حذف هاشمی رفسنجانی از تاریخ انقلاب!

وضعیت ناخوشایند رسانه‌های مکتوب و توصیف وزیر بهداشت از وضعیت مقابله با شیوع ویروس کووید-۱۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۲۶ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کسادی روزنامه‌ها در رونق‌ کرونا» به بررسی وضعیت ناخوشایند رسانه‌های مکتوب پرداخت و نوشت: هیچ کس نیست که بگوید از شیوع ویروس کرونا تاثیری نپذیرفته باشد. تکلیف آنها که به این ویروس مبتلا شدند مشخص است؛ اگر در جدال با آن مقاومت کرده باشند اینک از روایت تنگی‌نفس، درد قفسه سینه، ناتوانی در دم و بازدم عمیق، تب و لرز و... هم ابا دارند و خاطره جدال با این بیماری را نمی‌خواهند مرور کنند. آنها که عزیزشان را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست‌ داده‌اند، نتوانسته‌اند سوگواری کنند و دلی پر از اندوه دارند. آنها که شغلشان روزمزدی بوده نفسشان به شماره افتاده است. دیگران که کارگران رستوران و فست‌فودها بوده‌اند مدت‌هاست چشم‌ انتظار آمدن مشتری مانده‌اند و نمی‌دانند آیا بار دیگر هم مردم برای صرف غذا بیرون از خانه خود می‌آیند و در صف‌های طولانی انتظار می‌کشند. کاسبان بسیاری هستند که کرکره مغازه‌ها و حجره‌هایشان همچنان پایین است و آنها هم چاره‌ای جز صبر نداشته‌اند. حساب کارمندان و کارگران دولت شاید ذره‌ای بهتر باشد. در این میان کسانی هم هستند که کارشان نوشتن همین مطالبی است که آیا شما بخوانید یا نه! معلوم نیست کارگرند یا چیز دیگر. اسم بلندبالایی دارند؛ «خبرنگار» یا «روزنامه‌نگار». عنوانی که آنها را در زمره اهل فرهنگ جا می‌دهد. در همه این روزهایی که لشگر کرونا بر شهروندان تاخته حتی همان یک ‌هفته‌ای که چاپخانه‌ها براساس تصمیم ستاد مبارزه با کرونا تعطیل بود و روزنامه‌های کاغذی منتشر نشد آنها مشغول کار بودند تا زیر و بم آنچه کرونا بر سر دیگران آورده را روایت کنند.

روزنامه آرمان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حذف هاشمی رفسنجانی از تاریخ انقلاب!» نوشت: روزی رقابت آنها بر سر مخالفت و هجمه به آیت‌ ا... هاشمی بود و حالا از همدیگر ایراد می‌گیرند چرا در خیال‌پردازی خامی که دارند نشانی از آیت‌ ا... هاشمی نیست و این موضوع به نقطه افتراق اصولگرایان تبدیل شده است. پروژه جدید دلواپسان اصولگرا با محوریت کتاب وحید یامین‌پور از دلواپسان شناخته شده آغاز می‌شود که در آن انقلاب به نوعی دیگر و تخیلی روایت شده تا در خلال آن بتوان مشی اتهام‌زنی را ادامه داد! در همان روز رونمایی از کتاب «ارتداد» مشی و هدف نویسنده هویدا شد. در آن مراسم یکی از سخنرانان چنین گفت: «نکته مهمی که این کتاب به ما نشان می‌دهد آن است که اکنون و با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در کجا ایستاده‌ایم. این رمان متر و معیاری است که به ما نشان می‌دهد پس از این چهار دهه چقدر به آرمان‌های انقلاب وفادار و پایبند مانده‌ایم و چقدر دچار انحراف شده‌ایم.» کتاب ارتداد به این موضوع پرداخته است که اگر انقلاب رخ نمی‌داد با چه شرایطی مواجه بودیم. در این کتاب سعی شده است زیرکانه نقشی برای تاثیرگذاران اصلی در انقلاب تعریف نشود. چهره‌هایی مانند آیت‌ ا... هاشمی که همگان به نقش او در وقوع انقلاب اسلامی به‌خوبی واقف هستند و این نقش پررنگ قابل‌ انکار نیست اما نویسنده تمایلات سیاسی و منافع خود را در حذف این شخصیت ظهور و بروز داده است. یا در بخش دیگر کتاب چنین مطرح شده که در یک یادداشت درباره آن بخش آمده است: «چرا انقلاب شکست خورد؟ چون امام فرمان شکست حکومت نظامی را داده بود، اما برخی اطرافیان امام به نام مصلحت از انتشار آن و رسیدن پیام به مردم جلوگیری کردند. در اینجا نویسنده بدون اشاره به مساله عوام و خواص مشخصا خواص نزدیک امام را مانع انتشار پیام و در نهایت شکست انقلاب می‌داند و اگر با خوانش امروزی بخواهیم به آن نگاه کنیم، نویسنده با نگاه امروز به مساله ۴۰ سال قبل نگاه کرده است.»

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رخ به رخ؛ شطرنج با کرونا» به بررسی توصیف وزیر بهداشت از وضعیت مقابله با ویروس کووید ۱۹ پرداخت و نوشت: همه‌گیری کووید ۱۹ و همچنین ابعاد پنهان و ناشناخته این ویروس مرموز، دنیا را در شرایطی قرار داده که پیش‌بینی زمان پایان آن یا پیش‌بینی چگونگی زندگی در دوران پساکرونا را برای همه دشوار کرده است.

روز گذشته وزیر بهداشت کشورمان نیز به این سردرگمی و بازی که کرونا با جهانیان آغاز کرده است اشاره کرد و با بیان این که در حال شطرنج بازی با کرونا هستیم گفت فعلا هیچ‌کس توان پیش‌بینی خاصی ندارد و نمی‌دانیم کرونا با ما و با جهان چه خواهد کرد.

سعید نمکی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران در نشستی با موضوع بررسی اقدامات دستاوردها و چالش‌های سال ۹۸ و ارائه و تبیین برنامه‌های سال ۹۹، از مدیریت بحران کرونا در کشور دفاع کرد و گفت: «گرچه تاکنون بحران اپیدمی کرونا را به شکل مدبرانه‌ای مدیریت کرده‌ایم و به اقدامات انجام شده افتخار می‌کنیم اما تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور در خوشبینانه‌ترین حالت ۱.۶ به ازای هر هزار نفر است و از همه کشورهای اروپایی مثل فرانسه با ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است. بنابراین آنچه در این بحران به داد ما رسید، فقط تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت نبود. بلکه کمک بخش بهداشت و غربالگری بیماران بود؛ وگرنه بیمارستان‌های کشور زیر بار کرونا له می‌شدند. البته سازمان‌های دیگر مثل تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هم به کمک وزارت بهداشت آمدند.» نمکی تاکید کرد: «ما باید خودمان را برای موج‌های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم. چون هنوز ویروس کرونا را نمی‌شناسیم. من به رئیس جمهوری هم گفتم ما با کرونا شطرنج‌بازی می‌کنیم و حتی مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هم نمی‌تواند آینده کرونا را پیش‌بینی کند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برنده و بازنده سیاسی کرونا» نوشت: مجله فارن افرز در مقاله‌ای تفصیلی به دولتمردان آمریکا هشدار داد که ایالات‌متحده در رقابت کرونایی با چین در حال از دست دادن موقعیت بین‌المللی خود است. کورت کمبل، دیپلمات پیشین و راش دوشی، مدیر مطالعات چین در موسسه بروکینگز در این یادداشت می‌نویسند: درحالی‌که آمریکا ناتوانی خود را در زمینه مدیریت جهانی بحران کرونا به‌وضوح نشان می‌دهد، چین درصدد است تا جای خالی آمریکا در رهبری جهان را پر کند. چینی‌ها در تبلیغات سیاسی‌شان پس از کنترل کووید-۱۹ در ووهان دائما بی‌کفایتی و بی‌مسوولیتی نخبگان سیاسی در واشنگتن را برجسته می‌کنند. شاید حق با آنها باشد؛ چراکه آمریکا در هفته‌های اخیر آشکارا نشان داده است که به‌دلیل کمبودهای بهداشتی و پزشکی نمی‌تواند نیازهای داخلی را رفع و رجوع کند چه برسد به اینکه به کمک کشورهای دیگر بیاید. علاوه‌بر این ایالات‌متحده در دوره ترامپ توان هماهنگ‌سازی متحدان بین‌المللی خود را برای مبارزه با این بیماری کشنده ندارد؛ درحالی‌که در جریان بحران ابولا در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ایالات‌متحده ده‌ها کشور را هماهنگ و رهبری کرد تا شیوع این بیماری را مهار کنند. از طرف دیگر بیماری همه‌گیر کرونا غرایز ترامپ را تشدید کرده و همین موجب شده است تنهایی رئیس‌جمهور آمریکا در جهان در معرض دید همگان قرار گیرد.

کد خبر 418749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.