سانسور در سریال پایتخت + دیالوگ ها و سکانس های حذف شده

سریال پربیننده پایتخت با ممیزی و سانسور و در نتیجه اعتراض عوامل آن همراه بوده است

به گزارش ایمنا سریال پایتخت ۶ حاشیه‌های زیادی داشته است، بیش از همه بحث سانسور در این سریال مطرح شده مطرح شده و عوامل آن واکنش‌های مختلفی به بحث سانسور در پایتخت نشان داده‌اند.

سانسور در پایتخت

پایتخت ۵ با بحث‌هایی در مورد سانسور همراه بود، پایتخت ۶ از ابتدای شروع پخش با حاشیه و واکنش‌های مختلف روبرو شد اما اولین بحث جدی سانسور آن در حذف سکانس بوسه‌ی «بهروز» بر گونه «هما» در بازپخش این سریال از شبکه نمایش آغاز شد.

سریال پایتخت

بهرام افشاری و سانسور در پایتخت

بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش در سریال پایتخت با یک تصویر به ممیزی این سریال واکنش نشان داد و با تیکه‌کلام بهتاش در سریال نوشت: لطفاً خواهشا انقدر سانسور نکنید… من دیگه رد دادم.

محسن تنابنده و سانسور در پایتخت

محسن تنابنده بازیگر نقش نقی معمولی پس از پخش قسمت هشتم سریال پایتخت که گویا بخش‌هایی از این سریال سانسور شده بود در صفحه اینستاگرام خود نوشت: میان پایتخت ما و پایتختی که می‌بینید، تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده را هم سانسور می‌کنند.

سریال پایتخت

احمد مهرانفر و سانسور در پایتخت

احمد مهران فر بازیگر نقش ارسطو در سریال پایتخت با انتشار پستی در اینستاگرام دیالوگ‌های حذف شده پایتخت را منتشر کرد و آن طور که مشخص است قسمت‌های حذف شده مربوط به انتقاد از نمایندگان مجلس است. وی نوشت: نگران ارسطو نباشید بزودی حالش خوب می‌شود البته اگر سانسورچی‌ها بگذارند.

سریال پایتخت

پیام‌های بازرگانی را پخش کردند تا یک صفحه از گفتگوی این سکانس را که قبلاً تصویب شده بود حذف کنند.

نگران چه هستید؟ این حرف‌ها را که مردم هزاران بار گفته‌اند و شنیده‌اند.

سریال پایتخت

احمد مهرانفر پیش‌تر نیز به سانسورهای این سریال توسط صدا و سیما اعتراض کرد و پستی در اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت:

امان از سانسور با این وجود ما باز هم در خانه می‌مانیم.

سریال پایتخت

آرش عباسی نویسنده پایتخت

آرش عباسی نویسنده پایتخت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: دقیقاً هرجایی که می‌بینم دیالوگ‌های پایتخت حذف شده، زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش می‌شه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به‌طور ذاتی آموخته است که برای روی صحنه رفتن، روی پرده رفتن یا روی صحنه رفتن اثرش، خودش باید و باید و باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد. یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم، برای همین راه اول را با همه‌ی زخم‌هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.

سیروس مقدم و سانسور پایتخت

به نقل از سیما فیلم سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت گفت: این کارگردان پیشکسوت تلویزیون به حذفیات مجموعه اشاره کرد و بیان کرد: من و همکارانم از پایتخت محافظت می‌کنیم تا شسته و رفته روی آنتن برود. برخی از موارد در هنگام فیلمبرداری ضبط می‌شود که ممکن است در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت کند و آن را تعدیل می‌کنیم. این موارد عنوان سانسور به خود نمی‌گیرد. ممکن است بعضی از کلمات یا دیالوگ‌ها را برای اکثریت مخاطب مناسب نبینیم؛ بنابراین ملاحظات را رعایت می‌کنیم تا سریال به سلامت روی آنتن برود و دچار سو برداشت و سوءتعبیر نشویم؛ این به معنی سانسور نیست. این نوع اصلاحات را که به محتوای اثر لطمه نمی‌زند سانسور نمی‌دانم.

پایتخت با ملاحظات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه آماده می‌شود و مانند فرزندمان مراقبش هستیم. با سازمان تعامل خوبی داشته و داریم. تمام فیلمنامه توسط دوستان سازمان خوانده شد و مهدی فرجی به عنوان مشاور و نماینده سازمان با گروه همکاری دارند و همچنان هم کنار ما هستند و با هم جلو می‌رویم. وی مورد قبول ما و سازمان است و با این روش کار را مدیریت می‌کنیم و به آنتن می‌رسانیم. من خواهشم از همه دوستان این است که به این کوتاه کردن و کم و زیاد شدن‌ها با این زاویه نگاه کنند. تنها موردی که باعث دلخوری من شد قسمت ۸ سریال بود.

کارگردان «پایتخت» درباره شوخی با سیاسیون در «پایتخت ۶» گفت: تصور این بوده و هست که آستانه تحمل و صبر در جامعه باید بالا برود. باید سعه‌صدر وجود داشته باشد؛ در همه اقشار جامعه از جمله سیاسیون و طیف همکاران. باید به شوخی‌ها و طنز «پایتخت» تنها از نگاه و زاویه شوخی نگاه کرد و از آن برداشت سیاسی نشود.

این شوخی‌ها باعث می‌شود فضای تفاهم، علاقه و صمیمیت در میان سیاسیون بیشتر شده و مرزها و دیوارهای بتنی که بین مردم و مسئولین کشیده می‌شود را برداریم. سیاسیون خود را از مردم بدانند. به عقیده من سیاسیون خوشحال می‌شوند این دیوارها برداشته شده و فضای صمیمیت بیشتری میان خود و مردم شکل گیرد.

کارگردان سریال «پایتخت» پس از این گفتگو که با سیما فیلم انجام شده بود، توضیحات مجددی ارائه کرد و گفت: در مورد بحث سانسور بنده اعلام‌کردم که هر سریالی از زمان ساخت تا زمان پخش ممکن است دچار ملاحظات و دخل و تصرفاتی شود تا در نهایت کار به سلامت روی آنتن رود. به نوعی درباره این موضوع توضیح دادم که همه ما تحت فشار هستیم و از مدیران سازمان تا تیم سازنده چقدر مورد هجمه و سوال قرار گرفته‌اند. بنابراین از همان ابتدا با حضور مهدی فرجی به عنوان مشاور مورد اعتماد سازمان و تیم سازنده، همگی این موارد بررسی شده و تعدیل‌هایی از سریال توافق شد تا کار به سلامت پخش شود.

در مصاحبه با روابط عمومی صداوسیما نیز عرض کردم روال بدین‌گونه بود تا اینکه در قسمت هشت سریال اتفاقی در زمان پخش افتاد که باعث دلخوری من و همکارانم شد.

در پایان لازم به توضیح است که برداشت آدم‌ها از واژه سانسور متفاوت و متنوع است. تا قسمت ۷ سریال، این جرح و تعدیل‌ها لطمه‌ای به محتوای سریال نمی‌زد اما در قسمت ۸، بعد از انجام این جرح و تعدیل‌ها که با مشاور مورد اعتماد طرفین توافق شده بود، به ناگهان روی آنتن بخش‌هایی ممیزی شد که باعث دلخوری من و دوستان شد.

پایتخت آینه تمام قد جامعه است. آنچه در پایتخت می‌بینیم، یک هزارم آن چیزی نیست که در فضای مجازی و بین مردم دیده و شنیده می‌شود. خانواده همواره درون خود دچار این لغزش‌ها و چالش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی می‌شود اما ویژگی «پایتخت» این است که خود خانواده، مشکلاتش را حل و سرانجام از بحران‌ها عبور می‌کند.

سریال پایتخت

پایتخت سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه ۱ سیما پخش شد. در ایام نوروز سال ۱۳۹۲ نیز پایتخت ۲ پخش شد. پایتخت ۳ در سال ۱۳۹۳ و پایتخت ۴ در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد. همچنین پایتخت ۵ نیز در نوروز سال ۱۳۹۷ پخش شده‌است. پایتخت ۶ نیز در نوروز سال ۱۳۹۹ در حال پخش می‌باشد. این سریال در ایران طرفداران بسیاری دارد.

بازیگران این سریال عبارت‌اند از: محسن تنابنده، علیرضا خمسه، احمد مهرانفر، ریما رامین فر، بهرام افشاری، مهران احمدی، هومن حاجی عبدالهی و نسرین نصرتی

کد خبر 416762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    14 40
    واقعا اون سکانس بغل گرفتن اون بچه توسط هما بی ربط بود و فقط نشان دهنده ی القای تفکرات شخصی اقای تنابنده
  • یاشار IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    21 4
    خیلییی سانسور به قوله بهرام افشاری که دوستش دارم من دیگه ررر رد دادم
  • 2156 IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    26 2
    واقعا واسه ی مسئولین متأسفم که باید این هارو سانسور کنن که به تریچ قباشون بر نخوره
  • هدیه مولایی US ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    19 6
    هنر نزد ایرانیان است وبس.دست مریزاد.ممنونم ازکار شما.
  • امید IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    12 4
    خودمون خودمونو سانسور میکنیم، ایول
  • حامد IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
    7 30
    سلام. این فیلم خوبی های زیادی هم داشت خصوصا در پایتخت های قبلی ولی در این پایتخت اگر سانسورهایی رخ داد سانسور کاری کاملا عقلایی است. وقتی کاری مثل هنر تخصصی است و هنر باید هدفمند و سازنده باشد، طبیعی است که هرجا این عنصر مهم مضر باشد باید اصلاح شود تا محصولی به نفع مردم و سازنده برای جوانان بیرون بیاید نه سوزنده!! آنهایی که به سانسور و فیلترینگ و امثالهم گیر می‌دهند در همین انگلیس خبیث که علیه ما می کوبند خودشان دوبرابر ما فیلترینگ دارند. امید وارم کسانی با عواطف پاک مردم ما بازی نکنند بلکه به فکر مردم باشند و دلسوز و از روی خرد و فهم هم حرف بزنند نه بخاطر حرف هایی که غلط که در جامعه برخی رواج می‌دهند و بدون دلیل انیان هم تابع آن شده اند از جمله بد بودن سانسورینگ