۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
تاریخچه شرکت نوکیا+محصولات

نوکیا یک شرکت فنلاندی است که در صنایع مخابرات، فناوری اطلاعات و محصولات الکترونیکی فعالیت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شرکت نوکیا تاریخچه‌ای بیش از ۱.۵ قرن دارد؛ دفتر مرکزی این شرکت اکنون در شهر اسپو، واقع در شهرستان بزرگ هلسینکی فنلاند است. این شرکت علاوه بر انجام فعالیت‌های زیر ساختی در تولید محصولات برای کاربران نیز بسیار موفق بوده، به گونه‌ای که به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی موبایل در جهان شناخته شده است.

تاریخچه تأسیس شرکت نوکیا

"فردریک ایدستام"، مهندس معدن فنلاندی-سوئدی در سال ۱۸۶۵ کارخانه تولید تخته‌های فیبری را در نزدیکی شهر تمپر فنلاند تأسیس کرد. او سه سال بعد کارخانه دیگری در نزدیکی شهر نوکیا راه اندازی کرد که به دلیل نزدیکی به رودخانه "Nokianvirta" انرژی آبی مورد نیاز خود را از آنجا تأمین می‌کرد. در این سال ایدستام با همکاری دوست خود، "لئو میشلن" شرکت Nokia را تأسیس کرد. میشلن در سال ۱۹۰۲، پس از بازنشستگی ایدستام، شرکت را وارد صنعت پرطرفدار الکتریسیته کرد. در سال ۱۹۶۷، سه شرکت نوکیا، Kaapelitehdas و Finnish Rubber Works با هم ادغام شدند و شرکت بزرگ‌تری به نام Nokia Corporation را تشکیل دادند. این شرکت در چهار بخش جنگل داری، تولید کابل، تولید محصولات لاستیکی و الکترونیکی فعالیت داشت.

گسترش شرکت نوکیا

شرکت نوکیا در سال ۱۹۷۰ حضور پررنگی در بازار روسیه داشت و محصولات خود از جمله تجهیزات مراکز مخابراتی و انواع محصولات رباتیک را در این کشور به فروش می‌رساند. دوران اوج فروش محصولات این شرکت در شوروی، دهه ۱۹۸۰ بود. یکی از تاثیرگذارترین مدیران تاریخ نوکیا "کری کایرامو" نام داشت که در سال ۱۹۷۷ به عنوان مدیر عامل این شرکت انتخاب شد. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، نوکیا شرکت‌های گوناگونی مانند شرکت تولید تلویزیون Salora، شرکت تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتر Luxor AB، و شرکت فرانسوی تولید کننده تلویزیون Oceaninc را به زیر مجموعه‌های خود اضافه کرد.

محصولات اولیه نوکیا

اولین گوشی این شرکت به نام نوکیا ۱۰۱۱ که مخصوص کاربران عادی بود در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. این گوشی قابلیت برقراری تماس به مدت ۹۰ دقیقه و ذخیره ۹۹ مخاطب را داشت. محصولات برجسته این برند در اواخر قرن بیستم شامل گیرنده‌های دیجیتال می‌شود. نوکیا در این دوره زمانی تمرکز خود را روی فناوری موبایل و شبکه قرار داد و چند سال بعد گوشی موبایل نوکیا ۲۱۰۰ را معرفی کرد. اولین گوشی دوربین دار این برند به نام Nokia 7650 در سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد. نوکیا ۳۳۱۰ یکی از محصولات خارق العاده نوکیا به شمار می‌رفت که نقش مهمی در شهرت جهانی این برند داشت. اولین گوشی نوکیا مجهز به صفحه نمایش لمسی با نام Nokia 7710 در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و در همان سال گوشی N90 از سری فوق العاده N معرفی شد. در این سال، گوشی نوکیا ۱۱۰۰ با لقب پرفروش‌ترین گوشی موبایل تاریخ با فروشی نزدیک به ۲۵۰ میلیون عدد در اختیار کاربران قرار گرفت.

فعالیت نوکیا در سال‌های اخیر

نوکیا در سال ۲۰۱۵ شرکت مخابراتی فرانسوی آلکاتل-لوسنت را به قیمت ۱۵.۶ میلیارد یورو خریداری کرد تا بخش تحقیق و توسعه شبکه 5G خود را توسعه دهد. این شرکت فنلاندی در سال ۲۰۱۶ از اولین شبکه کامل 5G خود رونمایی کرد و در سال ۲۰۱۸ قراردادی با NTT docomo که بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی ژاپن بود، امضا کرد تا شبکه بی سیم 5G را تا سال ۲۰۲۰ در این کشور راه‌اندازی کند. بخش دیگر فعالیت‌های جدید نوکیا مربوط به اینترنت اشیا است. شرکت‌هایی که در صنعت اینترنت اشیا توسط نوکیا خریداری شده است شامل کمپانی Withings و استارت‌آپ کالیفرنیایی Space Time Insight می‌شود.

وضعیت کنونی نوکیا

در حال حاضر نوکیا با قدرت زیاد در دنیای فناوری فعالیت می‌کند؛ زیرمجموعه‌های این شرکت از جمله نوکیا نتورکس و بخش فناوری‌های نوکیا با فعالیت جدی در صنایع مخابرات، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی این صنعت را زنده نگه داشته‌اند. علاوه بر این، نوکیا در بخش نرم افزاری توسعه شبکه نیز فعالیت دارد و Nauge Networks، یکی از زیرمحموعه‌های این شرکت محسوب می‌شود که با شرکت‌های بزرگی مانند وودافون، تلفونیا و چاینا موبایل همکاری داشته است. در مجموع می‌توان گفت نوکیا یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها است که در طول فعالیت خود با فراز و نشیب‌های متعددی رو به رو بوده است؛ نوکیا یکی از رموز موفقیت شرکت خود را ارزش نهادن به مشتریان و کاربران می‌داند.

کد خبر 426730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.