تعویق تعیین نرخ دستمزد کارگران در سال ۹۹

کشف ۱۲۱ میلیارد تومان اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا در هشت روز، تداوم فعالیت شرکت ملی پست در نوروز ۹۹، برنامه‌ریزی برای پرداخت چهار هزار میلیارد تومان به بیمه‌ سلامت، تعطیلی تمامی نمایشگاه‌های کشور برای پیشگیری از شیوع کرونا و لغو جلسه شورای عالی کار، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میزان افزایش حقوق در سال ۱۳۹۹ یکی از موضوعات داغ و بحث‌برانگیز روزهای پایانی سال به رغم شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور است با توجه به ضعف نهادهای ذی‌ربط در این حوزه، این موضوع و پرسش‌هایی از این قبیل هنوز برای همه کارمندان و کارگران در هاله‌ای از ابهام و سوال قرار دارد.

البته طبق بند قانون کار لایحه بودجه ۹۹، میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۹، ۱۵ درصد در نظر گرفته شده اما این میزان افزایش باید به تصویب شورای عالی کار نیز برسد و در حالی‌که قرار بود جلسه رسمی دستمزد سال ۹۹ کارگران سه شنبه _۲۰ اسفندماه_ در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شود، این جلسه به دلیل شیوع کرونا باز هم لغو شد.

قابل ذکر است که از ابتدا قرار بود هفته گذشته اولین جلسه رسمی دستمزد ۱۳۹۹ با حضور نمایندگان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شود اما به دلیل ملاحظات ناشی از شیوع ویروس کرونا این جلسه لغو و به عصر سه شنبه _۲۰ اسفندماه_ موکول شد اما علی رغم ارسال دعوت نامه‌ها به نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی متأسفانه این بار هم جلسه دستمزد تشکیل نشد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این جلسه به دوشنبه هفته آینده مورخ ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۹ موکول شده است.

در همین حال اصلانی عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار با انتقاد از لغو جلسه دستمزد شورای عالی کار به خبرنگاران گفت: «اگر دلیل تعطیلی جلسات شورای عالی کار شیوع ویروس کرونا است، چرا کارخانه‌ها را تعطیل نمی‌کنند. کارگران حتی در شرایط سخت کرونا دست از کار نکشیده‌اند ولی جلسات دستمزد شورای عالی کار تنها به دلیل شیوع کرونا دو هفته است که تعطیل شده.

وی افزود: شورای عالی کار تا کنون حتی یک جلسه برای هم اندیشی یا گفت‌وگوی جدی در رابطه با دستمزد سال آینده کارگران نداشته است و علی رغم درخواست‌ها و اصرار مکرر نمایندگان کارگری کرونا به بهانه خوبی برای لغو جلسات دستمزد تبدیل شده است.»

پیش از این ناصر چمنی نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز گفته بود که گروه کارگری حاضر است حتی در حالت قرنطینه و یا به شکل غیرحضوری و مجازی در جلسات تعیین دستمزد شرکت کند و آمادگی دارد در صورتیکه این علاقمندی از سوی کارفرمایان وجود داشته باشد در این جلسات حضور یابد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های کشور در روزهای پایانی سال اسکناس نو توزیع نمی‌شود.

**فرهاد دژپسند اعلام کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس، دامنه نوسان معاملات بازار سرمایه پنج درصد باقی خواهد ماند.

**در پی شیوع ویروس کرونا و ضرورت کاهش هزینه‌های جاری طی بخشنامه‌ای از سوی وزارت اقتصاد اعلام شد از تبادل پیام تبریک و تسلیت فیزیکی مناسبت‌های ملی و مذهبی بویژه عید باستانی نوروز در مجموعه وزارت اقتصاد اجتناب شود.

** وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه در سطح کشور پنج هزار و ۹۳۱ پروژه با ۸۸۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست اجرا دارد.

رضا اردکانیان روز سه‌شنبه در پایان «پویش #هرهفته الف ب_ایران» در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از ۲۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در قالب این پویش، افزود: به جز دو هفته اخیر که بهره‌برداری پروژه‌ها به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، در طول ۲۰ هفته ۳۱ سفر در چارچوب این پویش انجام شد که چهار مورد از این‌ها با حضور رئیس جمهوری، چهار مورد با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و دو مورد دیگر با حضور معاون اول رئیس جمهوری بوده است.

وی همچنین از بهره‌برداری سه نیروگاه و ۴۰ پروژه صنعت آب و برق کشور در ۱۵ استان در فصل بهار ۹۹ با سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان خبر داد.

**معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همان نقشی که زیرساخت‌هایی مانند آب و انرژی در توسعه پایدار کشورها ایفا می‌کند، زیرساخت اطلاعات مکانی در توسعه کشورها دارد، بطوری که امروزه فناوری اطلاعات مکانی موتور محرک اقتصاد دیجیتال است.

**معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: اکنون ۷۶۰ محدوده امیدبخش شناسایی شد که از این تعداد، ایمیدرو درخواست صدور پروانه برای ۲۸۰ محدوده را اعلام کرده و مجوز ۵۲ پروانه اکتشاف نیز صادر شده است.

** رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: به منظور جلوگیری از ازدحام در این سازمان و شیوع ویروس کرونا، نظام مهندسی ساختمان اصفهان خدمات خود را به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه ارائه می‌دهد.

غلامحسین عسکری اظهار کرد: با وجود اینکه اقداماتی همچون تمدید فرصت ثبت کارکرد خدمات مهندسی تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹، راه اندازی سامانه غیر حضوری تیکتینگ و تمدید خودکار پروانه‌های منقضی شده از تاریخ یکم بهمن ماه ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹ به منظور کاهش حجم مراجعات به سازمان و کمک به پیشگیری از شیوع کرونا ویروس در دستور کار سازمان قرار گرفته است اما با همکاری مهندسان و مراجعان همراه نشده و همچنان شاهد حجم بالایی از مراجعات بدون رعایت مسائل بهداشت فردی در واحدهای گوناگون هستیم.

**مدیرکل گمرکات استان اصفهان گفت: به منظور کاهش هزینه‌های گمرکی واحدهای تولیدی در استان پهناور اصفهان، تعداد انبار اختصاصی زیر کلید گمرکات استان اصفهان به ۲۷ واحد رسید.

**مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: همه صاحبان کشتارگاه‌ها مکلف شده‌اند که ماسک و دستکش تهیه کنند البته کمبودهایی نیز وجود دارد اما قرار نیست کشتارگاه‌ها تعطیل شوند و با نظارت کامل بهداشتی تا آخرین ساعات امسال فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

**اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: مردم، کسبه و فعالان اقتصاد برای همیاری در عبور از بحران با بخشیدن اجاره‌بهای واحدهای استیجاری تجاری، تلاش می‌کنند فشار اقتصادی ناشی از شیوع ‎ کرونا را کاهش دهند.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: ‬ اقتصاد ‎ایران نیازمند ‎عقلانیت و روابط بین المللی است.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: وزیر تجارت ترکیه دستور حل مشکل عبور و مرور کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه با بلغارستان، گرجستان و یونان را صادر کرد.

مهرداد سعادت دهقان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی از کشورهای جهان و محدود شدن مبادلات تجاری بین‌المللی، اظهار کرد: بر اساس توافق میان ایران و ترکیه و تماس تلفنی رئیس دفتر رئیس جمهور با وزیر تجارت این کشور، مقرر شد که عبور کامیون‌های متوقف شده در مرز دو کشور، آزادسازی شده و تبادلات تجاری برقرار شود.

وی افزود: تعدادی از کامیون‌های ترکیه وارد مرز ایران شده و تعدادی از کامیون‌های ایرانی وارد مرز ترکیه شده است و مقرر شده توافق‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت‌های دو کشور منعقد شود تا روند صادرات و واردات، مشکل جدی نداشته باشد.

** معاون کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: پیشنهاد می‌کنم دولت دریافت هزینه قبوضی همچون آب، برق و گاز را به یک بازه زمانی بلند مدت پس از بحران اقتصادی ویروس کرونا موکول کند و ساز و کاری برای بازپرداخت آن در نظر بگیرد که هزینه‌های مردم روی هم جمع نشود.

هومن حاجی‌پور در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر نظام اقتصادی کشور در روزهای اخیر، اظهار کرد: شرایط به وجود آمده در ایران، بسیاری از کسب و کارها را در معرض آسیب قرار داده و در حقیقت عمده آسیب اقتصادی ناشی از ویروس کرونا متوجه کسب و کارهای خرد و اصناف است.

وی افزود: به نظر می‌رسد بخش‌های گردشگری و خدماتی در ایام نوروز تحت تأثیر تبعات اقتصادی شیوع این ویروس قرار بگیرد و می‌توان گفت که در بخش‌های مذکور آسیب وارده به مشاغل و کسب و کارها، بسیار جدی خواهد بود.

**مدیر مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری از فردا می‌توانند پنج قلم کالا از محصولات کفش ملی را با ۱۵ درصد تخفیف از ۲۵۰ فروشگاه این شرکت در سراسر کشور خریداری کنند.

** یک عضو مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: رکود بازار شب عید سال ۹۹ به رغم پیش خرید محصولات مورد نیاز بازار از سوی مشاغل و کسب و کارهای خرد شهری در شرایط شیوع ویروس کرونا به ما می‌آموزد که باید برای آینده با توسعه نقش بیمه‌ها در کشور، نظام اقتصادی را ایمن تر کنیم.

قاسمعلی جباری در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و تبعات آن برای نظام اقتصادی، اظهار کرد: در همه کشورهایی که ویروس کرونا در آنها شایع شده همچون چین و کشورهایی اروپایی، شاهد بروز بحران‌های اقتصادی هستیم، البته نظام اقتصادی ایران پیش از شیوع این ویروس نیز شرایط بحرانی را سپری می‌کرد و تبعات اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس در شرایط کنونی مزید بر بحران اقتصادی ایران شده، ضمن اینکه شرایط کشور را از وضعیت بحرانی به وضعیت سرگردانی تغییر داده است.

وی افزود: آشفتگی اقتصادی پیدا خواهیم کرد و در حقیقت هیچ‌کس نمی‌داند که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد زیرا در زمان بحرانی شدن نظام اقتصادی می‌توانستیم از راه‌های خروج از بحران استفاده کنیم اما اکنون دچار آشفتگی و سرگردانی شده‌ایم و این معضل اقتصادی تبعات مخصوص به خود را دارد.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: در نامه‌ای از معاون اول رئیس جمهور درخواست کردیم سطح ریاست ستادهای استانی را به استانداران تغییر دهد که تصمیمات لازم الاجرا باشد.

** رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی از افزایش سقف درآمد مشمولان مالیات بنگاه‌های کوچک برای اشخاص حقیقی به ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد.

**معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اپراتورهای موبایل، با درک نیاز مشتریان خود و الزامات ارتباطات آینده، در حال برنامه ریزی و اقدامات عملی برای بهره برداری از اینترنت ماهواره‌ای هستند؛ امیدوارم اپراتورهای مخابراتی ما نیز با آینده‌نگری، از این مسیر عقب نمانند.

** رئیس سازمان فناوری اطلاعات از امکان پذیر شدن شناسایی مراکز پر خطر و اعلام هشدار به مردم بر پایه تجربه چین خبر داد.

** مدیر کل راه آهن اصفهان گفت: بر اساس دستور معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن کشور، لغو کردن بلیط پیش خرید شده قطارهای مسافربری از سوی مردم امکان‌پذیر است و هیچ مشکلی در عودت هزینه پرداختی به صاحبان بلیط‌ها تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت وجود ندارد.

سید رضا سادات حسینی در گفت‌وگو با ایمنا، با بیان اینکه نرخ بلیط قطار در روزهای اخیر افزایش نیافته است، اظهار کرد: آخرین افزایش قیمت بلیط قطار مسافری مربوط به بازه زمانی تیرماه سال جاری است و پس از آن تاکنون افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام عید نوروز، افزود: برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت بلیط در ایام عید نوروز انجام نشده است اما ارتباط ریلی استان اصفهان با سایر استان‌ها در سایه شیوع ویروس کرونا و رعایت شرایط قرنطینه، تقریباً محدود شده و در طول این هفته تنها یک قطار مسافربری از مبدا اصفهان به مقصد مشهد حرکت کرده است.

** سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت از تشکیل کمیته تأمین و توزیع اقلام مبارزه با کرونا با محوریت سازمان غذا و دارو، ذیل ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد.

** معاون وزیر صمت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: ایمیدرو به رغم همه مطالباتی که از دولت بابت واگذاری سهام شرکت‌های ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی دارد اما اقدام به پرداخت بدهی (سود سهم دولت) سال‌های ۸۹ تا ۹۷ کرد که تاکنون دراین سازمان سابقه نداشته است.

** در پی درخواست کاربران تلفن همراه مبنی بر اینترنت رایگان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: از ارائه کنندگان خدمات اینترنت ثابت درخواست کردیم ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگان به کاربران خود هدیه دهند.

**رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال آینده تعداد ایستگاه‌های فضایی از دو ایستگاه به چهار ایستگاه افزایش خواهد یافت.

**معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا، با آژانس‌های متخلفی که از عودت وجه تعیین شده به مسافران خودداری کنند یا مسافران را جریمه کرده باشند، برخورد می‌کنیم و پول مسافران را برمی‌گردانیم.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: به‌رغم ریسک فعالیت در شعب بانک‌ها، شاهدتلاش هاو زحمات همکاران عزیز نظام بانکی، برای خدمت به مردم، به‌ویژه در شعب بانک‌ها هستیم.

** صندوق بازنشستگی کشوری شماره تلفن ۹۱۳۲۴۶۴۵ (۰۲۱) را برای شناسایی و برنامه‌ریزی اقدامات بعدی برای بازنشستگان کشوری مبتلا به کرونا راه‌اندازی کرده است.

** وزیر راه گفت: تمهیدات و پروتکل‌های مقابله با ویروس کرونا را با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان به مجموعه‌های تابعه و وابسته ابلاغ کرده‌ایم به طوری که در پایانه‌های بارو مسافر، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و تمامی ناوگان ریلی، هوایی، دریایی و زمینی عملیات ضد عفونی و گندزدایی مستمر انجام می‌شود.

** پروازهای ایران‌ایر به اروپا که اخیراً متوقف شده بود، مجدداً از سر گرفته شد.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: آینده پژوهی مناسب و رشد متوازن تمامی ارکان جامعه با یکدیگر در ایجاد اقتصادی مولد و قوی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

** یک عضو مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: یکی از راهکارهای کاهش تبعات اقتصادی منفی در زمان شیوع ویروس کرونا در نظام اقتصادی کشور، عقب انداختن طلب‌های بانکی و مردمی است و تأمین اجتماعی نباید در شرایط کنونی به بنگاه‌ها فشار بیاورد.

مصطفی رناسی در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: این ویروس همه واحدهای اقتصادی بازار را تحت تأثیر قرار داده و دولت و مردم باید با تعامل سازنده از وارد شدن فشار بیش از حد به یکدیگر جلوگیری کنند؛ این تعامل موجب می‌شود تا ویروس کرونا ضررهای جانبی برای کسب و کارهای ایرانی نداشته باشد.

وی افزود: بی‌شک کاهش میزان گردش‌های مالی و اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا، مضرات و آسیب‌هایی برای کسب و کارها و کشور خواهد داشت و نباید در این شرایط اورگان های مهمی همچون تأمین اجتماعی، دارایی و بانک‌ها، تنها به اهداف فعالیت خود توجه داشته باشند، در غیر این صورت نظام اقتصادی به از هم گسیختگی خواهد رسید که یک ضرر مضاعف و حاصل بی تدبیری در شرایط گسترش ویروس کرونا است.

** نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شایسته است بنگاه‌های بخش خصوصی کشور در مواجهه با بحران کرونا⁩ به جای تعدیل، حمایت از نیروی کار را مد نظر قرار دهند.

** رئیس کل بانک مرکزی با رد هرگونه نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار ارز تاکید کرد بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه گذاری دارد.

** مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مواردی که فرد با تشخیص پزشک، مشکوک به بیماری کرونا باشد و در قرنطینه قرار بگیرد و یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد حق استفاده از مرخصی استعلاجی را خواهد داشت.

عضو انجمن ملی پسته‌ی ایران گفت: قیمت پسته برای بازار شب عید با توجه به مازاد تولیدات نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد.

** یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خطاب به رئیس جمهور، گفت: تعرفه پستی سفارشات اینترنتی را در این ایام کاهش بدهید تا مردم با استقبال بیشتری خرید کنند و از ترددهای شهری و بین شهری کاسته شود.

** دومین جلسه ستاد فرماندهی مدیریت و راهبری ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری با حضور مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

**کمیته مشترک اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اقدام به توزیع بیش از هزار بسته تشویقی- حمایتی حاوی اقلام مورد نیاز کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های متمرکز بر بستری بیماران درگیر ویروس کرونا کرد.

** نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان گفت: حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد تولیدات اقلام پروتئینی اصفهان به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شده بنابراین کاهش میزان خرید اقلام پروتئینی از سوی استان‌های دیگر در پی شیوع ویروس کرونا، قیمت جگر و کله پاچه را کاهش داده است.

عبدالرضا آقاجانی کردآبادی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به کاهش قیمت برخی از اقلام پروتئینی در بازار، اظهار کرد: علت کاهش قیمت کله‌پاچه در واحدهای صنفی استان، متوقف شدن روند صادرات کله‌پاچه به دیگر استان‌های کشور از مبدا اصفهان است و کله‌پاچه‌ای که تا هفته‌های گذشته به دیگر استان‌های کشور صادر می‌شد اکنون در مغازه‌های گوشت فروشی اصفهان با قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

**مدیر تالار معاملاتی منطقه بورس اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ نمونه مشکوک یا قطعی از ابتلاء به کرونا در میان پرسنل تالار مشاهده نشده است، گفت: تعطیلی تالارها در اختیار مدیریت آن نبوده و این مسئله به تصمیم دفتر مرکزی امور تالارها بستگی دارد.

** روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شدند نسبت به اختصاص باجه مخصوص در هر شعبه به‌منظور دریافت و پرداخت وجوه نقد با رعایت نکات بهداشتی اقدام کنند.

** نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان اتومبیل اصفهان گفت: وعده دولت برای آزاد شدن واردات خودرو به کشور در حد حرف است و تا زمانی که ماشین‌های خارجی به گمرک وارد نشود، این وعده هیچ صحت و سلامتی ندارد.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به مفاد لایحه بودجه سال ۹۹ و گمانه زنی‌ها پیرامون آزاد شدن واردات خودرو در این سال، اظهار کرد: تا زمانی که مفاد لایحه بودجه ۹۹ عملیاتی نشود و دولت کاری انجام ندهد، نمی‌توان هیچ‌گونه پیش‌بینی درباره آینده بازار خودرو در ایران داشت.

وی افزود: دو سال است که دولت می‌گوید قصد دارد واردات خودرو به کشور را آزاد کند و در حال حاضر هیچ اتومبیلی به گمرک و بنادر کشور نیامده است.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان اتومبیل اصفهان با اشاره به اخبار ترخیص تعدادی از خودروهای خارجی از گمرک، تصریح کرد: دولت می‌خواهد چهار تا پنج هزار دستگاه اتومبیل خارجی که از دو سال پیش در گمرکات قرار دارد را آزاد کند و مشتریان صاحبان آنها هستند.

** دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: ‏فروش‬ نفت ایران به کمترین میزان رسیده است و قیمت نفت هم به کمترین میزان از سال ١٩٩١.

** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس نص صریح قانون و طبق ضوابط قانونی، همه کسانی که براثر بیماری کرونا از کار بیکار شوند با تشخیص سازمان‌های مربوطه‌شان مشمول بهره‌مندی از ظرفیت‌های حمایتی سازمان و وزارتخانه مربوطه می‌شوند.

** با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان‌ها و تأمین لوازم ضروری و تأدیه مطالبات کارکنان، در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان تهران قرار گرفت.

** رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران گفت: فعالان صنعت نمایشگاهی کشور در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با تعطیل کردن مراکز نمایشگاهی در حفظ سلامت مردم پیش قدم بوده‌اند.

** رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC، خواستار مساعدت این نهاد بین‌المللی و جامعه جهانی برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران در شرایط تحریم‌های ظالمانه شد.

** مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اعلام اینکه میزان خسارات سیل در روزهای پنجم و ششم اسفند ماه لرستان برآورد شده است، گفت: سیل اخیر موجب تخریب ۴۰۷۷ واحد روستایی و ۱۶۸ واحد شهری شد و به ۱۲۰۰ واحد روستایی و شهری آسیب رساند.

** مرکز روابط عمومی شرکت ملی پست اعلام کرد: خدمت رسانی پست در ایام پایانی سال و نوروز متوقف نمی‌شود و مشتریان نباید از این بابت نگران باشند.

**رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور گفت: برنامه‌ریزی سازمان برنامه‌وبودجه و تلاش آن بر این است که تا پایان امسال چهار هزار میلیارد تومان دیگر به سازمان بیمه سلامت پرداخت کنیم تا بتواند معوقات کارانه‌های کادر درمانی در بخش دانشگاه‌ها را بپردازد.

** دبیر کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل اصفهان گفت: بسته‌های حمایتی باید توسط دولت در جهت صیانت از حقوق فعالان حمل و نقل عمومی تهیه و اعمال شود که رانندگان پس از تعطیلی این صنف حداقل از حقوق اداره کار بهره مند شوند.

** یک کارشناس اقتصادی گفت: خوش‌بینانه‌ترین نگاهی که می‌توانیم به بودجه ۹۹ و مفاد اجرایی آن در سال آینده داشته باشیم ایجاد تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی بر اثر کسری گسترده در نظام اقتصادی کشور است که باید تا پیش از عملیاتی شدن این لایحه، نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و خودرو و تشدید نظارت کنترلی دولت در روند قیمت گذاری، بسیاری از مردم را نسبت به آینده اقتصادی کشور، نگران کرده است، اظهار کرد: جمعی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌ای محرمانه به رئیس جمهور نسبت به افزایش نرخ تورم در سال آینده ابراز نگرانی کرده‌اند و شاخص‌هایی همچون درصد بالای نقدینگی در نظام مالی و صحبت از کسری بودجه در سال آینده، خبر از افزایش بی‌سابقه تورم در سال ۹۹ می‌دهد.

** رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به کشفیات کالاهای احتکار شده مورد نیاز برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا گفت: ارزش این کشفیات طی ۸ روز معادل ۱۲۱ میلیارد تومان است.

کد خبر 414650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.