علنی و شفاف باشد؛ مسائلی همچون رأی اعتماد به وزرا، نظرشان درباره استیضاح و تحقیق و تفحص و حضور و غیاب در جلسات مجلس اهمیت دارد و شفافیت در این موضوعات پسندیده است.

وی با بیان اینکه ضرورتی ندارد رأی نمایندگان در جریان بررسی همه طرح‌ها و لوایح شفاف باشد، تصریح کرد: اعلام نظر نمایندگان مجلس درباره هر یک از مواد قانونی واقعاً ضروری نیست چراکه برای مردم هم قابل اهمیت و اثربخش نیست. برای مردم توفیری ندارد که کدام نماینده مخالف یا موافق فلان ماده از فلان طرح است اما در بحث‌های عمومی همچون مباحث سیاسی و اقتصادی این شفافیت خوب است.

مصری تاکید کرد: البته نکته قابل توجه این است که شفافیت در همه نهادهای کشور می‌تواند مفید باشد. چرا مردم از جزئیات رأی و نظر اعضای هیئت دولت درباره مصوبات آن چیزی ندانند؟ یا در دیگر نهادهای سیاسی؟ دولت هم هر هفته جلسه دارد و ۱۰ تا ۱۵ مصوبه از آن بیرون می‌آید اما عده‌ای فقط به دنبال شفافیت در مجلس هستند در حالی که شفافیت آرا باعث می‌شود مردم و به خصوص قشر ضعیف جامعه و محرومان نظر مسئولان خود را در خصوص متوجه شوند چه نظری برای آنها داده می‌شود.

مرعشی: کارگزاران وارد بحث تعیین مصادیق انتخابات ریاست‌جمهوری نشده است

حسین مرعشی درباره مطرح شدن نام اسحاق جهانگیری و حمایت حزب کارگزاران از وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: هیچ بحثی در کارگزاران درباره افراد و مصادیق برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نشده است.

وی ادامه داد: ما در مرحله تهیه راهکارهایی هستیم که با حفظ هویت حزب کارگزاران و نمایندگی تکنوکراسی در ایران، بتوانیم با سایر دوستان اصلاح‌طلب به توافق برسیم.

کد خبر 429185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.