۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۰
یک طرح و هزار چالش

اجرای طرح‌های عمرانی همواره یکی از مهم‌ترین رسالت‌های شهرداری‌ها بوده است، مدیران شهری می‌کوشند با طراحی و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی زمینه ارتقای سطح خدمات شهروندی، تسهیل مبادلات و مرودات شهری و بهسازی و بهبود وضعیت سیما و منظر شهری را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سبزه‌میدان محلی است در میانه شهر زنجان که از موقعیت توریستی و تجاری منحصر به فردی برخوردار است. موقعیت ممتاز این منطقه، مدیران شهری را بر آن داشت تا با اجرای طرح عمرانی در این محل، مجموعه تجاری، رفاهی و خدماتی را احداث کنند. اما به دلایل مختلف نخستین طرح پیش‌بینی شده برای این منظور با شکست مواجه شد، اما در اواخر شهریورماه ۱۳۹۸ حمیدرضا حمیدی، رئیس شورای اسلامی این شهر از آغاز مراحل اجرایی فاز جدید این پروژه خبر داد؛ او از برنامه زمان‌بندی دو ساله برای تکمیل این طرح عمرانی گفت و حتی از اتخاذ تمهیداتی برای تنبیه پیمانکار بدر صورت اهمال در اجرای مراحل آن خبر داد؛ اما حالا پس از گذشت نزدیک یک سال از آن زمان، گویا مشکلاتی در مسیر اجرای طرح ایجاد شده که پیشرفت آن مطابق برنامه زمان‌بندی آن نیست.

تنها ۱۵ درصد مراحل اجرایی طرح انجام شده است!

حبیب ملائی یگانه، شهردار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پروژه سبزه میدان را یکی از مهم‌ترین و بزرگترین پروژه‌های در دست اجرای شهرداری این شهر می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر ۱۵ درصد از مراحل اجرایی این پروژه انجام شده است.

او ادامه می‌دهد: این پروژه در زمینی به مساحت ۶۶ هزار مترمربع و در هسته مرکزی شهر زنجان واقع شده است.

شهردار زنجان خاطرنشان می‌کند: این پروژه در ۲۱ بخش تقسیم بندی شده که محوطه تاریخی سبزه میدان، باغ آستانه، باغ راه شرقی، گذر پله مشاهیر، باغ تاریخی ذوالفقاری، باغ صنایع دستی و تالار شهر از جمله بخش‌های آن است.

یگانه می‌گوید: پس از انجام تشریفات قانونی اولیه و تحویل زمین، عملیات اجرای این پروژه از ۲۴ شهریور سال گذشته آغاز شده و طبق جدول زمان‌بندی، مدت زمان تکمیل آن ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه از ابتدای اجرای پروژه سبزه‌میدان تاکنون ۷۲ هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده است، اضافه می‌کند: اجرای سه هزار و ۳۵۴ متر مکعب بتن ریزی، هشت هزار و ۴۰۰ مترمربع قالب بندی و ۲۸۰ تن آرماتور بندی از دیگر اقدامات انجام شده در این پروژه است.

شهردار زنجان یادآور می‌شود: پروژه سبزه میدان دارای سه هزار و ۳۰۰ مترمربع فضای تجاری، شش هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنای تالار شهر و پارکینگ اختصاصی و ۵۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع فضای باز است.

از همکاری نکردن شرکت‌های خدمات رسان تا مشکل گرانی زمین

در آبان سال ۱۳۹۴ اسماعیل دویران، عضو شورای اسلامی شهر زنجان در جلسه علنی این شورا وجود مشکلاتی برای جابجایی تأسیسات شرکت‌های خدماتی و تملک اراضی اطراف نظیر خیابان انصاری را از چالش‌های فراروی اجرای این طرح دانست که گویا هنوز رفع نشده است.

چنانچه ناصر احمدصفا، مدیر پروژه سبزه میدان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر شش درصد از برنامه زمان‌بندی انجام شده برای تکمیل این پروژه عقب هستیم، می‌گوید: بر اساس تقویم روز شمار، ۴۸۲ روز تا اتمام پروژه سبزه میدان زمان باقیست.

مدیر پروژه سبزه میدان زنجان با بیان اینکه وجود تأسیسات شهری در محل پروژه اجرای آن را فلج کرده است، اظهار کرد: در بسیاری از نقاط جابجایی‌هایی انجام شده، اما در خیابان زینبیه بخش زیادی از تأسیسات هنوز جابجا نشده است؛ واقع شدن سبزه میدان در هسته مرکزی شهر و کمبود و گرانی زمین از دیگر مسائلی است که اجرای این طرح عمرانی را با چالش مواجه کرده است.

‌احمدصفا مهم‌ترین مشکل این پروژه را ضرورت جابجایی تأسیسات آب، برق و گاز می‌داند و تصریح می‌کند: پست برق این منطقه دقیقاً در وسط ساختمان پروژه واقع شده است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های مناسب برای جابجایی پست برق وجود ندارد، اظهار می‌کند: پست برق در خیابان هفت تیر به سمت خیابان شهدا مقابل در ورودی مدرسه توفیق واقع شده است، اما آموزش و پرورش همکاری‌های لازم برای انتقال آن به داخل حیاط مدرسه را ندارد.

مدیر پروژه سبزه میدان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر برای اجرای پروژه سبزه‌میدان مشکل مالی و فنی و مطالبات نداریم، می‌گوید: طبق تصمیم جلسه‌ای که با شرکت‌های خدمات‌رسان داشتیم برای اولین بار در شهر زنجان در این محل کانال مشترک احداث می شود.

احمدصفا با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی اجرای پروژه در ضلع شرقی (ضلع مغازه‌ها)، خاطرنشان می‌کند: پیشرفت اجرای پروژه در این قسمت رضایت‌بخش است، اما بحران پروژه سبزه میدان قسمت‌هایی است که حجم عملیات ساختمانی در آن‌ها بیشتر است.

کد خبر 424736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.