۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
میگرن چگونه درمان می‌شود؟

میگرن سردرد شدیدی است که می‌تواند به صورت تپش و ضربه در سر رخ دهد و باعث حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید نسبت به نور و صدا شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سردرد میگرنی یکی از شایع‌ترین سردردهاست که معمولاً در یک طرف سر احساس می‌شود. میگرن می‌تواند از چهار ساعت تا سه روز و حتی بیشتر ادامه داشته باشد. شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است و نشانه‌های آن معمولاً از سنین ۱۰ تا ۴۰ سالگی آغاز می‌شود. متخصصان معتقد هستند که میگرن ناشی از تغییرات جریان خون در مغز است؛ البته گاهی اوقات ممکن است میگرن با سردردهای سینوسی یا سردردهای تنشی اشتباه گرفته شود.

علائم میگرن چیست؟

علائم اصلی میگرن شامل سردرد شدید است که از سر، گردن و عضلات صورت آغاز می‌شود. این درد شدید ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا حساسیت به صدا همراه باشد. یک یا دو روز قبل از شروع میگرن فرد ممکن است علائمی مانند افسرده‌ شدن، بیقراری و عصبی بودن، خواب آلودگی، تشنگی و گرسنگی یا برعکس بی میلی به غذا را تجربه کند. تقریباً یک نفر از هر پنج فرد مبتلا به میگرن، علائم هشدار دهنده‌ای را تجربه می‌کند که به آن‌ها "aura" گفته می‌شود. این علائم که شامل مشاهده نورهای چشمک زن و بی حسی دست‌ها، بازوها یا صورت می‌شود، معمولاً قبل از شروع شدن میگرن بروز پیدا می‌کند.

علت بروز میگرن

محققان معتقد هستند تغییرات سطح مواد شیمیایی مغز مانند کاهش سروتونین باعث بروز این بیماری می‌شود. علاوه بر این عوامل دیگر ایجاد کننده میگرن شامل چراغ‌های روشن، گرما یا سرمای شدید، کمبود آب بدن، تغییرات فشار هوا، استرس زیاد، صداهای بلند، فعالیت بدنی شدید، استفاده از داروهای خاص و تغییرات هورمون‌های زنانه مانند تغییرات سطح استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی می‌شود.

میگرن چگونه درمان می‌شود؟

ترکیبی از مسکن‌ها و داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می‌تواند علائم مربوط به میگرن را کاهش دهد. "تریپتان" رایج‌ترین دارویی است که برای درمان میگرن تجویز می‌شود و اگر همان ابتدای حمله میگرنی مورد استفاده قرار گیرد، بیشترین تاثیر را خواهد داشت. تریپتان‌های شایع شامل Maxalt Imitrex ،Frova ،Axert ،Amerge ،Treximent ،Relpax و Zomig می‌شود. افرادی که فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و سکته مغزی را تجربه کرده‌اند نمی‌توانند از تریپتان استفاده کنند. در صورتی که تریپتان‌ها به تسکین علائم کمکی نکند، پزشکان معمولاً دی هیدروگوتامین یا ارگوتامین را به شکل قرص یا اسپری بینی تجویر می‌کنند. معمولاً این داروها به اندازه تریپتان‌ها تاثیرگذار نیستند و ممکن است باعث تهوع، سرگیجه، درد عضلانی یا مزه بد دهان شوند.

پیشگیری از میگرن

اگر خوراکی‌های یا عطرهای خاص باعث شروع سردرد میگرنی شما می‌شود، از آن‌ها دوری کنید. کاهش مصرف کافئین، سیگار، الکل و حفظ الگوی منظم برای خواب و خوراک یکی از راه‌های موثر برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. همچنین ورزش کردن منظم می‌تواند فشار وارد شده بر بدن و استرس را کاهش دهد و از بروز حملات میگرنی پیشگیری کند. چاقی مفرط نیز یکی از عوامل ابتلا به میگرن است؛ با کاهش وزن و رژیم غذایی سالم می‌توان خطر ابتلا به سردرد میگرنی را کاهش داد.

کد خبر 417591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.