۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
اختلالات روانی و علائم آن

اختلالات روانی بر تفکر، احساسات، روحیه و رفتار افراد تأثیر می‌گذارد؛ این اختلالات دوره‌ای یا مزمن بوده و توانایی بیماران را در برقراری ارتباط با دیگران و عملکرد روزانه‌ آن‌ها مختل ‌می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خوشبختانه بیماری‌های روانی مانند اختلالات اضطرابی، وحشت‌زدگی، هراس و اضطراب فراگیر قابل درمان است و افراد مبتلا می‌توانند با رعایت راهکارهای مناسب و پیروی از توصیه‌های پزشکان به زندگی عادی خود ادامه دهند. در ادامه شما را با بعضی از این اختلالات و نشانه‌های آن‌ها آشنا می‌کنیم:

اضطراب چیست؟

اضطراب واکنشی طبیعی در برابر استرس است، اما در صورت مدیریت نادرست، به واکنشی ناسالم تبدیل می‌شود که روی بدن و ذهن تأثیر می‌گذارد. علائم این بیماری شامل ضربان سریع قلب ، درد و ناراحتی و فشار عضلانی است؛ اضطراب نیز مانند افسردگی از ترکیب عوامل ژنتیکی و محیطی ناشی شود.

اختلالات اضطرابی چیست؟

افسردگی واقعی با اختلال اضطراب حقیقی که نشانه اصلی آن اضطراب است، تفاوت دارد. اختلالات اضطرابی شامل اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال وحشت‌زدگی و هراس‌های خاص است. پیش از این، دو بیماری دیگر یعنی اختلال وسواس اجباری (OCD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز به عنوان زیرگروه اختلالات اضطرابی طبقه‌بندی می‌شد، اما اکنون هریک از این بیماری‌ها به صورت جداگانه دسته‌بندی می‌شود. اختلالات اضطرابی در زنان دو برابر مردان است؛ یافته‌های بسیاری از محققان نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی اغلب نوعی از اختلال اضطراب را تجربه می‌کنند. در صورت درمان‌نشدن اختلالات اضطرابی باعث ایجاد رنج و ناراحتی برای فرد بیمار و خانواده او می‌شود.

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، حتی اگر موردی غیر از نگرانی‌های عادی وجود نداشته باشد، نگرانی و بحران بیش از حد را تجربه می‌کنند. این افراد در ذهن خود فاجعه‌ای را پیش‌بینی می‌کنند و معمولاً در مورد حفظ سلامتی، امور مالی، کار، روابط خانوادگی خود مشکل دارند. از علائم تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر این است که نگرانی و اضطراب بیش‌ از حد در فرد باید حداقل در یک دوره شش ماهه وجود داشته باشد؛ در چنین شرایطی بیمار قادر به کنترل نگرانی خود نبوده و ممکن است علائم دیگری مانند اختلال در تمرکز، خستگی، کج‌خلقی، تنش عضلانی، بی‌قراری و اختلال خواب را نیز از خود بروز دهد. 

اختلال وحشت‌زدگی چیست؟

 وحشت‌زدگی، نوع دیگری از اختلال اضطراب فراگیر بوده که اغلب با افسردگی همراه است. اختلال وحشت‌زدگی ناشی از بروز ناگهانی ترس و وحشت بیش‌ از حد است؛ در این شرایط فرد ممکن است علائمی مانند درد قفسه‌ سینه، خفگی، مشکلات تنفسی، سرگیجه، ناراحتی دستگاه گوارش، سردرد، تنگی‌ نفس، عرق‌کردن کف دست، تپش قلب و لرزش را تجربه کند.

فرد مبتلا ممکن است احساس ضعف، حمله‌ قلبی، مرگ یا دیوانگی کند. این بیماری، حداقل با چهار مورد از علائمی نظیر درد قفسه‌ سینه، احساس خفگی، سرگیجه، تعریق زیاد، ضربان قلب سریع،  ترس‌ از مرگ، احساس از دست‌ دادن کنترل، گرگرفتگی یا احساس لرز، حالت تهوع، بی‌حسی یا کرخت‌ شدن، سستی و تنگی‌ نفس بروز می‌کند. این علائم اغلب با خودداری از حضور در مکان‌هایی خاص به دلیل احساس نگرانی از حمله و رفتار ناسالم همراه است.

اختلال هراس چیست؟

فوبیا یا هراس، شایع‌ترین نوع اختلال اضطراب است. این اختلال شامل ترس غیرمنطقی یا بی‌دلیل از مواردی است که خطر واقعی کمی ایجاد می‌کند یا بدون خطر است. این ترس می‌تواند از مواجهه با یک وضعیت، شیء یا یک رویداد ایجاد شود که اگر نتوانند از آن عامل فاصله بگیرند و دور شوند، این امر بلافاصله منجر به واکنش اضطراب علامت‌دار خواهد شد که با نشانه‌هایی نظیر ضربان قلب سریع، حالت تهوع یا تعریق زیاد همراه است. اختلال هراس‌ بین افراد جامعه شایع است و احتمال ابتلا به آن‌ در زنان دو برابر مردان است.

کد خبر 416566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    0 0
    من هر کاریو چند بار انجام میدم هر چی یا چیزی دستمه زمین میزارم باید روبه قبله باشه اگه اینجور نباشه احساس میکنم اتفاقی برا خانوادم مبیفته بخدا روانی شدم ده ساله اینجورم یکی کمکم کنه اولاش روزی چند دقه اینجور بودم الان از صبح تا شب این شده کارم