۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
۴ مه، روز جهانی آتش نشان + تاریخچه

در تقویم جهانی ۴ مه برابر با ۱۵ اردیبهشت ماه روز جهانی آتش نشان است

به گزارش ایمنا آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس‌ها در شهر تبریز ایجاد شد و آتش نشانی‌ها زیر نظر شهرداری کار می‌کنند.

تاریخ روز جهانی آتش نشان

۴ مه هر سال روز جهانی آتش نشان نامیده شده است، این روز امسال برابر است با ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹.

هدف روز جهانی آتش نشان چیست

نام‌گذاری روز جهانی آتش نشان به این دلیل است که از آتش نشانان و سختی کار آن‌ها و جان باختگان این شغل حمایت شود و به شغل پر خطر آنان توجه کرد.

جلوگیری از آتش سوزی و لزوم آموزش بیشتر و کامل‌تر یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های روز جهانی آتش نشانان است. آتش نشانان و سازمان‌های آن‌ها در سرتاسر جهان دائماً بر جلوگیری از آتش سوزی تأکید می‌کنند: در مدارس، جامعه، در برنامه‌های عمومی، مجامع و حتی خانواده‌های خود؛ امن‌ترین راه زنده نگه داشتن آتش نشان آموزش است.

تاریخچه روز جهانی آتش نشان

دلیل نام‌گذاری این روز جان باختن چند آتش نشان استرالیایی در جریان آتش سوزی گسترده در استرالیا است.

در سال ۱۹۹۸، یک واقعه غم انگیز استرالیا و جهان را ناراحت کرد. آتش نشانان در لینتو، استرالیا، یک منطقه پرجمعیت در ویکتوریا، در حال مهار آتش سوزی بزرگی بودند و خواستار کمک‌های مشترک شدند. این تماس و درخواست کمک اضطراری، یک اکیپ آتش نشانی را به صحنه آورد. گری وردولد، کریس اوانز، استوارت دیویدسون، جیسون توماس و متیو آرمسترانگ برای کمک به خاموش کردن شعله‌های آتش فرستاده شدند. هنگامی که پنج نفر وارد منطقه شدند، باد ناگهان جهت خود را تغییر داد، کامیون حامل آتش نشانان را شعله‌های آتش فرا گرفت و همه آتش نشانان جان باختند.

این حادثه ناگوار باعث شد تا از سال ۱۹۹۹ روزی به نام آتش نشانان نام‌گذاری شود.

نماد روز جهانی آتش نشان

یکی از مهم‌ترین نمادهای روز جهانی آتش نشانان روبان قرمز و آبی است. این روبان دقیقاً پنج سانتی متر طول و یک سانتیمتر عرض بریده شده است که دو رنگ مجزا در قسمت بالا در هم قرار گرفته‌اند.

جی جی ادموندسون رنگ قرمز و آبی را انتخاب کرد زیرا قرمز در برابر عنصر آتش ایستاده بود در حالی که آبی نشان آب است.

روز ملی آتش نشان در ایران

در تقویم ایرانی هفتم مهرماه روزی است برای تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان که به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است.

آتش نشان کیست

واژه آتش نشان یا امدادگر واژه مقدس یا اسمی است که همیشه تداعی فرشته نجات را برای مردم دارد و جامعه اورا مقدس و یک فرشته نجات می‌دانند.

آتش نشان فردی است که در راستای تحقق اهداف سازمانی یعنی نجات جان انسان‌ها (در پاره‌ای موارد حیوانات)، مال آن‌ها، حفظ اموال و ثروت‌های عمومی و ملی و ارائه خدمات بشر دوستانه اقدام می‌کند.

به منظور تحقق اهداف مذکور بالاجبار آتش نشان در هرگونه حوادث اضطراری که مردم به او احتیاج دارند با وسایل، تجهیزات همراه، آموزش‌های مورد نیاز (بدو ورود و دوره‌ای مستمر) مرتبط با شغل و تجربیات حاصله طی سالیان خدمت، شرکت و اقدامات لازم را به عمل می‌آورد.

مأموریت‌های محوله وی می‌تواند شامل کوچک‌ترین حادثه مانند رهاسازی پا یا دست‌گیر کرده در لای نرده‌ها تا خودروهای تصادف کرده، آوارها، فضاهای متراکم و محدود، چاه‌ها و یا اطفا حریق‌های خودروها، منازل، ساختمان‌های بلند، صنایع و تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی باشد.

آتش نشانان در جهت انجام بهینه مأموریت‌های محوله به‌ناچار از معابر بسیار باریک، تاریک، گرم و خطرناک مانند ساختمان در حال آتش سوزی که دارای راه پله و آسانسور نا ایمن است، عبور می‌کند. در ارتفاع و فضاهای کاملاً محدود و بسته، در سیل، زلزله و حوادث مواد شیمیایی با همراه داشتن وسایل و تجهیزات اقدام به عملیات می‌کنند.

آتش نشانی چیست

آتش‌نشانی به معنای مقابله با آتش و اطفای حریق است و می‌تواند در موارد زیر نیز به کار رود:

  • سازمان آتش‌نشانی به معنای نهاد، ارگان یا سازمانی که وظیفه مبارزه با حریق و برخی دیگر از سوانح و حوادث را بر عهده دارد.
  • آتش‌نشانی هوایی

کد خبر 422072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریدون IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    4 0
    آتش نشانی یک شغل خیلی سخت و حرفه ایی است،،،خدا قوت به تمامی آتش نشان های جهان.