هواشناسی هشدار زرد صادر کرد/ تندباد لحظه‌ای همراه با گردوخاک محلی اصفهان را در می‌نوردد

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی با ورود سامانه وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه گردوخاک از افزایش ابر، گاهی تندباد لحظه‌ای در نواحی مستعد شرق و تا حدودی مرکز استان و بارش‌های رگباری خبر داد.

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر گذر متناوب امواج از سطح استان و ایجاد جوی ناپایدار تا اوایل هفته آینده به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب است.

وی افزود: بر این اساس وضعیت جوی برای امروز در بیشتر مناطق طی ساعات بعدازظهر افزایش ابر، همراه با وزش باد شدید، گاهی تندباد لحظه‌ای در نواحی مستعد شرق و تا حدودی مرکز استان با گردوخاک محلی و کاهش دید در مناطق غربی، جنوبی و شمال شرقی بارش‌های رگباری پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: برای فردا شدت وزش باد در تمام نواحی استان مورد انتظار است، به طوری که در ساعات عصر و شب در بسیاری از مناطق با طوفان لحظه‌ای همراه است. طی روز شنبه شدت وزش باد و گردوخاک در نیمه شمالی، شرقی و تا حدودی مرکزی خواهد بود.

وی درباره صدور هشدار زرد هواشناسی با ورود سامانه وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه گردوخاک در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از ظهر جمعه آغاز می‌شود و تا اواخر وقت یکشنبه با وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

معتمدی با بیان اینکه طی فردا همه مناطق استان به ویژه غرب تحت تأثیر سامانه مذکور خواهد بود، گفت: طی روزهای شنبه و یکشنبه مناطق شمال، شرق و مرکز استان به ویژه خوانسار، گلپایگان، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، خوروبیابانک، بادرود، نطنز، نائین، کوهپایه، ورزنه، چوپانان، مهاباد، اصفهان، فرودگاه اصفهان، مورچه خورت، نجف‌آباد، کبوترآباد، لنجان (زرین شهر) را فرا می‌گیرد.

وی اظهار کرد: طوفان گردوخاک و شن در مناطق مستعد، کاهش دید و کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری به ویژه سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال از مخاطرات این سامانه است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: اجتناب از رفت و آمدهای غیرضروری برای سالمندان، بیماری‌های تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی به ویژه مراکز بهداشتی، ممنوعیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت در فعالیت‌های عمرانی، خودداری در عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه ساز و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

وی دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معتمدی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با دمای ۲ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 754185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.