بیوگرافی کوئنتین تارانتینو از داستان عامه پسند تا بیل را بکش + عکس

کوئنتین تارانتینو کارگردان، بازیگر و فیلمنامه نویس آمریکایی در ۲۷ مارس ۱۹۶۳ متولد شد.

به گزارش ایمنا کوئنتین تارانتینو یکی از کارگردان‌های صاحب سبک آمریکایی است و عموماً در فیلم‌های این کارگردان شاهد طنزی پنهان، خشونتی آشکار، داستانی غیرخطی و ارجاع‌های فراوان به فیلم‌های دیگر هستیم. او را کارگردان دی‌جی نیز می‌نامند که دلیل این نام نحوه استفاده وی از موسیقی برای خلق صحنه‌های خاص در فیلم‌هایش است.

بیوگرافی کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو با نام کامل کوئِنتین جِروم تارانتینو (Quentin Jerome Tarantino) روز ۲۷ مارس ۱۹۶۳ در ناکسویل در ایالت تنسی آمریکا به دنیا آمد. نام تارانتینو را از روی کوئنت اسپر (Quint Asper) یکی از شخصیت‌های سریال آمریکایی Gunsmoke انتخاب کرده‌اند.

پدر وی تونی تارانتینو بازیگر و نوازنده موسیقی و مادرش کانی مک‌هیو، یک پرستار است. کوئنتین یک برادر ناتنی کوچک‌تر از خودش به نام ران دارد. پدر وی از تبار ایتالیایی‌ها و مادرش از تبار ایرلندی‌های ساکن آمریکاست.

مادر کوئنتین در سفری که به لس‌آنجلس داشت با تونی تارانتینو آشنا شد. پدر تارانتینو در آنجا دانشجوی حقوق بود. آنها خیلی زود ازدواج کردند چرا که مادرش می‌خواست از خانواده‌اش جدا شود و مستقل زندگی کند. پدر و مادر کوئنتین خیلی زود از هم جدا شدند و او توسط مادرش بزرگ شد.

کوئنتین تارانتینو

تارانتینو در دوران دبیرستان کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی گذراند و در نهایت در سن ۱۵ سالگی مدرسه را رها کرد. سپس تارانتینو مشغول کار در یک مغازه اجاره فیلم شد. او در آنجا با همکارانش و مشتریان مغازه گفتگوهایی طولانی‌ای در رابطه با فیلم‌ها انجام می‌داد. به نظر می‌آید در دوره‌ای که تارانتینو در این مغازه کار می‌کرد با سینمای مورد علاقه سیاه‌پوستان و همچنین سبک فیلم‌هایی که مشتریان می‌پسندیدند آشنا شد. وی در مورد آن دوران گفت: به فیلم‌هایی که مردم تهیه می‌کردند دقت می‌کردم تا بتوانم ژانرهای محبوب را بشناسم!

تارانتینو به عنوان کارگردان، نمایشنامه‌نویس، هنرپیشه و تهیه‌کننده یکی از برجسته‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین استعدادهایی بود که در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی در صنعت سینما پدیدار شد. برخلاف نسل قبلی فیلم‌سازان آمریکایی، او هنر خود را با تجربه و کار به‌دست آورده بود و تحصیلات دانشگاهی خاصی در این زمینه نداشت. شاید به همین دلیل بود که توانست سبک جدید و مستقلی را در صنعت سینما ایجاد کند. آثار او فیلم‌های هیجانی بودند که هوش و ذکاوت خاصی در آن‌ها به کار رفته بود و مکالمات منحصربه‌فرد در آن‌ها خودنمایی می‌کرد و البته خشونت هم جزء جدایی‌ناپذیر این فیلم‌ها بود.

تارانتینو در ابتدا کار خود را با هنرپیشگی آغاز کرد که نقش‌های کوچکی بودند.

کوئنتین تارانتینو در سال ۱۹۹۲ اولین فیلمش را به نام سگ‌های انباری ( Reservoir Dogs ) ساخت. فیلم موفقی که همان سال هم در جشنواره فیلم ساندنس به روی پرده رفت. مجله بریتانیایی Empire از این فیلم به عنوان بزرگ‌ترین فیلم مستقل تمام تاریخ نام برده است.

فیلم‌های تارانتینو عموماً ویژگی‌های مشخصی دارند؛ به عنوان مثال داستان غیرخطی، موضوعات طنز، استفاده از خشونت، سکانس‌های طولانی دیالوگ-محور، گروه بازیگران قوی، ارجاعات فراوان به فرهنگ عامه و فیلم‌های دیگر و ویژگی‌های فیلم‌های نئو-نوآر و او همیشه طرفداران مخصوص خودش را داشته است.

کوئنتین تارانتینو

پیتر باگدانوویچ تاریخ‌دان و فیلم‌ساز آمریکایی، تارانتینو را تاثیرگذارترین کارگردان در نسل خودش نامیده است. در دسامبر سال ۲۰۱۵ تارانتینو به خاطر فعالیت‌هایش در صنعت سینما، ستاره خود را در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به دست آورد.

کارگردانانی که وی تحت تأثیر آنها بوده عبارت‌اند از: مارتین اسکورسیزی, برایات دی پالما، سرجیو لئونه و ژان لو گدار

عامه‌پسند یا پالپ فیکشن کوئنتین تارانتینو

داستان عامه‌پسند یا پالپ فیکشن ( Pulp Fiction) درسال ۱۹۹۴، به کارگردانی کوئنتین تارانتینو ساخته شد. عمده شهرت فیلم به دلیل به نمایش درآوردن ترکیبی کنایه‌آمیز از خشونت و شوخ‌طبعی، داستان غیرخطی، اشاره‌های سینمایی، ارجاعات آن به فرهنگ عامه و دیالوگ‌های آن است.

کوئنتین تارانتینو

یکی از نکات جالب درباره فیلم این است که خودروی شورلت ملیبوی متعلق به تارانتیو در سر صحنه فیلم‌برداری به سرقت رفت البته این خودرو در سال ۲۰۱۳ پیدا شد!

این فیلم نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۹۴ را نصیب تارانتینو کرد و نامزد دریافت هفت جایزه اسکار شد که تارانتینو و راجر آواری، فیلم‌نامه‌نویسان فیلم؛ توانستند جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را از آن خود کنند.

همسر کوئنتین تارانتینو

تارانتینو سال ۲۰۰۹ با دانیلا پیک آشنا شد.

کوئنتین تارانتینو

تارانتینو و پیک سال ۲۰۱۷ نامزد کرده و سال ۲۰۱۸ ازدواج کردند.

جوایز کوئنتین تارانتینو

کوئنتین تارانتینو برای دریافت جوایز مهمی نامزد شده است.

کوئنتین تارانتینو

او چندین بار برنده جوایز اسکار، گلدن گلوب شد و نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۹۴، جایزه بافتا و خرس طلایی جشنواره برلین را به دست آورده است.

کوئنتین تارانتینو و روزی روزگاری در هالیوود

روزی روزگاری در هالیوود نخستین بار در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۱۹ در جشنواره کن ۲۰۱۹ به روی پرده رفت. فیلم اکران گسترده خود را از تاریخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ آغاز کرد. روزی روزگاری در هالیوود ۳۹۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که بودجه ساخت آن ۹۰ میلیون دلار است که آن را بعد از جنگجوی زنجیر گسسته به دومین فیلم پرفروش کارنامه تارانتینو تبدیل می‌کند. هیئت ملی بازبینی فیلم و بنیاد فیلم آمریکا، روزی روزگاری در هالیوود را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب کردند.

کوئنتین تارانتینو

روزی روزگاری در هالیوود در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب در ۵ رشته از جمله، بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم موزیکال یا کمدی برای دی‌کاپریو و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت ۳ جایزه بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای برد پیت را به خود اختصاص داد.

این فیلم در ۱۰ رشته نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای پیت و جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه را به خود اختصاص دهد.

آثار کوئنتین تارانتینو

برخی از آثار کوئنتین تارانتینو عبارت‌اند از:

  • سگ‌های انباری -۱۹۹۲
  • داستان عامه پسند -۱۹۹۴
  • چهار اتاق -۱۹۹۵
  • جکی براون -۱۹۹۷
  • بیل را بکش ۱-۲۰۰۳
  • بیل را بکش ۲-۲۰۰۴
  • ضد مرگ -۲۰۰۷
  • حرامزاده‌های لعنتی -۲۰۰۹
  • جنگجوی زنجیر گسیخته -۲۰۱۲
  • هشت نفرت انگیز -۲۰۱۵
  • روزی روزگاری در هالیوود -۲۰۱۹
کد خبر 416514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.