اصفهان سرآمد شهرهای خلاق صنایع دستی

اصفهان سرآمد شهرهای خلاق صنایع دستی است چرا که با ۱۹۷ رشته صنایع دستی مهد و زادگاه این حوزه از صنایع خلاق می‌باشد. البته صنایع دستی باید با سلیقه‌های جدید و نیازهای زندگی امروز خود را سازگار و بروز کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نخستین و یکی از چهار شهر ایرانی عضو شبکه شهرهای خلاق یونسکو در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی شناخته شده است. شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی و با هدف تقویت همکاری میان شهرهایی که خلاقیت را به عنوان عامل راهبردی توسعه پایدار در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به رسمیت شناختند، آغاز به کار کرد.

شهر خلاق، سرشار از فعالیت‌های نوآورانه است و محیط شهری می‌تواند زمینه نمایان شدن استعدادها و خلاقیت‌های شهروندان را فراهم کند. شهرهای عضو این شبکه متعهد می‌شوند تا تجربه‌های خود را در راستای ارتقای خلاقیت و صنایع فرهنگی، تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و ادغام فرهنگ در برنامه‌های توسعه شهری با دیگر شهرهای عضو این شبکه به اشتراک بگذارند.

علیرضا رفیعی، رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره اظهار کرد: امروزه توجه جدی بشر به توسعه صنایع خلاق، نوعی نگاه نوآورانه به زندگی است. زیست بشر نیاز به تلطیف همه سختی‌ها و زبری‌ها دارد که او به زبان‌های مختلف بیان می‌دارد. این نگاه رایج در چند دهه اخیر سبب شده تا سازمان یونسکو به‌عنوان متولی اصلی‌ترین مسائل زیست بشری روی این کره خاکی سازوکاری را تعریف کرده و بر اساس آن تغییر این الگو را در دستور کار خویش قرار دهد.

وی افزود: ویژگی مشترک صنایع خلاق و صنایع دستی ذاتی بودن نوآوری و خلاقیت است که یکی از عناصر اصلی است و اصفهان سرآمد شهرهای خلاق صنایع دستی است چرا که با ۱۹۷ رشته صنایع دستی مهد و زادگاه این حوزه از صنایع خلاق می‌باشد. البته صنایع دستی باید با سلیقه‌های جدید و نیازهای زندگی امروز خود را سازگار و به‌روز کند.

مفهوم خلاقیت و نوآوری در صنایع دستی

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان تصریح کرد: نوآوری در صنایع دستی به معنای ارائه طرح‌های جدید، طراحان متخصص این رشته در سلیقه‌های زندگی انسان امروزی را می‌توان مد نظر قرار داد. با ارائه خلاقیت و نوآوری در طراحی محصولات جدید صنایع دستی، آن‌ها را از سیکل معیوب تولید صرفاً برای تزئین و قرار دادن در ویترین خارج سازند و به‌گونه‌ای با ارائه ایده‌های نو در کاربرد و اثربخشی آن در زندگی انسان‌ها نفوذ بیشتری داشته باشند.

رفیعی با اشاره به اینکه امروزه بحث اصلی خلاقیت در صنایع دستی چیزی جز باز تعریف طراحی نیست که باید به صورت ویژه به آن توجه کرد و در دستور کار متولیان امر قرار داد، ادامه داد: اداره خلاقیت و نوآوری در حد توان این موضوع را در سال ۹۹ در دستور کار خود قرار داده تا با فراخوان مسابقه ملی طراحی در صنایع دستی کمک کند تا این خلأ بیشتر دیده شود، همچنین باز تعریف‌هایی در طراحی‌ها صورت گیرد تا به سمت رونق صنایع دستی گام برداریم.

ویژه برنامه‌های روز جهانی صنایع دستی

وی افزود: اداره خلاقیت و نوآوری همانند دیگر متولیان امر به علت شیوع بیماری کرونا در برگزاری رخدادها محدودیت‌هایی داشته‌ایم که با همه این اوصاف به عنوان متولی شهر خلاق صنایع دستی، سعی کردیم این روز را گرامی بداریم.

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان تصریح کرد: در راستای روز صنایع دستی، به‌همراه اتحادیه صنایع دستی اصفهان، فراخوان مسابقه ملی عکسی با محوریت صنایع دستی را اعلام و از علاقه مندان دعوت کردیم که هر کدام ده تصویر برای ما ارسال کند. از جمع ۱۳۰ اثری که به دبیرخانه ارسال شده بود، ۳۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و سه اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شد و از آن‌ها رونمایی شد. در مراسم روز گذشته نیز به نفرات برتر جوایزی اهدا شد. باقی آثار چاپ و در گالری شماره یک کتابخانه مرکزی شهرداری از تاریخ ۲۰ الی ۲۷ خرداد، در معرض دید شهروندان و علاقه مندان قرار داده شده است.

رفیعی با اشاره به اهداف برگزاری این مسابقه، ادامه داد: روایت صنایع دستی از نگاه و لنز دوربین عکاسان، تکثیر ادبیات صنایع دستی و زیبایی‌های این هنر در فضای بصری و حساس کردن عکاسان به موضوع صنایع دستی که قدرت گفتمان سازی دارند از مهمترین اهداف این نمایشگاه بود.

وی با بیان اینکه روز گذشته از پیشکسوتان صنایع دستی تجلیل شد، افزود: اگرچه این مسابقه با استقبال روبرو شد، اما امیدواریم با تعریف سرفصل‌های بیشتر در رخداد سالانه عکاسی به مناسبت شهر خلاق در هفته اصفهان، رویدادی کامل‌تر و جامع‌تر برگزار کنیم. همچنین انعقاد تفاهم نامه با اتحادیه صنایع دستی از دیگر برنامه‌های اداره خلاقیت و نوآوری، در پاسداشت روز جهانی صنایع دستی امسال بود که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مدیریت شهری و اتحادیه صنایع دستی برای رونق هر چه بیشتر این بخش صنایع خلاق از اهداف این تفاهم نامه است.

ظرفیت‌ها و مزیت‌های شهر خلاق بودن در یونسکو

رئیس اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان گفت: با توجه به تجربیات سال‌های اخیر در اداره خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان، بحث صنایع دستی در دو محور اصلی قابل پیگیری است که یکی محور داخلی که مهمترین مانع و چالش، غیرکاربردی بودن صنایع دستی در زندگی روزمره شهروندان است که باید خلاقیت و نوآوری و به روز شدن و کارآمد شدن به کمک صنایع دستی بیاید تا این صنایع خلاق خود را بازتولید نماید.

رفیعی با اشاره به محور دوم که در سطح جهانی و بین‌المللی است، ادامه داد: اصفهان در حوزه صنایع دستی آن‌طور که شایسته است دیده نشد و بسیاری از کشورها و شهرها هنر صنایع دستی اصفهان را نمی‌شناسند چراکه در حوزه برندسازی و تولید محتوا موفق نبوده‌ایم. باید با تولید محتوای خلاقانه به زبان‌های مختلف، هنر صنایع دستی اصفهان، که بهترین سفیران فرهنگی تمدن ما محسوب می‌شوند را به جهانیان معرفی کنیم. در زمینه تولید محتوای ترویجی برنامه‌های جامعه تعریف کرده‌ایم که در آینده شاهد آن خواهیم بود.

وی با اشاره به شعار" باید داستان اصفهان را با صنایع دستی خلاق برای جهانیان روایت کنیم"، خاطر نشان کرد: بی شک رشد صادرات صنایع دستی، ثروت آفرینی برای شهر در پی خواهد داشت که به پویایی اقتصاد شهر کمک شایانی خواهد کرد. در این راستا استفاده از ظرفیت‌های شبکه شهرهای خلاق یونسکو فرصتی است که باید بر روی آن برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 427967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.