کودکان هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند

شیوع بیماری کووید ۱۹ در دنیا با این پیش فرض و اطلاعات اولیه آغاز گردید که کرونا با کودکان کاری ندارد و آنها از این ویروس در امانند، اما کم‌کم با گسترش هر چه بیشتر این بیماری، سنین مختلف درگیر آن شدند و مرگ در سنین پایین‌تر در اثر کرونا نگرانی‌هایی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در زمان شروع بیماری اطلاعاتی بر این مبنا که کودکان به کرونا ویروس مبتلا نمی‌شوند و یا اگر بشوند احتمال مرگ‌ومیر آنهاا بسیار کم است، سبب شد تا خانواده‌ها در این اوضاع سخت کمتر به کودکان توجه کنند و در رعایت اصول بهداشتی نسبت به آنها دقت کمتری ‌داشته باشند، اما اکنون با توجه به آمار ثبت شده مشخص شده است که کودکان نیز به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند و آمار کودکان مبتلا به کرونا ویروس رو به افزایش است، به همین علت نیاز است طرز تفکر مردم درباره ابتلای کودکان به ویروس کرونا تغییر کرده، پیشگیری‌ها جدی‌تر و پررنگ‌تر انجام شود و خانواده‌ها با آگاهی بیشتر و بسیار جدی‌تر از قبل به رعایت اصول پیشگیری از کرونا در تمامی مقاطع سنی بپردازند.
برای آگاهی بیشتر در این زمینه با دکتر زهرا پورمقدس، فوق تخصص عفونی کودکان گفت‌وگویی انجام شده است که در زیر می‌خوانید:

 آیا کودک مبتلا به کرونا ویروس در استان اصفهان وجود داشته است؟
بله،  در استان اصفهان کودکان مشکوک به کروناویروس و مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و حتی چند مورد فوت هم از کودکان گزارش شده و نکته مهم این است که آمار کودکان مبتلا، رو به افزایش است.

آیا امکان استفاده از داروهای موجود برای کودکان مبتلا به کرونا وجود دارد؟

بله، در مورد درمان کرونا ویروس در کودکان، همه درمان‌هایی که در اصفهان انجام می‌شود، بر اساس دستور و پروتکل کشوری درمان کودکان مبتلا به کرونا است و داروهایی که پروتکل کشوری طبق آخرین ویرایش پیشنهاد می‌کند، تماماً در اصفهان  وجود دارد؛ همچنین روند ابتلا به کرونا ویروس در کودکان رو به افزایش است و موارد و اصول پیشگیری باید با دقت و اهمیت بیشتری در جامعه و خانواده اجرا شود.

 آیا برای کودکان مبتلا درمان قطعی وجود دارد؟

خیر، این درمان‌ها هیچ کدام درمان‌های قطعی این بیماری نیستند و فقط درمان‌هایی است که به صورت پیشنهادی در حال انجام است همچنین به خاطر اهمیت این سن و حساس بودن سن کودکان، به راحتی درمان‌هایی که در بزرگسالان استفاده می‌شود را نمی‌توان، برای آنها استفاده کرد و باید حتماً جمعی از افراد مختلف و متخصص این امر و طبق شواهد علمی، در این زمینه تصمیم‌گیری کنند تا بتوان درمان‌ها را برای کودکان استفاده کرد.

آیا می‌توان از روش پلاسما درمانی برای کودکان مبتلا به کرونا استفاده کرد؟
متاسفانه آمار کودکان مبتلا به کرونا ویروس در استان اصفهان (به جز کاشان) رو به افزایش است و این اتفاق، جدید و نگران کننده است. فعلاً طبق نشستی که متخصصین عفونی اطفال با هم داشتند اجازه استفاده از روش پلاسما درمانی برای کودکان داده نشده است.

دلایل عدم استفاده از روش پلاسما درمانی برای کودکان چیست؟

مشخص نبودن میزان اثربخشی این روش در کودکان مبتلا به کووید ۱۹ و دوم اطلاع کافی نداشتن از اینکه افراد اهدا کننده پلاسما میزان آنتی بادی‌های مورد نیاز برای درمان را دارند یا خیر، باعث شد فعلاً از روش پلاسما درمانی برای کودکان استفاده نشود.

آیا دوز مصرفی داروها در کودکان سبب طولانی‌تر شدن دوره درمان در آنها می‌شود؟
دوز داروهای استفاده شده برای کودکان بر اساس وزن آنها تعیین می‌شود و این موضوع تأثیری در روند بهبودی و یا طولانی‌تر شدن بیماری در کودکان ندارد.

 آیا علائم کرونا ویروس در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟
علائم کودکان مبتلا به کرونا ویروس تفاوتی با بزرگسالان ندارد، علائم در کودکان همان علائم تب، سرفه، تنگی نفس است.

 آیا تمام کودکانی که بر اثر کرونا ویروس فوت شدند، بیماری زمینه‌ای داشتند؟
بیشتر کودکان فوت شده دارای بیماری زمینه‌ای مانند سرطان، بیماری‌های کلیوی و غیره بودند، البته مواردی هم وجود داشته است که کودک بیماری زمینه‌ای نداشته‌ و در اثر ابتلا به کرونا فوت کرده است.

 بازه سنی کودکان مبتلا به کرونا بیشتر چه سنی بوده است؟
از نوزاد چند روزه تا کودک ۱۵ ساله که جزء اطفال محسوب می‌شوند، مبتلا وجود داشته است که در بین آنها موارد بستری، بهبود یافته و متاسفانه فوتی هم وجود داشته است، نمی‌توان گفت که در چه رده سنی احتمال ابتلاء بیشتر و یا کمتر است، چرا که هنوز  بسیاری ابعاد کرونا ناشناخته است.

چه توصیه‌ای برای پیشگیری از مبتلا شدن کودکان دارید؟
توصیه می‌شود که به کودکان را آموزش دهیم تمام موارد و اصول بهداشتی مربوط به پیشگیری از کرونا ویروس را رعایت کنند، همچنین از رفت‌وآمد بیش از حد به بیرون از منزل خودداری شود.
مردم گمان می‌کنند این بیماری تمام شده است و دوباره کودکان را به بیرون از منزل و حتی پارک می‌برند، این اقدامات کاملاً خطرناک است و باید بدانند این بیماری هنوز تمام نشده است و منجر به شیوع بیشتر بیماری و افزایش احتمال ابتلای خود و فرزندانشان می‌شود، مواردی داشته‌ایم که دید و بازدید در ایام نوروز باعث ابتلای کودک به این ویروس شده است.
مردم باید توجه داشته باشند اگر در منزل فردی وجود دارد که به کرونا مبتلا شده است باید کودک را از او دور نگه دارند و اگر افراد، علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس دارند، حتماً از ارتباط با کودکان خودداری کنند، گاهی ممکن است کودکان هیچ علامتی نداشته باشند، اما به کرونا مبتلا شده باشند و در این حالت ناقل بوه و والدین و اطرافیان خود را مبتلا می‌کنند، در این صورت آنها برای افرادی که مسن هستند و یا بیماری خاصی دارند بسیار خطرناک خواهند بود.

با توجه به آمار افزایشی بین کودکان آیا به صلاح است که مدارس باز شود؟
اکنون با توجه به آمار افزایشی بین کودکان اصلاً به صلاح نیست که مدارس باز شوند و در این زمینه باید با برگزاری نشست‌های تخصصی، در خصوص پیشگیری‌ها تصمیمات جدی‌تری گرفته شود، چرا که اکنون روحیه و انرژی کادر درمان با ابتدای شروع این بیماری بسیار متفاوت است و کادر درمانی بسیار خسته و تحت فشار روانی قرار دارند. مردم جامعه نباید بر این باور باشند که این بیماری تمام شده است و باید بدانند با وضعیت موجود و خستگی کادر درمان، اگر روند ابتلا افزایشی شود، درمان بیماران با وضعیت مناسبی روبرو نخواهد بود، طرز تفکر مردم درباره کرونا باید تغییر کند و پیشگیری‌ها جدی‌تر و پررنگ‌تر انجام شود.

کد خبر 419473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.