۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
تاریخچه کرونا + منشاء ویروس

محققان در سال ۱۹۶۵ متوجه نوعی عفونت تنفسی خطرناک بین انسان‌ها شدند که عامل اصلی آن ویروسی به نام کرونا بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سال ۲۰۱۶، یک معلم زن ۴۵ ساله اهل یونان علائم بیماری مانند تب بالای ۳۹ درجه، سرفه‌های خشک و سردرد شدید را تجربه کرد و به همین دلیل به بخش اورژانس بیمارستان "هایجیا" در آتن مراجعه کرد. پزشک هنگام معاینه متوجه شد که قسمت پایین ریه سمت چپ او دچار آسیب شده است و هنگام نفس کشیدن خس خس می‌کند. پزشکان معتقد بودند که این فرد به بیماری ذات الریه باکتریایی مبتلا شده است؛ بنابراین برای او آنتی‌بیوتیک تجویز کردند، اما نتیجه آزمایش ذات الریه منفی شد و شرایط وی بدتر شد.

اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا

پس از منفی شدن نتایج آزمایش ذات الریه، پزشکان داروهای دیگری برای او تجویز کردند و زمانی که نفس کشیدن بیمار با مشکل مواجه شد، به او اکسیژن رسانی شد. سپس آزمایش‌های زیادی مانند آزمایش بیماری سارس، مرس، سیاه سرفه، آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی  مهم دیگر روی این بیمار انجام شد که نتایج همه آن‌ها منفی بود؛ البته در یکی از آزمایش‌های او مشخص شد که دچار عفونتی با نام 229E شده است که به عنوان اولین ویروس کرونای انسانی شناخته شد. در نهایت این فرد بهبود یافت و به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی نیاز پیدا نکرد.

نامگذاری کروناویروس

دانشمندان و محققان تا اواسط قرن بیستم به دنبال کشف ویروس‌های ناشناخته بودند. در سال ۱۹۶۵، یک پژوهشگر از دانشگاه شیکاگو افراد مبتلا به سرماخوردگی را مورد آزمایش قرار داد و ویروس جدیدی به نام 229E را کشف کرد. محققان متوجه شدند که این ویروس شبیه ویروسی است که در دهه ۱۹۳۰ در مرغ‌های مبتلا به برونشیت کشف شده بود. ویروس کرونای دیگری به نام "OC43" نیز در سال ۱۹۶۷ توسط محققان کشف شد. اصطلاح "کروناویروس" در سال ۱۹۶۸ بر اساس بررسی این ویروس انتخاب شد، زیرا ویروس OC43 دارای سطح تاجدار بود.

ویروس های خفیف کرونا

ویروس‌های کرونا مانند 229E و OC43 تا قبل از شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ مرکز توجه نبود، اما پس از آن دوره زمانی محققان تمرکز خود را بر شناسایی ویروس‌های کرونا قرار دادند. در زمان شیوع ویروس سارس، دو ویروس کرونای دیگر به نام "NL63" و "HKU1" کشف شد. با وجود اینکه ویروس‌های کرونا توجه محققان و دانشمندان زیادی را به خود جلب کرده، اما هنوز دقیقا مشخص نشده است که چرا سه ویروس عامل بیماری سارس، مرس و کووید-۱۹، باعث بروز علائم شدیدتر و حتی مرگ افراد زیادی شده‌اند، اما چهار ویروس کرونای انسانی کشف شده دیگر بسیار خفیف‌تر هستند.

انتقال ویروس کرونا توسط خفاش ها

موضوع قابل توجه اینکه منبع شیوع این ویروس‌ها خفاش‌ها هستند. به گفته محققان همه ویروس‌های کرونایی که انسان‌ها را آلوده می‌کند از خفاش‌ها منشا گرفته‌ و سپس از طریق حیوان دیگری به انسان منتقل شده‌ اند. از آنجایی که ویروس‌های کرونا بزرگ و پیچیده بوده و در ساختار ژنتیک تغییر می‌کنند، بررسی و مطالعه در مورد آن‌ها کاری بسیار دشوار است که باعث سردرگمی پژوهشگران می‌شود.

کد خبر 419050