هاشمی: کم بازدهی دولت نتیجه اختیارات محدود شوراهاست

رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز پس از ۲۱ سال از تشکیل شوراها شاهد هستیم که دو سوم وظایف و اختیارات شورا به مدیریت شهری تفویض نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن هاشمی رفسنجانی در صفحه توئیتر خود به مناسبت فرارسیدن روز شوراها، اظهار کرد: "انتظار نهاد شورای شهر با پشتوانه یک فصل و هفت اصل در قانون اساسی، به عنوان مردمی‌ترین نهاد جمهوری اسلامی از سایر قوا و ارکان نظام این است که با تفویض اختیارات قانونی شورا، هم بار، هزینه‌ها و مسئولیت تصدی گری دولت را کاهش دهد و هم سیستم را مردمی و کارآمد می‌کند. شاید اینکه امروز پس از ۲۱ سال از تشکیل شوراها شاهد هستیم که دو سوم وظایف و اختیارات شورا به مدیریت شهری تفویض نشده، یکی از دلایل کندی، پرهزینه بودن و کم بازدهی دولتها و ایجاد نارضایتی عمومی است.

جلوگیری از شهرفروشی و تراکم فروشی، صیانت از باغات و لغو مصوبه برج باغ، چابک سازی ساختار مدیریت شهری، طرح جامع پسماند و تغییر وضعیت مخازن روباز زباله که موجب بروز پدیده مافیای زباله و سوءاستفاده از کودکان کار و آسیب رسانی به محیط زیست در حال نهایی شدن است که امیدوارم اجرای آن آغاز شود.

شهرداری تهران با وجود برخورداری از سرمایه و دارایی‌های عظیم، به دلیل مدیریت دولتی، ناکارآمدی و عدم استفاده مناسب از دارایی‌ها و سرمایه‌های خود در دهه‌های قبل به تدریج به یک سازمان فربه، سنگین، مقروض و ناکارا تبدیل شده که در بحران اقتصادی فعلی حتی در تأمین هزینه‌های ضرور خود نیز چالش دارد.

درحالیکه اگر این سازمان با مهندسی مجدد ساختار و سازوکار کارآمد تأمین مالی اصلاح شود، می‌تواند چالش بزرگ مالی و اجرایی را حل کند و به صورت سازمانی کارآمد، ثروتمند و بهرهور با چابکی، شفافیت و بهرهوری بالا عمل کند. نقشه این راه، در تفکیک و استقلال حقوقی و مالی فعالیت‌های تصدیگرانه شهرداری در قالب شرکت‌های تخصصی است که با وارد کردنشان به بازار سرمایه، هم این مجموعه فعالیت‌ها به صورت کارآمد انجام شده و هم سرمایه لازم برای توسعه و بهبود فعالیت مدیریت شهری تأمین می‌شود. از کارشناسان و صاحب نظران دعوت می‌کنیم که نسبت به تحلیل و تکمیل این راهبرد ما را یاری کنند."

کد خبر 421087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.