توقف معاملات گواهی سپرده کالایی سکه تاثیر موقت دارد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توقف معاملات گواهی سپرده کالایی سکه در بورس کالا تاثیر موقتی دارد، گفت: در بلندمدت عرضه و تقاضای واقعی بر روند قیمت‌گذاری تأثیرگذار است. این تقاضا نیز توسط دولت یا مقامات دیگر تعیین نمی‌شود.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تأثیر توقف معاملات گواهی سپرده کالایی سکه یک روزه بورس کالا بر قیمت سکه در بازار آزاد، اظهار کرد: این اقدام در کوتاه مدت ممکن است تأثیر مثبتی داشته باشد اما در بلندمدت تأثیری نخواهد داشت.

وی افزود: در بلندمدت عرضه و تقاضای واقعی بر روند قیمت‌گذاری تأثیرگذار است. این تقاضا نیز توسط دولت یا مقامات دیگر تعیین نمی‌شود. این تقاضا با پیش‌بینی مردم، فعالیت سفته بازان بزرگ پایتخت و نرخ طلا در بازار جهانی تعیین می‌شود. در حال حاضر به دلیل بحران‌های پیش آمده نرخ جهانی طلا افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و از بیشترین مقدار خود در ۱۰ سال اخیر نیز فراتر رفته است.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: بنابراین بازار ایران تحت تأثیر این افزایش قیمت، با رشد قیمتی مواجه شده است. عامل تأثیرگذار دیگری نیز که سبب افزایش قیمت طلا شده، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد است. این افزایش نیز به سبب ورود نقدینگی ناشی از افت موقتی بازار سرمایه است. به طور کلی اما همواره بخشی از نقدینگی موجود در بازار در بازارهای موازی نظیر مسکن، طلا، خودرو، بازار سرمایه، خودرو و حتی بازار موبایل سرمایه‌گذاری می‌شود.

شجری تصریح کرد: حال در چنین شرایطی دلالان بزرگ ارز و سکه که مدت زیادی نرخ‌های تقریباً ثابتی را به دلیل ورود نقدینگی به بورس تجربه می‌کردند، اقدامات و بیانیه‌های نادرست درباره بازار بورس، حبابی شدن و احتمال سقوط آن منتشر شد و وحشتی را در مردم به وجود آورد. در این میان عبور شاخص کل از مرز یک میلیون واحد نیز با تأثیر روانی بر مردم، مزید بر علت شد تا روند اصلاحی بازار سهام رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه این مسئله، بخشی از نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سمت بازارهای ارز و طلا روانه شد. سهامداران کم تجربه و گاه بی تجربه نیز تحت تأثیر اینگونه جوسازی‌های سفته بازانه و بسیار جهت دار قرار گرفته و با افزایش تنش میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، بازار بورس با کاهش و دو بازار طلا و ارز با افزایش نرخ مواجه شدند.

این کارشناس اقتصادی درباره چشم‌انداز نرخ طلا و دلار در بازار ایران گفت: با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی می‌توان دامنه نوسان ۱۵ تا حداکثر ۱۸ هزار تومان برای دلار در نظر گرفت اما اینکه چه زمانی روند بازگشتی نرخ دلار از سقف ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۸ هزار تومان آغاز شود بسته به دیگر شرایط اقتصادی دارد. رشد مجدد بازار سرمایه نیز به عواملی چون حمایت جدی مسئولان از بازار سرمایه، میزان آگاهی درست مردم از شرایط اقتصادی و بازار و همچنین اقدامات افرادی که قصد تخریب بازار سرمایه را دارند بستگی دارد.

کد خبر 424457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.