بدون ایمنی غذایی، سلامتی بی‌معناست

در دسترس بودن غذا با سالم بودن آن تفاوت دارد؛ جهان سالم علاوه بر نیاز به در اختیار داشتن مواد غذایی، به شدت نیازمند توجه به سلامت و کیفیت غذا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سلامت غذا عبارت است از مورد توجه قرار دادن نحوه تولید، جمع‌آوری، نگهداری و مصرف صحیح مواد غذایی که نقش بسزایی در افزایش ایمنی غذا دارد و از ابتلا به انواع بیماری‌های ناشی از آب و غذا پیشگیری می‌کند. سازمان ملل متحد تخمین زده است که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون فرد مبتلا به بیماری‌های ناشی از آب و غذای ناسالم در سراسر جهان دیده می‌شود که حدود سه میلیون مورد از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

روز جهانی سلامت و ایمنی غذا

هفتم ماه ژوئن با عنوان "روز جهانی سلامت و ایمنی غذا" نامگذاری شده است تا یادآور لزوم تضمین سلامت غذاهای مصرفی در سراسر دنیا و ارتقای سطح ایمنی غذایی برای اقشار گوناگون یک جامعه، خصوصاً برای زنان و کودکانی باشد که در معرض بیش‌ترین آسیب‌های ناشی از غذاهای ناسالم قرار دارند. هدف از نامگذاری این روز تأکید بر اهمیت تولید و توزیع صحیح غذا و افزایش آگاهی عمومی در این زمینه است.

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات علوم دامی (ILRI)، به منظور بزرگداشت این روز و با توجه به پژوهش‌های طولانی‌مدت خود پیرامون سلامت غذایی، اقدام به راه‌اندازی یک وب‌سایت آنلاین کرده که در صفحه ورودی آن مطالب و پیام‌های کلیدی در این زمینه ارائه شده و به ارائه اخبار، پروژه‌ها، مقالات و تحقیقات منتشرشده، عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به غذا پرداخته شده است.

علاوه بر این برخی متخصصان مؤسسه بین‌المللی تحقیقات علوم دامی، تجربیات و تحقیقات شخصی خود را در مورد مواد غذایی و چگونگی حفظ ایمنی آن‌ها با پروفایل‌های شخصی خود در سایت مذکور به اشتراک گذاشته و آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره‌ای و راهنمایی برای حصول اطمینان از خرید بهترین و مناسب‌ترین غذاها هستند.

بدون ایمنی غذایی، سلامتی بی‌معناست

با توجه به این‌که در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی، بخش عمده‌ای از محصولات دامی و تازه در بازارهای غیررسمی به فروش می‌رسد، حفظ سلامتی انسان‌ها در برابر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا هم‌چون مالاریا، وبا، سل و ایدز مسئولیتی بسیار سنگین محسوب می‌شود. این سازمان در وهله اول توجه خود را بر کاهش میزان آلودگی "آفلاتوکسین" در مواد غذایی اولیه و مدیریت رفع خطرات موجود در بازارهای غیررسمی برای مواد غذایی قابل فساد و سرشار از مواد مغذی مانند گوشت، شیر، ماهی و سبزیجات معطوف کرده است.

این اقدام می‌تواند سالانه بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف غذای ناسالم را کاهش دهد و از معیشت حدود یک میلیارد دام‌دار و کشاورز خرد حمایت کند. سازمان مذکور با استفاده از تجزیه و تحلیل خطرات بازارهای مواد غذایی، ریشه مشکلات را شناسایی کرده و رویکردهای مبتنی بر کاهش خطرات مواد غذایی ناسالم را ارتقا می‌دهد.

کد خبر 427402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.