موزه‌های معروف ایران و جهان را بشناسید + عکس

موزه‌های معروف و پربازدید ایران و جهان در این مطلب معرفی شده است.

به گزارش ایمنا موزه‌ها اماکنی هستند که آثار مهمی در زمینه‌های متفاوتی همچون تاریخی، فرهنگی، طبیعی و … را برای عموم به نمایش می‌گذارند. ۲۹ اردیبهشت‌ماه روز جهانی موزه است.

۱ - موزه لوور (Louvre Museum)

موزه لوور یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین موزه‌های جهان، در شهر پاریس در کشور فرانسه واقع شده است.

موزه

این موزه تاریخی در قرن ۱۲ میلادی ساخته شد که اوایل به‌عنوان یک قلعه شناخته می‌شد و بعدتر یکی از کاخ‌های سلطنتی فرانسه بود، سپس به بزرگ‌ترین و پر رفت و آدم‌ترین موزه جهان تبدیل شد. در این موزه بیش از ۴۰۰ هزار اشیای مختلف هنری و ۳۵.۰۰۰ آثار هنری جذاب وجود دارد و مشهورترین نقاشی نمایش داده شده در آن، تابلوی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی است. مجموعه شگفت‌انگیزی از هنر ایتالیا در دوران رنسانس نیز در این موزه به نمایش درآمده است. آی. ام. پی (IM Pei)، معمار آمریکایی چینی‌تبار ورودی هرمی مدرن موزه لوور را طراحی کرده است. بازدید از همه آثار این موزه روزها طول می‌کشد.

۲ - موزه متروپولیتن (The Metropolitan Museum of Art)

موزه متروپولیتن که از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است در منهتن نیویورک قرار دارد و سال ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شد. این موزه حاوی مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان است و سالیانه حدود ۴ میلیون بازدیدکننده دارد.

موزه

قدیمی‌ترین دارایی این موزه مربوط به (تقریباً) ۳۰۰۰۰۰ سال تا ۷۷۰۰۰ سال پیش است و سنگ آتشزنه‌ای است که در مصر یافت شده است، بیش از هفت هزار اثر در این مجموعه به ایران مرتبط هستند.

۳ - موزه بریتانیا در لندن (The British Museum)

موزه بریتانیا در لندن یکی از قدیمی‌ترین موزه‌ها است و سالانه بیش از ۶٫۵ میلیون نفر بازدیدکننده دارد که از سراسر دنیا برای بازدید از آثار آن به بریتانیا سفر می‌کنند. موزه بریتانیا بزرگ‌ترین موزه کشور انگلستان محسوب می‌شود و آثار متنوعی از کشورهای مختلف را در بر می‌گیرد.

موزه

این موزه که در سال ۱۷۵۳ تأسیس شد و نخستین موزه عمومی جهان است آثار باستانی، کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و آثار قوم‌شناسی فراوانی را در خود جای داده است. در این موزه آثار شناخته شده‌ای مانند سنگ روزتا (Rosetta Stone) نمایش داده شده است. سنگ روزتا یا سنگ رَشید، سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان است که نقش مهمی در پیشرفت معاصر و درک نوشتار هیروگلیف داشته است. سقف سالن اصلی موزه بریتانیا از ۳۲۱۲ تکه شیشه‌ای تشکیل شده که هیچ‌یک از آن‌ها شبیه به هم نیستند.

۴ - موزه ارمیتاژ، آرمیتاژ یا هِرمیتاژ (The State Hermitage Museum)

موزه آرمیتاژ واقع در سن‌پترزبورگ روسیه، با ۳ میلیون اثر هنری (که البته همه به‌طور هم‌زمان نمایش داده نمی‌شوند)، یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان و از قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری در جهان است.

موزه

مجموعه عظیم ارمیتاژ در چهار بنا به نمایش گذاشته شده است. بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و درگذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده است. موزه ارمیتاژ شعبه‌هایی بین‌المللی در آمستردام، لندن و لاس‌وگاس نیز دارد. ازجمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعه هنر غرب در موزه ارمیتاژ است، می‌توان به میکل‌آنژ، لئوناردو داوینچی، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ و پابلو پیکاسو اشاره کرد.

این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به نشان‌ها، لباس‌ها و جواهرات سلطنتی، مجموعه متنوعی از جواهرات و بزرگ‌ترین کلکسیون موجود در جهان از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره کرد.

۵ - موزه آکروپلیس (Acropolis Museum)

موزه آکروپولیس که در شهر آتن یونان واقع‌شده است بزرگ‌ترین موزه یونان و یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان در رابطه با آثار مربوط به تمدن یونان باستان است. موزه آکروپولیس بخش بزرگی از گنجینه و آثار باستانی مرتبط با اکتشافات مجموعه تاریخی آکروپولیس را در خود جای داده است.

موزه

موزه‌ی آکروپولیس از سال ۲۰۰۹ برای بازدید عموم گشوده شد و آثارش را در ۳ طبقه به نمایش می‌گذارد.

۶ - موزه و بنای یادبود حملات یازده سپتامبر (The National ۹/۱۱ Museum and Memorial)

موزه یازده سپتامبر در مرکز شهر نیویورک و برای زنده نگه‌داشتن یاد افرادی ساخته‌شده است که در حملات تروریستی یازده سپتامبر جان خود را از دست دادند. این موزه در محل مرکز تجارت جهانی سابق ساخته‌شده و تصاویر و آثار هنری نمایش داده‌شده در آن، داستان این حملات را بازگو می‌کند.

موزه

روی استخر یادبودی که در بیرون موزه و در محل برج‌های دوقلوی سابق ساخته‌شده، نام کسانی که در این حملات کشته شدند، حکاکی شده است. بازدید از این استخرها رایگان است.

۷ - موزه اورسی (Musée d’Orsay)

موزه اورسی پس از لوور، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین موزه فرانسه است که در محل قبلی ایستگاه قطار پاریس و در مجاورت رود سن قرار دارد. این موزه که دستور ایجاد آن در سال ۱۹۰۰ برای یک نمایشگاه جهانی صادر شد، یک اثر هنری است که به آن کاخ هنرهای زیبا نیز می‌گویند.

موزه

مجموعه نقاشی‌های سبک امپرسیونیسم ازجمله آثار کلود مونه و رنوار که پیش‌ازاین در گالری ملی «ژو دو پوم»، موزه لوور و موزه ملی هنر مدرن نگهداری می‌شد، هم‌اکنون در موزه اورسی پاریس نگهداری می‌شوند.

۸ - موزه واتیکان Musei Vaticani

موزه واتیکان یکی از دیدنی‌های اصلی شهر واتیکان است. این موزه آثار هنری تاریخی بی‌نظیری را که مرتبط با مسیحیت و مذهب کاتولیک است در برمی‌گیرد، ساختمان این موزه خود یک اثر هنری فوق‌العاده است. راه‌پله‌های معروف این موزه که توسط جوزپه ممو طراحی‌شده به زیبایی در ساختمان موزه به پایین می‌پیچد و بازدیدکنندگان را به سمت خروجی موزه هدایت می‌کند.

موزه

این موزه در سال ۱۵۰۶ میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم بنیان نهاده شده است.

۹ - موزه ملی چین (National Museum of China)

موزه ملی چین یک موزه هنری است که در ضلع شرقی میدان تیان آن من در پکن واقع شده و از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان است. این موزه در سال ۲۰۰۳ با ادغام دو موزه جداگانه تأسیس شد که در محل همان ساختمان قرار داشتند و تاریخ چین را از انسان یوآنمو مربوط به ۱٫۷ میلیون سال پیش تا پایان دودمان چینگ (آخرین امپراتوری سلسله در تاریخ چین) را پوشش می‌دهد. مجموعه دائمی بالغ بر ۱٬۰۵۰٬۰۰۰ اثر باارزش و نادر را دربر می‌گیرد.

موزه

این موزه همچنین دارای یک نمایشگاه دائمی به نام جاده‌ای به‌سوی جوانی است که جزئیاتی از قرن تحقیر چین را نمایش می‌دهد.

۱۰ - موزه گوگنهایم بیلبائو (Guggenheim Museum Bilbao)

موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو از معروف‌ترین موزه‌های جهان و در اسپانیاست که از سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. این موزه که توسط «فرانک گری» معمار معروف کانادایی طراحی شده است در کنار رود نرویون واقع شده و بنای آن از پایین شبیه به یک کشتی مدرن است. ساختمان این موزه زیبا که از تیتانیوم، سنگ‌آهک ساخته‌شده است طی دو دهه گذشته میلیون‌ها گردشگر را جذب خود کرده است. این بنا یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار معماری معاصر محسوب می‌شود. موزه گوگنهایم بیلبائو محل نگهدای آثار هنرمندان اسپانیایی و بین‌المللی است.

موزه

نمای ساختمان این موزه در ترکیبی که با نور آفتاب و سایه‌روشن‌های آن پیدا می‌کند، گاهی موجدار و گاهی هم خالدار به نظر می‌رسد.

موزه‌های معروف ایران

۱- موزه ملی ایران

موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینهٔ آثار تاریخی است که در تهران قرار دارد.

موزه

این موزه با افتتاح در سال ۱۳۱۶، قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه‌های ایران به شمار می‌رود و با دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تمامی دوره‌های تاریخی ایران را در برمی‌گیرد. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی (یک‌میلیون سال قبل الی دوازده هزار سال قبل) تا دوران ساسانی (۱۵۰۰ سال قبل) به نمایش گذاشته‌شده است. در بخش اسلامی نیز می‌توان شاهد آثار دوران پس از اسلام بود. همچنین موزه ملی ایران در شاخه موزه‌داری کشور، عنوان موزه مادر را از آن خودکرده است.

۲ - موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر مهم‌ترین موزه هنری ایران است که در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. گفته می‌شود که این موزه، جزو مجموعه برتر دنیا در حوزه هنرهای نوگرا است. در این موزه آثار بسیار از هنرمندان مشهور جهان، ازجمله پیکاسو، گوگن و رنوار موجود است، البته این موزه مجموعه‌ای از هنرمندان بنام ایرانی را هم در خود جا داده است.

موزه

گفته می‌شود ارزش مالی آثار موجود در موزه هنرهای معاصر، به پنج تا ده میلیارد دلار می‌رسد.

۳ - کاخ موزه سعدآباد

کاخ سعدآباد که محل ییلاق خاندان قاجار و سپس پهلوی بوده، در شمال تهران ساخته شده است، بناهای مختلفی در کاخ سعدآباد قرار دارد که هرکدام از آن‌ها، گنجینه‌های زیادی از تاریخ و هنر معاصر را به معرض دید عموم گذاشته‌اند. کاخ سعدآباد درمجموع ۱۵ بنای مستقل از هم دارد که امروزه هرکدام از این عمارت‌ها، تبدیل به یک موزه در مجموعه کاخ‌موزه شده‌اند.

موزه

در این موزه‌ها می‌توان از اتاق‌های مخصوص اعضای خاندان پهلوی، هدایای نمایندگان کشورهای دیگر، ماشین‌ها، لباس و جواهرات، ادوات موسیقی، کتاب‌ها، دیدن کرد. در بخش‌هایی از این کاخ تابلوهای نقاشی و سایر آثار هنری برخی از هنرمندان معاصر ایران، همچون استاد فرشچیان، نیز به نمایش درآمده است.

۴ - موزه جواهرات

موزه جواهرات ملی ایران در خزانه بانک مرکزی ایران در ساختمان بانک مرکزی ایران در خیابان فردوسی تهران قرار دارد.

موزه

بسیاری از جواهرات سلطنتی ایران از دوره صفوی، دورهٔ افشار، قاجار و پهلوی در این موزه به نمایش گذاشته شده است. ازجمله می‌توان به الماس دریای نور، جقه نادری، تاج فرح پهلوی، تاج کیانی، کره جواهرنشان، تخت طاووس (قاجاری) (تخت خورشید) و تخت نادری اشاره کرد.

تا امروز هیچ‌کدام از کارشناسان و محققان نتوانسته‌اند ارزش واقعی جواهرات خزانه بانک مرکزی را تخمین بزنند.

۵ - موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس، هر المان مشهور و مهمی که در جنگ هشت‌ساله بین ایران و عراق وجود داشت را در خود جا داده است. این موزه از بخش‌های مختلفی تشکیل‌شده است که به‌جز تالار پروانه‌ها، باقی بخش‌ها بیشتر حالت روایی دارند.

موزه

از قسمت‌های جالب موزه دفاع مقدس می‌توان به بازسازی قسمت‌های خرمشهر، ازجمله مسجد جامع، اشاره کرد.

۶ - موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی که در شهر مشهد و در مجاورت بارگاه امام رضا علیه‌السلام قرارگرفته است، یکی از بهترین موزه‌های ایران به‌حساب می‌آید. اشیا نگهداری شده در موزه آستان قدس رضوی، هم به‌جز ارزش مادی و هم به لحاظ ارزش معنوی، جایگاه بی‌نظیری در فرهنگ ایران دارند.

موزه

مجموعه موزه‌های آستان قدس در سال ۱۳۲۴ افتتاح شدند. بسیاری از اشیا موزه، هدایایی هستند که مالکان و مجموعه‌داران به مجموعه حرم مطهر رضوی اهدا کرده‌اند. مجموعه‌های جالب‌توجه در موزه‌های آستان قدس شامل گنجینه‌های سکه و اسکناس، گنجینه‌های صدف و حلزون دریایی، گنجینه سلاح، موزه ساعت و نجوم و گنجینه مدال‌ها هستند. این موزه بخشی بزرگ تحت عنوان موزه فرش هم دارد. بخشی از موزه به آثار اهدایی از طرف استاد فرشچیان اختصاص دارد.

۷ - موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان یکی از بهترین موزه‌های خصوصی ایران است که در سال ۱۳۹۴ باهمت دو موسیقیدان به نام‌های مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی پایه‌گذاری و تأسیس شد.

موزه

در این موزه کم‌نظیر ایرانی، بیش از ۳۰۰ ساز موسیقی در معرض نمایش قرارگرفته است و طرز استفاده و نوای آن‌هم به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود.

۸ - موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید از قدیمی‌ترین و برترین موزه‌های ایران است. این موزه ۲۵۰۰ ساله که بخشی از کاخ خشایار شاه بوده به دستور خود او تبدیل به موزه شده است. این موزه محلی برای نگهداری و نمایش اشیا و بقایایی است که از مجموعه تخت جمشید به دست آمده است، این موزه به سه بخش تقسیم شده است، بخش ماقبل تاریخ، بخش هخامنشی و بخش اسلامی. در هریک از این بخش‌ها اشیا، بقایای بناها، و کتیبه‌های مربوط به هر دوران به نمایش درآمده‌اند.

موزه

ساختمان این موزه که در حقیقت بخش حرم‌سرای کاخ خشایارشاه بود دارای چندین ستون و تالار و ایوان است.

۹ - موزه سینما

موزه سینما که در سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرد، در خیابان ولیعصر تهران و در عمارت باغ فردوس قرار گرفته است. موزه سینما در حقیقت گنجینه‌ای از عکس‌ها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما است که دو سالن سینما به ظرفیت ۲۰۵ و ۱۲۱ نفر نیز دارد.

موزه

نمایشگاه‌های موزه سینما شامل تالار آبی، تالار معاصران و تالار بین‌الملل و نیز نمایشگاه کودک، نمایشگاه علی حاتمی، نمایشگاه نام‌آوران، نمایشگاه دوبله و صدا، نمایشگاه ارامنه، نمایشگاه دفاع مقدس و همچنین خانه فرهاد، زیرگذر تاریخ و تماشاخانه می‌شود.

۱۰ - موزه فرش ایران

موزه فرش در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ گشوده شد و در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شده است.

موزه

در این موزه فرش‌های بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور است به نمایش گذاشته شده است هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست.

کد خبر 424408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.