مردان برای حفظ سلامت خود چه غذاهایی مصرف کنند؟

مصرف بعضی مواد غذایی مانند کاکائو، غذاهای دریایی، آووکادو، پسته، گوجه فرنگی و سبزیجات، نقش موثری در بهبود سلامت مردان دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ۲۴ تا ۳۱ خرداد ماه (۱۳ تا ۱۹ ژوئن) به عنوان هفته جهانی سلامت مردان نامگذاری شده است. با وجود اینکه پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب برای مردان و  زنان ضروری است، اما نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد بعضی مواد غذایی، نقش موثرتری در رژیم غذایی مردان دارد. مردان اهمیت زیادی به تغذیه خود نمی‌دهند و حتی گاهی اوقات تغذیه خوب را با خوردن غذاهای چرب یا پرخوری مساوی می‌دانند، اما بدن مردان نیازهای غذایی خاصی دارد که باید در یک رژیم غذایی مناسب تامین شود. در ادامه به معرفی مواد غذایی موثر برای بهبود سلامت مردان می‌پردازیم:

کاکائو تلخ و کاهش کلسترول خون

مصرف مقدار مناسب کاکائو می‌تواند به بهبود گردش خون مردان کمک کند. "فلاوان‌های" موجود در کاکائوی تلخ میزان کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و نقش موثری در تنظیم فشار خون دارد. البته باید توجه داشت که مصرف بیش از اندازه کاکائو می‌تواند باعث افزایش وزن افراد شود. توصیه شده است که مردان برای بهبود سلامتی خود به جای مصرف شیرینی‌جات دیگر، روزانه ۲۸ گرم کاکائو تلخ مصرف کنند.

غذاهای دریایی و سلامت قلب

همه غذاهای دریایی سرشار از زینک است که برای سلامت قلب، عضلات و سیستم تولید مثل مردان بسیار ضروری است. کمبود زینک در بدن آن‌ها ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد. اگر مردان تمایلی به مصرف غذاهای دریایی ندارند، می‌توانید برای جبران کمبود زینک از مواد غذایی دیگر مانند گوشت گوساله، بوقلمون، مرغ، آجیل، و دانه‌های خوراکی دیگر استفاده کنند.

آووکادو و کاهش خطر سرطان

آووکادو حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و از پیری زودرس پوست افراد جلوگیری کند. با وجود اینکه میوه آووکادو سرشار از چربی است، اما چربی آن سالم است. این میوه حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع بوده که برای قلب مفید است و به کاهش کلسترول بدن خون کمک می‌کند. البته نباید بیش از ۲۵ تا ۳۵ درصد کالری دریافتی روزانه افراد از چربی باشد؛ روغن زیتون و انواع آجیل نیز دارای چربی‌های مفید بوده و برای سلامت مردان مفید است.

پسته و کاهش تشکیل لخته‌های خونی

پسته سرشار از پروتئین، فیبر و زینک است و می‌تواند به عنوان میان وعده سالم در نظر گرفته شود. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در پسته رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن را که باعث بروز بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود، خنثی می‌کند. از آنجایی که این آجیل منبع غنی اسید آمینه است، مصرف آن مانع تشکیل لخته‌های خون در رگ‌ها می‌شود. علاوه بر این مصرف پسته خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند کم خونی را کاهش می‌دهد.

سس گوجه فرنگی و محافظت در برابر سرطان

سس گوجه فرنگی طبیعی سرشار از "لیکوپن" است که از بدن در برابر بسیاری از سرطان‌ها محافظت می‌کند. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد احتمال ابتلا به به سرطان پروستات در مردانی که به طور منظم سس گوجه فرنگی مصرف می‌کنند، نسبت به سایرین بسیار کمتر است. همچنین گوجه فرنگی دارای مواد غذایی مفید دیگری نیز است که به بهبود سلامتی افراد کمک زیادی می‌کند.

سبزیجات و کاهش خطر سرطان پروستات

سبزیجات سرشار از ماده‌ای به نام "فیتوکمیکال" است که به تقویت سلامت سلول‌ها و محافظت از بدن در برابر سرطان کمک می‌کند. انواع مختلفی از فیتوکمیکال وجود دارد؛ بنابراین بهتر است مردان برای حفظ سلامت خود سبزیجات با رنگ‌های مختلف مصرف کنند. برای مثال سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، کدو تنبل و فلفل دلمه‌ای سرشار از بتاکاروتن، لوتئین و ویتامین C است که این مواد مانع بزرگ شدن پروستات می‌شود. سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ که حاوی مقدار زیادی لوتئین و زاگزانتین است به سلامت چشم‌ها و همچنین سلامت پروستات مردان کمک می‌کند.

کد خبر 428353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.