امیدی: مذاکره ایران با آمریکا دور از ذهن است

دعوت اخیر ترامپ از ایران برای انجام مذاکره مبهم است؛ زیرا خواسته ترامپ برای انجام مذاکره معین نشده و مرتباً شروط ۱۲ گانه مایک پمپئو را مطرح می‌کنند که قبول آن به معنای استحاله نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

علی امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، پیرامون دعوت اخیر رئیس جمهور آمریکا از ایران برای انجام مذاکره اظهار کرد: دونالد ترامپ و جریان جمهوری خواه در آمریکا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرصت زیادی ندارند و به همین دلیل سعی می‌کنند امتیازاتی را در عرصه سیاست خارجی کسب کنند تا بتوانند در مناظره‌های انتخاباتی اعلام کنند که نه تنها به ایران امتیاز نداده‌اند بلکه نفوذ این کشور در خاورمیانه را محدود کرده اند و این دستاورد را از طریق کشاندن تهران سر میز مذاکره به دست آورده کند.

وی افزود: ترامپ می‌خواهد از این توافق به عنوان کارت برنده در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ استفاده کند، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که آیا ایران حاضر به توافق با ترامپ است؟ طبق مواضع اخیر مثلث سیاست خارجی ایران یعنی، رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، مذاکره ایران با آمریکا کاملاً منتفی است؛ زیرا مذاکره با قاتلان شهید سلیمانی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: دعوت اخیر ترامپ از ایران برای انجام مذاکره مبهم است؛ زیرا خواسته ترامپ برای انجام مذاکره معین نشده و مرتباً شروط ۱۲ گانه مایک پمپئو را مطرح می‌کنند که قبول آن به معنای استحاله نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

امیدی خاطرنشان کرد: البته این انتقاد به سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد است که همیشه نسبت به مذاکره حساس است. این رویکرد در عرصه دیپلماسی حرفه‌ای نیست؛ زیرا در تاریخ دیپلماسی پس از جنگ جهانی دوم هیچ دشمنی بدتر از دشمنی شوروی و آمریکا وجود نداشت، اما این دو دشمن ایدئولوژیک با یکدیگر پای میز مذاکره نشستند.

کد خبر 427624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.