الویری: مدیریت بحران‌ها با کمک حکمرانان محلی توفیق بیشتری دارد

"شوراها مهم‌ترین عامل تحقق و پایداری نظام مردم‌سالاری از طریق مشارکت مدنی در ایران پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش ایمنا، این نهادهای حکمروایی محلی، عامل بسیج مشارکت‌های مردمی در عرصه داخلی بوده‌اند. مشارکت در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه در شرایط بحرانی و موضوعات اجتماعی دستاورد مهم شوراها در سراسر کشور بوده و موظف هستند برای مشارکت آحاد مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و رفاهی برنامه‌ریزی کرده و بسترهای این مشارکت را فراهم کنند.

اگرچه مبارزه با بی‌عدالتی در چهار دهه اخیر دستاوردهایی داشته، اما همچنان باید اقداماتی برای کاهش شکاف طبقاتی و رفع نابرابری‌ها صورت پذیرد. بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های زیست شهری و روستایی و ارائه پیشنهادات و راهکارها برای رفع آنها از مهم‌ترین وظایف شوراها است.

شوراها تبلور حقوق شهروندی هستند و به‌عنوان رکن مهم حکمروایی خوب در سطح جامعه با ایجاد بستر مشارکت، قانونمداری، برابری و شفافیت ابزار کلیدی ایجاد جامعه‌ای عدالت‌محور محسوب می‌شوند.

گستردگی حوزه شهری در ایران و پیوستگی آن با مسائل روستایی، رسیدگی به دغدغه‌ها و نیازهای روزافزون شهروندان و حل مسائل پیچیده محیط-های شهری و روستایی را از اولویتی جدی برخوردار کرده است.

این نهاد با ایفای نقش تصمیم‌گیری، نظارتی و کنترلی می‌تواند در رفع نابرابری‌ها و ایجاد عدالت سرزمینی مؤثر واقع شود. شوراها می‌توانند در تحقق عدالت بین شهرها و استان‌های مختلف کشور اقدام کرده و جلوه‌گر عدالت در گستره سرزمینی کشور باشند.

شوراهای هر شهر و هر استان باید از منظر سطح برخورداری و امکانات در شهر و منطقه خود نسبت به سایر شهرها و مناطق از نهادهای اجرایی مطالبه‌گری کرده و از این طریق نابرابری‌های بین‌شهری و بین‌استانی را کاهش دهند.

اعضای شوراها با آگاهی از تفاوت‌ها و نابرابری‌ها در درون شهرها و روستاها و بین گروه‌های مختلف شهروندان، در تعیین جهت‌گیری‌های عدالت‌محور نقش کلیدی خواهند داشت. اهمیت و کارکرد شوراها، هنگام بروز بحران‌ها بیشتر احساس می‌شود. شناخت دقیق و جامع منطقه‌های شهری و روستایی، اطلاع از کمبودها و اولویت‌های کلیدی هر منطقه، گامی کلیدی در مدیریت بحران‌ها محسوب می‌شود.

شوراها می‌توانند مهم‌ترین بستر تخصیص امکانات ملی و منطقه‌ای باشند. هرچه شوراها در این باره، نقش موثرتری ایفا کنند، امکان تحقق عدالت سرزمینی افزایش می‌یابد. شوراها صدای ساکنان خاموش شهرها و روستاها هستند و می‌توانند اطلاعات مبنا برای تصمیم‌گیری‌های محلی و ملی را در اختیار سیاستگذاران قرار دهند.

بیشتر بخوانید:

شیوع بیماری همه‌گیر کرونا؛ بحرانی که این روزها شهرها و روستاهای سراسر جهان را دربرگرفته، به وضوح نشان داده هرچقدر همکاری و مشارکت مردمی در سطح محلی بیشتر باشد، امکان مدیریت ملی و بین‌المللی این بیماری نیز بیشتر وجود خواهد داشت.

آموزش به مردم در سطح شهرها و روستاها، اقناع آنها به ماندن در خانه در تعطیلات نوروز و دست به کار شدن اهالی شهرها و روستاها برای کاهش تردد و سفرهای غیرضروری و در نهایت کاهش موارد ابتلاء و مرگ و میر ناشی از این بیماری، همگی با کمک شوراها و حکمرانان محلی توفیق به‌مراتب بیشتری می‌یابند.

شوراهای توانمند می‌توانند ضمن ارتقای آگاهی شهروندان، حل مسائل جاری زندگی و افزایش امید و اعتماد عمومی در جامعه، در تحقق اصول مصرح قانون اساسی نیز مؤثر عمل کنند. روح شوراها و روح انقلاب اسلامی، به بار نشستن عدالت به معنای اصیل آن است.

تحقق اصول بر زمین مانده قانون اساسی برای ادای این تکلیف نیاز مبرم جامعه امروز است. از این رو شوراها تکلیفی سترگ و حیاتی بر دوش خود دارند. عمل به این وظیفه قانونی، باید مرجعیت تمامی تصمیمات خانواده بزرگ شورا در سراسر کشور باشد؛ وظیفه‌ای که تنها با همراهی عموم مسئولان و مدیران ملی و محلی و مشارکت هر چه بیشتر مردم قابلیت عملی‌شدن می‌یابد. "

یادداشت از: مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها

کد خبر 421134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.