چگونه با بحران روانی کرونا مقابله کنیم؟

یک روانشناس اجتماعی گفت: وسواس فکری مولد اضطراب است و انرژی روانی، فکری، ذهنی و عاطفی انسان‌ها را می‌گیرد و داشتن آرامش و امید و رعایت بهداشت و سه ضلع مقابله با بحران کرونا است.

احسان کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص طبیعی بودن واکنش ترس و اضطراب در بحران‌ها، اظهار کرد: همه انسان‌ها در بحران‌هایی مانند زلزله، سیل، آتشفشان و سونامی و زیستی به درجه‌ای ترس و اضطراب را از خود نشان می‌دهند. اما کنترل و مدیریت این هیجان منفی و ترس بسیار مهم است که راهکارهای متعددی دارد.

وی افزود: به طور یقین بعد از هر بحرانی تا حدودی امنیت و تعادل روحی و روانی جامعه به هم می‌ریزد، مورد حائز اهمیت ارائه راهکارهایی است که بتوانند چه در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی اوضاع را مدیریت کنند.

این روانشناس اجتماعی در زمینه تشابه نشانه‌های ویروس کرونا با آنفلوانزا و تصور مردم در ابتلا به کرونا ویروس، تاکید کرد: بسیاری از مردم حتی زمانی که یک سرماخوردگی ساده پیدا می‌کنند، در شرایط فعلی فکر می‌کنند که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و به مراکز درمانی هجوم می‌آورند. وجود توهم " من هم مبتلا شدم" مساله حادی است که در این شرایط بحرانی برای جامعه مشکل ایجاد می‌کند.

کاظمی اظهار کرد: قرار نیست برای رعایت و تأمین بهداشت فردی، خانواده‌ها بهداشت روانی خود را از دست دهند به دلیل اینکه این موارد لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اکنون شهروندان نیازی به آمارهای متفاوت مرگ و میر و تعداد مبتلایان و اطلاعات رسانه‌های داخلی و خارجی ندارند. در این شرایط بحرانی و سخت بیشتر نیازمند راهکار هستند.

وی معتقد است نکته حائز اهمیت در شرایط فعلی با وجود اپیدمی ویروس کرونا در جامعه رعایت راهکارهای ارائه شده است. احتکار اقلام بهداشتی و نبود آن در بازار، مشکل خانواده‌ها در این موقعیت بحرانی است که به آن‌ها نیاز است. باید مردم در خودمراقبتی و تمیز کردن محیط خانه به اندازه و با دوری از افراط توجه داشته باشند.

این خانواده درمانگر تاکید کرد: لزوم استفاده از اقلام بهداشتی برای افراد مشکوک به این ویروس است تا با سرفه و عطسه آنها در مراکز شلوغ، بیمارستان‌ها، بانک‌ها و حمل و نقل عمومی از سرایت آن به مابقی اشخاص جامعه جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم در جامعه افراد در مواجه با بحران‌ها یا طنز پرداز می‌شوند یا سلبریتی ها برای جمع کردن فالورها خودنمایی می‌کنند. عده‌ای هم شایعه پراکنی می‌کنند، برخی از افراد هم از شرایط سوءاستفاده کرده و برداشت اقتصادی سودجویانه دارند.

کاظمی تصریح کرد: در این شرایط حاد افراد راهکار دهنده کم هستند. در فضای مجازی انتشار اخبار نادرست و یا بزرگنمایی برای افزایش فالورها وجود دارد و این روش برخورد با بحران‌های اجتماعی درست نیست.

بازار داغ شایعات و بروز وسواس فکری

وی گفت: بازار شایعات داغ است و برای ایجاد بهداشت روانی و آرامش، رعایت بهداشت فردی اعضای خانواده توصیه می‌شود به دلیل اینکه نبود رعایت بهداشت فردی ممکن است بهداشت روانی افراد خانواده را تخریب کرده و آنها را دچار وسواس فکری کند.

این روانشناس اجتماعیمی‌گوید: ممکن است افرادی هم دچار بی تفاوتی شوند و انگیزه‌ای و تعلق خاطری به این دنیا نداشته باشند و در این شرایط حاد می‌خواهند با ابتلای این ویروس کشته شوند. بهتر است بدانیم هر دو نوع برخورد ترس و وسواس شدید افراد و بی تفاوتی و نداشتن انگیزه منطقی نیست.

این خانواده درمانگر با تاکید بر اینکه بروز بحران در جامعه باید باعث نزدیک شدن انسان‌ها به یکدیگر و همدلی و رفاقت بیشتر آنها است نه اینکه از یکدیگر سوء استفاده کنند، گفت: لازم است خانواده در این زمینه آگاه شوند که اکنون اولویت وزارت بهداشت است و باید خانواده‌ها رفتن به بازار برای خرید و مرتب چک کردن فضای مجازی و بازگویی اخبار نادرست را در اولویت اصلی زندگی خود قرار ندهند.

وی با بیان اینکه باید به مردم گوشزد کنیم نیازمند تأمین سلامت روانی و جسمی خود هستند، تصریح کرد: در این صورت افراد می‌توانند بدون اضطراب و تنش با بحران‌ها رو به رو شوند. هنگامی که شهروندان آرامش روحی و روانی ندارند نمی‌توانند مسائل را بدرستی تحلیل کنند و مرتب اشتباه‌ها را تکرار می‌کنند.

کاظمی با اشاره به اینکه وسواس فکری مولد اضطراب است و انرژی روانی، فکری، ذهنی و عاطفی انسان‌ها را می‌گیرد، اظهار کرد: بهتر است بدانیم داشتن آرامش و امید و رعایت بهداشت سه ضلع مقابله با این بحران است. زمانی که اشخاص از وجود عامل خارجی وحشت دارند باید آن عامل را از بین ببرند، اما هنگامی که درگیر عامل درونی مانند فکر معیوب و تفسیرهای نادرست هستند، مضطرب می‌شوند و باید از درون بر این احساسات غلبه کنند تا بتوانند فکر و رفتارهای اجتماعی خود را مدیریت کنند.

کد خبر 415380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.