جان اف کندی کیست؟ + بیوگرافی و ماجرای ترور

جان فیتزجرالد کندی سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در ۲۹ مه ۱۹۱۷ متولد شد.

به گزارش ایمنا جان اف کندی از ۱۹۶۱ تا زمان به قتل رسیدنش در ۱۹۶۳ ریاست جمهوری آمریکا را به عهده داشت، از اتفاقات مهمی که در دوران ریاست جمهوری او افتاد می‌توان به تهاجم ناموفق به خلیج خوک‌ها، بحران موشکی کوبا، ساخته شدن دیوار برلین، آغاز مسابقه فضایی، اولین اتفاقات جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی آمریکا اشاره کرد.

بیوگرافی جان اف کندی

جان فیتزجرالد کندی معروف به جان اف کندی (John Fitzgerald Kennedy) در ۲۹ مه ۱۹۱۷ در بروکلاین از ایالت ماساچوست به دنیا آمد. والدین او جوزف پ. کندی و رز فیتزجرالد بودند، بعدها فاش شد کندی در جوانی از یک بیماری کمیاب به نام «آدیسون» رنج می‌برده است.

جان در مدرسه چوآته یکی از مهم‌ترین مدارس آمریکا تحصیلاتش را انجام داد و در سال ۱۹۳۵ فارغ‌التحصیل شد، او قبل از ثبت نام در کالج یک سال در مدرسهٔ اقتصاد لندن دوره‌ای در اقتصاد سیاسی گذراند. کندی در پاییز ۱۹۳۵ به دانشگاه پرینستون رفت اما به علت بیماری یرقان مجبور به ترک آنجا شد. پاییز سال بعد او به کالج هاروارد رفت. در این مدت پدر او سفیر آمریکا در بریتانیا بود.

کندی

کندی در سال ۱۹۳۸ پایان‌نامه خود تحت عنوان «چرا انگلستان خوابید؟» را نوشت. این اثر در مورد نقش انگلستان در توافق‌نامه مونیخ بود. او در ژوئن ۱۹۴۰ با نشان «کام لائود» و لیسانس مسائل بین‌الملل از هاروارد فارغ‌التحصیل شد. در همین سال پایان‌نامهٔ او به عنوان کتاب انتشار یافت و از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال شد.

جان اف کندی در بهار ۱۹۴۱ برای ارتش آمریکا داوطلب شد، اما تقاضای او به علت مشکلات پزشکی‌اش رد شد؛ در سپتامبر همان سال او در نیروی دریایی آمریکا استخدام شد. این استخدام به این علت ممکن شد که کندی از از نفوذ مدیر «او ان آی» (دفتر اطلاعات نیروی دریایی) که زمانی کارمند پدرش در سفارت بود، استفاده کرد،؛ کندی ابتدا دوره‌هایی در مدرسهٔ آموزشی گذراند و پس از آن به پاناما و جبههٔ اقیانوس آرام در جنگ اعزام شد. او در جبههٔ اقیانوس آرام در چندین نبرد شرکت کرد، به درجهٔ ستوانی رسید و فرماندهی یک قایق پی تی را در دست داشت. در ۱۹۴۳ قایق کندی توسط یک ناو ژاپنی نابود شد. در این حادثه کندی که از قبل نیز دچار مشکلاتی بود بیشتر مصدوم شد. با این حال یک مرد زخمی دیگر را نیز به دوش کشید و سه مایل در اقیانوس شنا کرد تا به جزیره‌ای برسد. به خاطر این اقدام او مدال نیروی دریایی را دریافت کرد.

کندی

وی در زمان خدمت در جنگ جهانی دوم همچنین نشان‌های «قلب ارغوانی»، «مدال کمپین آسیا-اقیانوس آرام» و «مدال پیروزی جنگ جهانی دوم» را کسب کرد. او در اوایل سال ۱۹۴۵، چند ماه پیش از تسلیم ژاپن از خدمت مرخص شد.

کندی پس از جنگ جهانی دوم وارد جهان سیاست شد. وی خود را کاندید مجلس کرد و با اختلاف زیادی رقیبش از حزب جمهوری‌خواه را مغلوب کرد. کندی از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰ به مدت هفت سال سناتور بود.

او در سال ۱۹۵۶ خود را کاندید نیابت ریاست جمهوری کرد و شکست خورد اما تلاش‌های انتخاباتی او برای گرفتن این مقام باعث افزایش شهرتش در درون حزب شد.

در ۱۹۵۸، کندی اولین ویراست از کتابش، «ملت مهاجرین» را منتشر کرد.

کندی

کندی به همراه کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، ریچارد نیکسون مناظراتی تلویزیونی برگزار کرد که اولین مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا بودند. معروف است که نیکسون در این مباحثات عصبی و خیس عرق بود در حالی که کندی آرام و با متانت بود و همین از عوامل پیروزی او شد.

در انتخابات نهایی در ۸ نوامبر ۱۹۶۰، کندی در جدالی بسیار نزدیک، نیکسون را مغلوب کرد و در ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱، به عنوان سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد.

همسر جان اف کندی

کندی در ۱۲ سپتامبر ۱۹۵۳ با ژاکلین لی بویر ازدواج کرد. او در دو سال اول ازدواجش عمل‌های نخاعی بسیاری انجام داد و بارها به مرگ نزدیک شد و معمولاً در سنا حاضر نمی‌شد.

کندی

در این دوره او کتابی تاریخی به نگارش درآورد که در سال ۱۹۵۷ جایزه پولیتزر را به خاطر آن دریافت کرد.

خانواده جان اف کندی

پدر جان کندی، جوزف کندی تاجری موفق بود که در مناصب بلندپایه در دولت فرانکلین روزولت فعالیت کرده بود و زمانی سفیر آمریکا در بریتانیا بود. دو تن از برادران او (رابرت و ادوارد (تد)) به عنوان سناتور و هم چنین در دولت آمریکا فعالیت کردند و بعدها نامزد ریاست ‏جمهوری شدند. خانواده کندی را شاید بتوان خانواده‌ای نفرین شده در تاریخ آمریکا نامید. به جز جان و برادرش رابرت که ترور شدند، اعضای دیگری از خانواده این دو نیز کشته شدند که هر یک ابهامات بسیاری به پرونده کندی‌ها افزوده است. ماری ریچاردسون کندی، همسر رابرت کندی به طرز مشکوکی که بعدها خودکشی اعلام شد، کشته شد، جان اف کندی جونیور، پسر جان به همراه همسر و خواهر همسرش در سال ۱۹۹۹ در سانحه سقوط هواپیمای آمریکایی در دریا کشته شدند و دو پسر رابرت کندی به نام‌های مایکل و دیوید در تصادف اسکی جان باختند.

کندی

رابرت کندی نیز ۵ ژوئن ۱۹۶۸ و پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در کالیفرنیا درحالی‌که در لابی هتلی در لس‌آنجلس در حال راه رفتن و دریافت تبریک‌های طرفدارانش بود، به رگبار گلوله بسته شد و به قتل رسید. رابرت کندی یکی از بخت‌های اصلی برای کاندیداتوری نهایی حزب دموکرات محسوب می‌شد که در این صورت به دلیل حادثه ترور جان اف کندی، به احتمال بسیار زیاد با اقبال عمومی مواجه و رئیس ‏جمهور می‌شد.

ترور جان اف کندی

ساعت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ هنگامی که کندی به همراه همسرش ژاکلین، فرماندار تگزاس، جان کانلی و همسر وی نلی، در میدان دیلی پلازا دالاس سوار بر خودرویی روباز بود، به ضرب گلوله به قتل رسید.

کندی

لی هاروی اسوالد در ساعت ۷ بعد از ظهر همان روز به جرم قتل یک مأمور پلیس دالاسی مجرم شناخته شد و در ساعت ۱۱:۳۰ شب به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد.

کندی

اسوالد تنها دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط جک روبی به قتل رسید، اسوالد اعلام کرد که او به کسی تیراندازی نکرده و مدعی شد که دارند از او به عنوان «طعمه» استفاده می‌کنند. او مدعی شد که عکسی که او را با سلاح قتل نشان می‌داد جعلی است و صورت او را به بدن کس دیگری چسبانده‌اند. به دلیل مرگ او، بیگناهی یا مجرم بودنش هرگز در دادگاهی اثبات نشد. بعضی منتقدان می‌گویند که اسوالد هیچ نقشی در این ترور نداشته‌است.

کندی

تئوری‌های مختلف هر کدام کسی را مسئول مرگ کندی می‌دانند. معروف‌ترین این مسئولان فرضی از این قرارند: سیا، مافیا، کاگ‌ب، موساد

فیلم‌های ترور جان اف کندی

فیلمی به نام جی اف کی توسط الیور استون در سال ۱۹۹۱ و در همین رابطه ساخته شده‌است. موضوع سریال ۱۱٫۲۲٫۶۳ و همچنین فیلم پارک‌لند در همین رابطه است.

کندی

خاکسپاری جان اف کندی

در ۱۴ مارس ۱۹۶۷ بدن کندی به قبر و مکان یادبودی همیشگی در گورستان ملی آرلینگتون انتقال داده شد.

کندی

قبر او با «شعلهٔ جاودان» تزئین شده‌است.

کد خبر 425995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.