بیماری‎ های ریوی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری‎‌های ریوی جزو شایع‌ترین بیماری‌هاست که ده‏‌ها میلیون نفر در جهان از آن‌ها رنج می‌‏برند؛ استعمال دخانیات، عفونت‏‌ها و ژنتیک عامل بسیاری از بیماری‎های ریوی محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ریه بخشی از دستگاه تنفسی است که هر روز هزاران بار برای جذب اکسیژن و خروج دی ‏اکسید‏کربن، منبسط و منقبض می‎شود. بیماری‌های ریه ممکن است به‌علت ایجاد مشکل در هر بخشی از این دستگاه بروز کند. در ادامه شما را با بعضی بیماری‌های ریوی و نوع آسیب آن‌ها به بافت ریه آشنا می‌کنیم:

اختلال در عملکرد مجاری هوایی

نای به لوله‌هایی به نام برونش و سپس لوله‏‌های کوچکتری منشعب می‎شود که در سراسر ریه‎ پراکنده است؛ بیماری‏هایی که عملکرد مجاری هوایی را مختل می‌کند، شامل موارد زیر است:

آسم: مجاری هوایی به‎طور مداوم ملتهب است و گاهی‏ اوقات باعث اسپاسم، خس‎خس و تنگی‎نفس می‎شود؛ آلرژی، عفونت یا آلودگی نیز می‎تواند باعث بروز علائم آسم شود.

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD): بیماری‌ ریوی است که با اختلال در توانایی طبیعی ریه در بازدم، باعث بروز مشکلات تنفسی در بیماران می‎شود.

برونشیت مزمن: نوعی COPD محسوب می‌شود که ویژگی بارز آن سرفه خلط‌دار مزمن است.

آمفیزم: آسیب ریه در این شکل از COPD، باعث احتباس هوا در ریه‎ها می‌شود؛ مشکل در دمیدن هوا از ویژگی‎های بارز این بیماری است.

برونشیت حاد: نوعی عفونت ناگهانی مجاری هوایی است که معمولاً توسط ویروس ایجاد می‌شود.

فیبروز کیستیک: نوعی بیماری ژنتیکی است که باعث ترشح ضعیف مخاط از برونش‌‏ها می‌‏شود؛ در این بیماری مخاط انباشته ‎‎شده به عفونت‏‌های مکرر ریه منجر می‌شود.

بیماری‌های مختل‌کننده عملکرد کیسه‌های هوایی

مجاری هوایی در لوله‌های ریز (برونشیول‎ها) به گروه‎هایی از کیسه‏‌های هوایی به نام "آلوئول" منشعب می‎شود؛ این کیسه‌های هوایی، بیشتر بافت ریه را تشکیل می‌دهند. بیماری‎های ریه که آلوئول‎ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد شامل موارد زیر است:

ذات ‏الریه: این بیماری ناشی از عفونت آلوئول‏‌ها است که معمولاً توسط باکتری‎ها ایجاد می‌شود.

سل: این بیماری نوعی پنومونی به‌تدریج پیشرونده که ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس Mycobacterium tuberculosis است.

آمفیزم: این بیماری به علت آسیب به ارتباطات شکننده آلوئول‎ها ایجاد می‌شود؛ استعمال دخانیات علت معمول این بیماری است. همچنین آمفیزم با اختلال در مجاری هوایی، جریان یافتن هوا را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

ورم ریوی: در اثر این بیماری مایعات از رگ‌های خونی کوچک موجود در ریه به داخل کیسه‌های هوا و محیط اطراف تراوش می‌کند. یک شکل از این بیماری در اثر نارسایی قلبی و فشار برگشتی در رگ‌های خونی ریه‎ها بروز می‌کند؛ در شکل دیگر آن، آسیب مستقیم به ریه باعث تراوش مایعات می‌شود.

سرطان ریه: این بیماری اشکال مختلفی دارد و ممکن است در هر قسمتی از ریه‎ها ایجاد شود. اکثر اوقات سرطان در قسمت اصلی ریه، کیسه‌های هوایی و یا نزدیک به آن اتفاق می‌افتد؛ نوع، محل و پیشروی سرطان ریه گزینه‎های درمانی را تعیین می‎کند.

سندرم دیسترس تنفسی حاد: این بیماری شامل صدمات شدید و ناگهانی بر ریه‎هاست و برای حفظ حیات بیماران تا زمان بهبودی ریه‌ها، معمولاً از دستگاه تنفسی استفاده می‌شود.

پنوموکونیوز: گروهی از بیماری‌های ریه است که به‌علت استنشاق مواد مضر در ریه‎ها ایجاد می‌شود. برای مثال، بیماری ریه سیاه به علت استنشاق غبارهای معدنی (زغال‌سنگ) و بیماری آزبستوز در اثر استنشاق گرد و غبار آزبست روی می‌دهد.

کد خبر 425963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.