شریعتی: شورا نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شود

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: شوراها نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شوند بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها و اولویت‌بندی‌های شهر ورود کنند.

جلال شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شوراها پیشینه‌ای به طول تاریخ ایران زمین دارند، اظهار کرد: اهمیت ویژه انقلاب و جمهوری اسلامی به شورا و نظر مردم باعث شد به فاصله کوتاهی از تصویب قانون اساسی، شوراها به عنوان یکی از ارکان نظام شناخته شوند.

وی با بیان اینکه تشکیل شوراها با فاصله حدود ۲۰ سال پس از انقلاب، نشان از مهم بودن این رکن نظام در تصمیم‌گیری‌ها داشت، افزود: پس از آنکه شوراها شروع بکار کردند فعالیت‌های قابل توجهی در توسعه عمرانی و زیرساخت‌های شهرها داشتند که قابل توجه است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: انتخاب مسئولان شهر توسط مردم سبب رضایت خاطر شهروندان و ارتقای سطح اعتماد آن‌ها به حاکمیت می‌شود از طرفی شوراها به دلیل حساسیت و احساس مسئولیتی که دارند، خدمات قابل قبولی از خود بر جای گذاشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اختیارات شوراها به نحوی که در قانون اساسی قید شده، هنوز تحقق نیافته، ادامه داد: شوراها نباید به وظایف خود در قبال شهرداری محدود شوند بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها و اولویت‌بندی‌های شهر ورود کرده، راهکار نشان دهند و بر این موارد نظارت داشته باشند.

شریعتی با بیان اینکه مشارکت شوراها اصلاً به معنای دخالت نیست، خاطرنشان کرد: چندگانگی در مدیریت شهری باعث هدر رفتن نیروها و اعتبارات و حتی اقدامات ضد و نقیض شده که این موضوع موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال جدول‌گذاری و آسفالت‌ریزی توسط شهرداری در بخشی از شهر انجام می‌شود اما هنوز ماشین‌آلات شهرداری از آن محله بیرون نرفته، آب و فاضلاب اقدام به تخریب کوچه می‌کند که این موضوع وجهه قابل قبولی در برابر شهروندان ندارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: ارائه خدمات به مردم زمانی به‌طور کامل محقق می‌شود که مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها در مقابله با شیوع کرونا با مصوبات خود و اختیاردهی به شهرداران کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشتند، افزود: شهرداری‌ها با اخذ اختیارات لازم از شورا، برای مقابله با شیوع کرونا ورود جدی به این موضوع داشته‌اند اما با این وجود ستادهای مقابله با شیوع کرونا، شوراها را همچنان بیگانه می‌دانند.

شریعتی با انتقاد از کمرنگ شدن نقش شوراها در مدیریت بحران، اظهار کرد: در تمام مواقع در کنار شهردار، باید نماینده‌ای از شورا در جلسات حضور داشته باشد تا در جریان کم و کاستی‌ها قرار گرفته و این موارد را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به شهر منتقل کند.

کد خبر 421167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.