تشریح اقدامات دولت در زمینه روستاییان و جامعه عشایری

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اعلام تصویب تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و عشایر، انسجام بخشی، سیاست گذاری و هماهنگی فعالیت ها در عرصه روستایی را از مهم ترین اهداف تشکیل این شورا عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، محمد امید امروز _دوشنبه یکم اردی‌بهشت‌ماه ۹۸_ در نشست خبری با خبرنگاران، تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و عشایر را نقطه عطفی در توجه  به روستاها و جامعه عشایری دانست و گفت: دولت امکانات خوبی به روستاها تخصیص داده است که با تشکیل این شورا منسجم، قابل کنترل و اثرگذار می شود.

وی درباره ترکیب این شورا افزود: ریاست شورای عالی توسعه روستایی و عشایر بر عهده معاون اول رئیس جمهور و دبیری این شورا بر عهده معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری است و جلسات آن با حضور ۱۱ وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۵ مجموعه ارگان حاکمیتی ، ۴ نماینده از سازمان های مردم نهاد و در مجموع ۲۱ نفرعضو برگزار می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهارداشت: تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و عشایر در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه سیاستهای نظام و بویژه در دولت تدبیر و امید به جامعه روستایی و عشایر کشور است که با پیگیریهای معاون اول رئیس جمهور و همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور انجام می گیرد.

وی با اشاره اینکه همه فعالیت ها در حوزه روستایی و عشایری با هماهنگی این شورا است، گفت: تصمیمی گیری در سطح ملی در این شورا، برنامه ریزی در سطح استانی در شورای استان ها و در نهایت اجرای مصوبات در کمیته های برنامه ریزی شهرستانها انجام می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: کلیه فعالیت های پیش بینی شده در حوزه روستایی و عشایر شامل مباحث زیرساختی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، اقدامات کلیه دستگاه های فعال در روستاها و فعالیت های سازمان های مردم نهاد با هماهنگی و زیر مجموعه شورای عالی توسعه روستایی و عشایر خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درباره اشتغالزایی روستاییان، خاطرنشان کرد: با دستور رهبر معظم انقلاب، ۱۸ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی به اشتغال زایی روستاییان اختصاص داده شد که از این مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان جذب شده است.

امید با اشاره به اقدامات این معاونت درباره پرداخت تسهیلات جدید به روستاییان از محل بازپرداخت تسهیلات قبلی، ادامه داد: ‌در بودجه سال ۹۹ درباره منابع پایدار روستایی خوبی درنظر گرفته شده که با توجه به نامگذاری سال جدید به سال «جهش تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، شاهد حرکت جدی درزمینه اشتغال روستاییان و کمک به جامعه عشایر خواهیم بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری همچنین با اشاره به ظرفیت عظیم مراکز غیردولتی و خیرین در کشور گفت: «مجمع خیرین توسعه و خدمات روستایی» در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با هدف تقویت روند خدمت رسانی به روستاها تشکیل شده است.

وی در ادامه این نشست خبری، افزایش نرخ اشتغال روستاییان از پنج به ۲۵ درصد در سال ۹۸ و اشتغال قطعی حدود ۱۵۵ هزار نفر از روستاییان، گازرسانی به ۸۵ درصد روستاهای کشور، افزایش اتصال روستاهای کشور به شبکه اینترنت سراسری از ۲۸ درصد در دولت گذشته به ۸۰ درصد در دولت تدبیر وامید، اتصال ۳۰ هزار روستا به شبکه آب سالم و آشامیدنی و ترمیم شبکه قدیمی آبرسانی حدود ۱۰ هزار روستا و اتصال هفتگی ۲۵ روستا به شبکه سراسری برق و بهره مندی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور از شبکه برق سراسری را از جمله اقدامات این معاونت برشمرد.

افزایش فضاهای ورزشی در روستاها، تزریق ۲۰ هزار میلیارد تومان به روستاهای کشور و وجود دهیاری مصوب در همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار، راه اندازی ۱۸ هزار خانه بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت، پوشش تقریبا کامل روستاهای کشور در زمینه واحدهای آموزشی با ایجاد ۶۰ هزار واحد آموزشی، نوسازی ۴۵ درصد خانه های روستایی، اجرای طرح هادی در ۴۵ درصد روستاها و ارایه تسهیلات برای مقاوم سازی منازل مسکونی در روستاها  از دیگر اقدامات این معاونت عنوان شد.

امید در پاسخ به سوالی درباره برنامه ها و تصمیمات شورای عالی توسعه روستایی و عشایر در زمینه مسکن روستاییان، تاکید کرد: مقاوم سازی و ساخت منازل مسکونی روستاییان از اولویت های مهم این شورا است که  از مجموع شش میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها، دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد روستایی مقاوم سازی شده است.

منبع: سایت اطلاع‌رسانی دولت

کد خبر 419812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.