نوشیدن مایعات سرد خطر ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد

چند گیاه دارویی مفید برای دیابتی‌ها، ۹ خاصیت شگفت انگیز پرتقال، نوشیدن مایعات سرد و افزایش خطر ابتلا به کرونا، رژیم غذایی در فصل بهار برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بخور و نخورهای "دیابتی‌ها" در نوروزِ کرونایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان تغذیه بر این باورند که میوه‌ها و محصولات فصلی بهترین گزینه منطبق بر نیاز بدن در هر زمان هستند. فصل بهار سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه است که تمام نیازهای بدن را فراهم می‌کنند. با توجه به روش‌های اصلاح ژنتیکی و امکان رشد اکثر گیاهان در گلخانه در تمام فصول سال، معمولاً تمام محصولات در سراسر سال وجود دارند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد برخی از محصولات در بهار طعم و عطر بهتری دارند و حتی از نظر مواد غذایی و ویتامین‌ها نیز غنی‌تر هستند.

برخی سبزیجات مانند پونه از جمله این مواد هستند. معمولاً رویش پونه به صورت خود رو در مناطق سبز و بِکر وجود دارد و می‌تواند به صورت تازه یا طعم‌دهنده در غذا استفاده شود. پونه سرشار از کلسیم است. بهار فصل رویش انواع توت است. توت سفید، سیاه، شاه‌توت، توت‌فرنگی و زغال اخته محبوب‌ترین اعضای این خانواده هستند. توت حاوی ویتامین‌های A، B، C و آهن است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش مهمی در کاهش بروز بیماری‌های مختلف دارد.

باقلا یکی دیگر از سبزیجات بهاری محبوب است. این ماده غذایی سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیک، فیبر و پروتئین بوده و به کاهش فشار خون، کمک می‌کند. نخودفرنگی یکی دیگر از محصولات بهاری است که حاوی ویتامین K، E، ویتامین‌های گروه B، منگنز، فیبر، ویتامین B، مس، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم و اسید فولیک و اسیدهای آمینه ضروری است.

سبزی والک یک سبزی بهاری است که به دلیل رویش در نقاط مرتفع گران‌قیمت است. این سبزی سرشار از ویتامین‌های A، B، C و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد و کلسیم است. معمولاً والک را همراه با پلو و ماهی یا به صورت کوکو مصرف می‌کنند. ریواس یکی دیگر از سبزیجات بهاری مغذی و خوشمزه است. ریواس سرشار از ویتامین C بوده و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. کنگر نیز یکی دیگر از گیاهان بهاری و سرشار از فیبر است و به کاهش قند خون کمک می‌کند.

تلخون و مرزه نیز از دیگر سبزیجات بهاری هستند که خواص فوق‌العاده‌ای دارند. گیاه بهارنارنج به طور گسترده به عنوان شربت، مربا و دمنوش استفاده می‌شود و حاوی ویتامین‌های مختلف بوده و برای معده بسیار مفید است. این گیاه از افسردگی جلوگیری می‌کند. متخصصان تغذیه رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه به همراه پروتئین‌های گیاهی را مناسب فصل بهار می‌دانند.

بخور و نخورهای "دیابتی‌ها" در نوروزِ کرونایی

رئیس انجمن تغذیه استان کرمانشاه با تاکید به اینکه بیماران دیابتی جزو گروه‌های در معرض خطر بیماری کرونا هستند، گفت: این افراد در این روزها در کنار خانه نشینی و مراقبت‌های بهداشتی، توجه ویژه‌ای به بحث تغذیه خود جهت حفظ سلامت شأن داشته باشند.

هادی عبدالله زاد با اشاره به شیوع کرونا در روزهای اخیر، اظهار کرد: این بیماری برای گروه‌هایی از افراد با خطرات بسیاری همراه است که از جمله این گروه‌ها بیماران مبتلا به دیابت هستند، بنابراین این افراد باید بیش از همه رعایت نکات بهداشتی را داشته و حتماً در خانه بمانند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص نکات تغذیه‌ای ضروری برای این بیماران، تصریح کرد: بیماران دیابتی که تحت نظر پزشک برنامه و رژیم غذایی خاصی دارند، باید همان برنامه را با دقت اجرایی کرده و تغییری در آن ایجاد نکنند.

وی افزود: در خصوص سایر بیماران توصیه می‌شود هر سه وعده غذایی را در زمان مشخص و منظم در طول روز داشته باشند و در کنار سه وعده غذایی اصلی، توصیه می‌شود سه میان وعده هم در طول روز لحاظ شود.

عبدالله زاد خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی نباید خودسرانه اقدام به حذف یک وعده غذایی اصلی کنند و در کنار آن نباید در یک وعده پرخوری کرده و در وعده دیگر غذا کم مصرف کنند و باید حجم غذای مصرفی آنها در هر وعده متعادل بوده و تمامی وعده‌های غذایی را در طول روز داشته باشند.

وی تاکید کرد:: این بیماران نباید در طول روز به هیچ وجه گرسنه بمانند، بنابراین توصیه می‌شود میزان غذای مصرفی روزانه در وعده‌ها و میان وعده‌ها تقسیم بندی شود و به عبارتی این افراد باید بصورت مستمر اما به میزان کم در طول روز مصرف مواد خوراکی را داشته باشند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بیماران دیابتی حتماً مصرف یک میان وعده را به ساعات پایانی شب موکول کنند تا در طول خواب شبانه با افت قند خون مواجه نشوند.

عبدالله زاد با اشاره به ضعف سیستم ایمنی بدن بیماران دیابتی در برابر کرونا، نسبت به مصرف شیرینی برای این دسته از افراد هشدار داد و اظهار کرد: مصرف شیرینی جات موجب تضعیف بیش از حد سیستم ایمنی بدن می‌شود و این مسئله برای بیماران دیابتی می‌تواند به شدت خطرناک باشد و توصیه می‌شود این بیماران مصرف شیرینی و غذاهای شیرین را در نوروز امسال به طور کامل قطع کنند.

مدیرگروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مصرف آجیل را برای بیماران دیابتی مناسب دانست وافزود: نوع آجیل مصرفی باید حتماً کم نمک باشد و به رعایت نکات بهداشتی در خرید آن دقت شود.

۹ خاصیت شگفت انگیز پرتقال

پرتقال یکی از پرطرفدارترین میوه‌هاست که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اغلب برای درمان سرماخوردگی، این میوه را پیشنهاد می‌کنند. ویتامین C، یک ویتامین قابل حل در آب است و بدن انسان برخلاف دیگر پستانداران قادر به ساختن این ویتامین نیست بنابراین باید آن را از محیط بیرون و در حقیقت از مواد غذایی دریافت کند. ویتامین C برای ساخت کلاژن که یکی از مهم‌ترین اجزای بافت رگ‌های خون، تاندون‌ها، رباط‌ها و استخوان‌هاست حیاتی است. پرتقال یکی از پرطرفدارترین مرکبات است که به خاطر مقدار زیاد ویتامین‌های A، B و C و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیوم، فسفر و پتاسیم شناخته شده است.

ارزش‌های غذایی بی نظیر پرتقال باعث شده تا میوه‌ای عالی برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها شود. یکی دیگر از خواص نه چندان ناشناخته پرتقال، تأثیرات ضد افسردگی است که البته دیگر مرکبات نیز چنین خواصی دارند. مصرف آب پرتقال همراه با صبحانه به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد، می‌تواند باعث افزایش انرژی و شادابی در ساعت‌های اولیه روز شود و حس خواب‌آلودگی را خصوصاً از کودکان دور کند.

مصرف منظم آب پرتقال از بروز بیماری‌های کلیوی پیشگیری کرده و خطر ابتلاء به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. از آنجایی که پرتقال منبع بسیار عالی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است، می‌تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شوند کمک کند و با انواع مختلفی از سرطان از جمله سرطان پوست، ریه، سینه، معده و روده مقابله کند.

فیبر محلول در پرتقال، به پایین آوردن کلسترول کمک می‌کند. همچنین نقش محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی عروقی دارد، زیرا فشار خون را تنظیم می‌کند و سطح تری گلیسرید را کاهش می‌دهد. سطح بالای پلی‌فنول‌ها در پرتقال دربرابر بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف می‌شود یا بر روی پوست اعمال می‌گردد می‌تواند با آسیب پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی مبارزه کند، چین و چروک‌ها را کاهش دهد، بافت کلی پوست را بهبود ببخشد.

نوشیدن مایعات سرد و افزایش خطر ابتلاء به کرونا

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی به منظور پیشگیری از ابتلاء به این ویروس توصیه می‌کنند به هیچ عنوان در خارج از منزل، مواد غذایی مصرف نشود و در صورت نیاز تنها از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کرد. همچنین در این روزهای بحرانی کشور هرگز نباید به خرید بستنی‌های قیفی یا سایر بستنی‌های دیگر اقدام کرد؛ چرا که ویروس کرونا تنها با حرارت بالا مهار خواهد شد و مصرف بستنی یا نوشیدن مایعات سرد شانس ابتلاء به کرونا را افزایش خواهد داد.

یک فوق تخصص عفونی در خصوص اینکه پس از ابتلاء به ویروس کرونا تب از چه زمانی بروز پیدا می‌کند، اظهار کرد: افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند از همان روز اول تب ندارند.

میرزایی با بیان اینکه گاهی اوقات پس از گذشت دو الی سه روز پس از ابتلاء به کرونا تب بروز پیدا می‌کند، افزود: تب، سرفه خشک، اختلالات تنفسی، درد عضلانی و اسهال از علائم ابتلاء به ویروس خطرناک کرونا هستند که در صورت بروز در فرد بیمار باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند و از سلامت جسمانی خود اطمینان حاصل کند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری از مصرف نوشیدنی‌های سرد و غیر بهداشتی موجب حفظ سلامتی خواهد شد. علاوه بر این بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به کرونا یا مرگ و میرهای ناشی از این ویروس تنها به علت تردد در مکان‌های عمومی و شلوغ بوده است؛ بنابراین اگر سلامت جسمانی خود، خانواده و هموطنان دیگر برایتان مهم است تا حد امکان از آمدن به بیرون منزل خودداری کنید و در صورتی که به فعالیت‌های خارج از خانه مشغول هستید با اجازه کارفرمایان یا مدیران خود تا مهار شدن کامل ویروس کرونا در خانه بمانید و به دور کاری بپردازید.

سازمان بهداشت جهانی مؤثرترین و مهم‌ترین راهکار را برای مقابله با ویروس کرونا ماندن در داخل منزل، شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع، پرهیز از روبوسی، دست دادن و مسافرت می‌داند. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی هم توصیه و تاکید زیادی به نوشیدن مایعات گرم دارند حتی به گفته آنان زیاده روی در مصرف ویتامین، میوه جات و سبزیجات هیچ تأثیری در پیشگیری ابتلاء به این ویروس کشنده ندارد، اما مصرف سه واحد میوه در طول روز در هر میان وعده به حفظ سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا می‌پردازد.

چند گیاه دارویی مفید برای دیابتی‌ها

برخی گیاهان دارویی سبب پایین آمدن قند خون می‌شوند البته نباید جایگزین داروهای ضد دیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شوند. افرادی که به بیماری دیابت یا همان مشکلات قندی مبتلا می‌شوند در واقع دچار یک اختلال متابولیکی خواهند شد. این افراد در سوخت و ساز قند خون خود دچار مشکل می‌شوند و این اختلالات ایجاد شده مانع انجام برخی از فعالیت‌های بدنی آنها به صورت صحیح می‌شود.

اگرچه می‌توانند با انسولین مورد نیاز خود تا حدودی خداحافظی کنند. البته تمام این روش‌ها باید با مشورت پزشک باشد و خودسرانه انجام نگیرد زیرا باید تمام بررسی‌های لازم بر افراد صورت بگیرد.

شنبلیله

گیاه شنبلیله یکی از گیاهان دارویی بومی ایران است که در بیشتر نواحی ایران رشد می‌کند و به عنوان سبزی مصرف می‌شود. دارای آمینو اسید به نام هیدروکسی ایزولوسین است. این ماده باعث می‌شود انسولین مورد نیاز ترشح شود و در درمان قند خون مؤثر باشد. ۵۰ گرم این نوع گیاه را در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد آن بجوشانید و پس از غذا مصرف کنید تا باعث کاهش خون شود.

کاسنی

گیاه کاسنی در تمام فصول سال در دسترس است و به درمان قند خون کمک خواهد کرد. از آنجا که دارای فلاونوئید، اینولوفین، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است می‌تواند در درمان و کاهش علائم قند خون بسیار مؤثر باشد. اینولین موجود در این گیاه باعث می‌شود خون تصفیه شده و کلسترول خون کاهش یابد. خشک شده ریشه کاسنی را پودر کرده و مانند قهوه دم کنید و بنوشید. همچنین می‌توان پودر آن را با قهوه مخلوط کرده تا مقدار کافئین موجود در قهوه کاهش یابد.

مریم گلی

این نوع گیاه حاوی فیتوسترول بوده که دارای اثرات خنک کنندگی است. معمولاً از این گیاه برای درمان خونریزی مجاری ادرار و گرفتگی عضلات استفاده می‌کنند. مریم گلی برای درمان قند خون مفید است. البته باید با شکم خالی این نوع گیاه مصرف شود.

گیاه گزنه

ساقه این گیاه دارویی دارای پرزها و تارهای مخروطی شکل است که اگر ساقه را لمس کنید به دلیل وجود همان پرزها ساقه به دست می‌چسبد و باعث سوزش و خارش روی سطح پوست خواهد شد. تخم آن ریز و تیره رنگ بوده و شباهت زیادی به تخم کتان دارد. بخش‌های مورد استفاده این گیاه دارویی گزنه، برگ، ریشه، شیره و دانه آن است. این گیاه در طب سنتی به عنوان داروی کاهش دهنده گلوکز خون معرفی شده است و عصاره برگ آن نقش حفاظتی در برابر افزایش قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس و در نتیجه درمان بیماری قند خون دارد.

جینسینگ

این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با بیماری‌ها مقابله می‌کند. این گیاه دارای چند مزیت خوب برای افراد دیابتی است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که جینسینگ جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد، توانایی سلول را برای استفاده از گلوکز افزایش می‌دهد و ترشح انسولین را بالا می‌برد. کپسول‌های جینسینگ در مقایسه با داروهای تسکین دهنده ۱۵ تا ۲۰ درصد حتی بیشتر گلوکز خون را کاهش می‌دهند.

کد خبر 416097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.