چالش رهبری در جریان اصلاحات

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

به همکاری دولت و مجلس برای کاهش مشکلات کشور نیاز داریم

جواد امام با اشاره به ضرورت همکاری دولت و مجلس برای حل مشکلات کشور اظهار کرد: هدف دولت و مجلس باید همکاری برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد. تعامل این دو نهاد موجب می‌شود که شرایط کشور سخت‌تر از این نشود.

به همکاری دولت و مجلس برای کاهش مشکلات کشور نیاز داریم، دولت دست خود را برای همکاری با مجلس دراز کرده اما موضع گیری برخی نمایندگان نشان می‌دهد آنها خیلی بنای همکاری ندارند، زیرا اگر دولت در یک سال منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ موفقیتی کسب کند، فضا به نفع دولت و جریان حامی دولت می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مجلس باید منافع جریانی خود را کنار بگذارد و منافع ملی را در اولویت قرار دهد. صرف نظر از اینکه موفقیت‌ها به نفع چه کسی است، دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم با یکدیگر تعامل کنند. اگر منافع ملی در اولویت باشد، حتماً شاهد موفقیت‌های کشور خواهیم بود، زیرا شرایط کشور به گونه‌ای است که به همکاری قوا مخصوصاً دولت و مجلس برای کاهش مشکلات نیاز داریم.

امام گفت: من معتقدم برخی نمایندگان مجلس یازدهم همراه دولت نخواهند بود، البته معتقد هم نیستم که آنها دنبال ساقط کردن دولت هستند، زیرا این نمایندگان حاضر نیستند چنین هزینه‌ای را بپردازند.

مبلغ: مشکلات امروز را باید فراتر از مسائل سطحی و ظاهری ببینم

مرتضی مبلغ در ارتباط با ضرورت همکاری و همدلی میان مسئولان کشور اظهار کرد: همکاری بین قوا در شرایط بسیار عادی هم امری کاملاً ضروری است؛ چه برسد به زمانی که به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها چنین تحت فشار هستیم. کل دستگاه‌های یک حاکمیت باید در راستای حل مشکلات کشور حرکت کند و هیچ دستگاهی به هیچ وجه حق ندارد کشور را به دلیل عقاید خود وارد چالش‌های بی سرانجام و مضر کند. اگر شرایط مثل امروز خطیر باشد و مشکلات روزانه افزایش پیدا کند نیز این ضرورت بیش‌از گذشته احساس می‌شود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: نه فقط مجلس یازدهم با طیف اصولگرایانی که بر سر کار آمده بلکه هیچ نهاد دیگری حق ندارد وارد چالش‌های مخرب شود. باید همه قوا و نهادها همکار و همدل شوند تا کشور راهش را پیدا کند. مشکلات امروز را باید فراتر از مسائل سطحی و ظاهری ببینیم. مشکلات اساسی کشور به اشکالاتی که در رویکردهای حاکمیتی وجود دارد باز می‌گردد. این مشکلات قدیمی روند فرساینده ای را ایجاد کرده است.

مبلغ یادآور شد: تمام دستگاه‌های کشور چه آنان که مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند و چه آنانی که انتصابشان غیر مستقیم است موظف به همکاری، درک متقابل و پاسخ‌گویی به مطالبات حقیقی مردم هستند.

وی در ادامه به عملکرد نهادهایی مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: در تمام مسائل کلان مانند اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ و اجتماع همه دستگاه‌ها و قوا باید در یک راستا حرکت کرده و از ایجاد چند دستگی در قوانین بپرهیزند.

نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص درباره حذف صفر از پول ملی

اعضای هیئت عالی نظارت مجمع مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانستند. در جلسه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور اعضا و به ریاست آیت الله آملی لاریجانی برگزار شد انطباق اصلاحیه ماده یک قانون پولی و بانکی کشور با سیاست‌های کلی نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، گزارش کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع مبنی بر مغایرت ماده واحده اصلاحی با بندهایی از سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه شد. در ادامه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت‌های حذف چهار صفر از پول ملی، کاهش هزینه‌های چاپ اسکناس و کاهش بار روانی منفی ناشی از نسبت پول ملی فعلی با ارزهای رایج را از عمده نتایج این مصوبه دانست.

بر اساس این گزارش اعضای هیئت عالی نظارت، پس از بحث‌های موافق و مخالف این مصوبه را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانستند. در ادامه این جلسه مصوبه "توسعه‌ی منطقه آزاد تجاری - صنعتی گیلان (انزلی) " مطرح گردید که پس از ارائه گزارش کمیسیون نظارت مجمع و دفاعیات مسئولان شورای عالی مناطق آزاد تجاری این مصوبه مغایر بندهای ۱۱ و ۱۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شناخته شد و مقرر گردید برای ارجاع به مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان اعلام گردد.

رسولی: برای عارف مهم نیست در رأس شورای عالی باشد یا نباشد

سیدحسن رسولی، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که نبود یک رهبر کاریزما و اجماع ساز در جریان اصلاحات را چه قدر در ایجاد اختلافات میان حزب کارگزاران سازندگی و عارف و جریان نزدیک به او مؤثر می‌دانید، گفت: حزب کارگزاران سازندگی به طور واحد و منسجم، اظهارنظر حزبی نکرده است. آقای کرباسچی به طور مشخص منتقد آقای عارف بوده است و الان هم چنین است و نظرشان هم محترم است و بارها و بارها با ادبیات تند، اظهار نظر کرده‌اند و بعید است که شما شنیده باشید که از طرف عارف، گله‌ای یا پاسخی به این اظهارات داده شده باشد.

وی با اشاره به مواضع متفاوت مرعشی با کرباسچی در قبال عارف و شورایعالی اصلاح طلبان، گفت: همزمان آقای مرعشی به عنوان سخنگوی کارگزاران دقیقاً برخلاف تشخیص آقای کرباسچی که دبیرکل کارگزاران هستند، اعلام موضع کرده‌اند و ضمناً در جریان اصلاحات، آن مرجع کاریزماتیک انسجام بخش، آقای سیدمحمد خاتمی بوده و هست و ان‌شاالله خواهد بود و تا زمانی که ما به احزاب کم شمار پُرتوان نرسیده‌ایم، این سرمایه اجتماعی در اختیار اصلاح طلبان خواهد بود.

وی با اشاره به چالش رهبری خاتمی در جریان اصلاحات از سوی حزب کارگزاران سازندگی، گفت: اظهاراتی از این دست، نظرات شخصی آقای کرباسچی است و من تا الان ندیده‌ام که حزب کارگزاران سازندگی، چنین اظهاراتی داشته باشد. آقای مرعشی به عنوان سخنگو و بیان کننده مواضع حزب کارگزاران سازندگی، پس از اظهارات آقای کرباسچی، همواره همراهی و همگرایی خود را با آقای خاتمی به عنوان محور و سرمایه معنوی و اجتماعی اصلاح طلبان اعلام کرده‌اند.

کد خبر 428150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.