کاهش علائم یائسگی با مصرف گیاه رازک

گیاه رازک دارای خواص زیادی مانند مقابله با سرطان، بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم یائسگی و بهبود عملکرد قلب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رازک گیاهی علفی، چند ساله و دو پایه است که رنگ آن از سبز کم رنگ تا سبز تیره متغیر است. گل‌های این گیاه دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است که از آن در صنعت دلستر و نوشیدنی استفاده می‌شود. گیاه رازک در نواحی شمال ایران مانند گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا رشد می‌کند. در ادامه به بررسی بعضی خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

گیاه رازک و مقابله با سرطان

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد وجود ترکیبی به نام "زانتوهومول" در گیاه رازک می‌تواند با بعضی از انواع سرطان مقابله کند. مصرف این گیاه برای مبارزه با سلول‌های سرطانی روده بزرگ، تخمدان و سینه بسیار موثر است. علاوه بر این، وجود ترکیبات خاص در این گیاه از پیشرفت سرطان پروستات نیز جلوگیری می‌کند. محققان معتقد هستند رازک از جمله گیاهانی است که دارای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالا است؛ بنابراین می‌تواند با سرطان مقابله کند.

گیاه رازک و بهبود کیفیت خواب

نتیجه بررسی‌های محققان نشان می‌دهد گیاه رازک می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. این گیاه دارای موادی است که دمای بدن را کاهش داده و ماده کتامین بدن را افزایش می‌دهد؛ این عوامل باعث خواب آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. علاوه بر این، گیاه رازک برای کاهش استرس و اضطراب نیز بسیار مفید است.

کاهش علائم یائسگی با مصرف گیاه رازک

رازک دارای مواد شیمیایی است که مانند استروژن عمل کردهو به کاهش علائم تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه‌در مورد تاثیر عصاره رازک که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد نشان داد مصرف روزانه عصاره رازک، به دلیل دارا بودن استروژن‌های گیاهی، تاثیر چشمگیری بر درمان بسیاری از مشکلات مربوط به یائسگی مانند گر گرفتگی دارد.

بهبود عملکرد قلب با مصرف گیاه رازک

"زانتوهومول" موجود در گیاه رازک می‌تواند به بهبود عملکرد قلب و سلامت آن کمک کند. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد زانتوهومول، فعالیت ضد پلاکت دارد و مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

کد خبر 417412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.