رایحه‌های مناسب برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا

مزایای سلامتی متعدد کشمش، روشی برای ارسال مستقیم زردچوبه به خون، رایحه‌های مناسب برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا، خواص گوجه فرنگی برای کودکان و خوراکی‌های ضد ریزش مو را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کورکومین"(curcumin) یا "دی فرولوئیل متان" جز فعال ادویه زردچوبه و دارای خواص ضد التهابی است. کورکومین موجود در زردچوبه ماده مؤثری است که پلاک‌های مغزی را از بین می‌برد. کورکومین در صورتی که بتواند وارد سلول‌های سرطانی شود می‌تواند باعث راه اندازی مسیرهای مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی یا Apoptosis شود. کورکومین همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که خواص فراوانی دارد. از جمله اینکه گفته می‌شود به درمان مشکلات مزمن سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر کمک می‌کند.

با این حال هنگامی که زردچوبه به شکل پودری رایج خود مصرف می‌شود، فقط مقدار محدودی از کورکومین موجود در آن توسط بدن جذب می‌شود. بنابراین محققان دانشگاه "ساوث استرالیا" با همکاری محققان دانشگاه "ای اند ام تگزاس و دانشگاه "مک مستر" کانادا اقدام به ایجاد یک روش جایگزین برای جذب حداکثری کورکومین در بدن کردند.

آنها فرآیند جدیدی را برای تولید نانوذرات حاوی کورکومین ایجاد کردند که آزمایشات آزمایشگاهی نشان می‌دهد میزان "زیست‌فراهمی"(bioavailability) خوراکی کورکومین را به میزان ۱۱۷ درصد افزایش داده است و ترکیب را مستقیماً وارد سلول‌های انسانی می‌کند.

فراهمی زیستی یا زیست‌فراهمی، درصدی از دارو یا سم است که در گردش خون وارد می‌شود. به بیان دیگر عددی متعارف برابر با درصد یا بخشی از یک دوز دارو می‌باشد که به صورت فعال به گردش خون سیستمیک می‌رسد. آزمایشات بعدی روی حیوانات نشان داد که مصرف این نانوذرات در جلوگیری و حتی معکوس شدن زوال شناختی مؤثر است. گفته می‌شود که کورکومین با سرکوب استرس و التهاب اکسیداتیو و کمک به از بین بردن پلاک‌های آمیلوئید مرتبط با آلزایمر در مغز، این کار را انجام می‌دهد.

خواص گوجه فرنگی برای کودکان

خواص گوجه فرنگی برای کودکان بی‌شمار است. گوجه فرنگی جزو مواد غذایی که ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. ویتامین A موجود در گوجه فرنگی برای تقویت بینایی بسیار مفید و مؤثر است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است که در رژیم غذایی کودک بسیار ضروری هستند. متابولیسم بدن نوزادان و کودکان نسبت به افراد بزرگسال بیشتر است که فعالیت رادیکال‌های آزاد را افزایش داده و می‌تواند به آسیب‌های سلولی و DNA منجر شود، خواص آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی با فعالیت رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

مصرف گوجه فرنگی به دلیل محتوای کلسیم و ویتامین K برای نوزادانی که استخوان‌های ضعیف دارند بسیار مفید است. گوجه فرنگی سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان را تقویت کرده و از سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری می‌کند و ویتامین C موجود در آن برای پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از سرب در کودکان مفید می‌باشد. گوجه فرنگی به رشد و ترمیم استخوان‌ها در کودکان کمک زیادی می‌کند. گوجه‌فرنگی به رشد قد کودکان کمک زیادی می‌کند.

رایحه‌های مناسب برای کاهش اضطراب ناشی از کرونا

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: وجود برخی رایحه‌ها مانند رایحه پرتقال، گلاب و خیار در خانه و محیط‌های اداری، ضمن کاهش اضطراب، بدن را در مقابل ویروس کرونا مقاوم می‌سازد.

نفیسه حسینی یکتا درخصوص جوی که در فضای مجازی ایجاد و در آن بر مصرف گرمی برای پیشگیری تاکید شده، اظهار کرد: به این بحث که کرونا گرم است یا سرد نباید توجه زیرا نیاز است علائم بیماری به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد. مهم این است که از ظرفیت موارد مختلف درمانی در بحث پیشگیری از ابتلاء به کرونا استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید گیاهان دارویی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند در رژیم و سبد غذایی گنجانده شود. مواردی که بحث‌های تحقیقاتی بر روی آن صورت گرفته و مشخص شده که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند زیرا هرچه سیستم ایمنی را تقویت کند در مبارزه با انواع بیماری‌های ویروسی از جمله ویروس کرونا می‌تواند اثرگذار باشد.

رئیس انجمن علمی طب سنتی اران درباره مواد غذایی و تأثیر آن بر تقویت سیستم ایمنی بدن توضیح داد: در رژیم غذایی حتماً باید از برخی گیاهان مانند نعنا، ریحان، پونه و چیزهایی که تقویت سیستم ایمنی می‌کند استفاده کرد. همچنین مصرف سوپ‌هایی که در آن از کدو حلوایی و کدو سبز و سبزیجات استفاده شده باشد.

مزایای سلامتی متعدد کشمش

کشمش، یکی ازمغذی‌ترین میوه‌های خشک درجهان است و حتی توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌شود. کشمش همچنین غنی از مواد معدنی کمیاب و بور است که برای سلامت انسان مهم می‌باشند. کشمش‌ها، آنتی اکسیدان هستند و به تمیز و روان نگه داشتن خون کمک می‌کنند. کشمش‌ها مانند هر میوه‌ی خشک دیگری، غنی از فروکتوز و گلوکوز هستند که مقدار زیادی انرژی فراهم کرده و به افزایش وزن کمک می‌کنند. به همین دلیل کشمش می‌تواند بخشی از رژیم غذایی یک فرد را تشکیل دهند، به ویژه رژیم غذایی بدن‌سازان یا ورزشکارانی که به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند. یک دلیل دیگر برای افزایش وزن با مصرف کشمش، وجود چندین ویتامین، اسید آمینه و مواد معدنی است که به جذب سایر مواد مغذی و پروتئین‌ها در بدن کمک می‌کنند.

کشمش‌ها می‌توانند به کاهش اسیدیته و محافظت از بدن در برابر اثرات مضر آن کمک کنند، زیرا منابع خوبی از پتاسیم و منیزیم هستند که هر دوی آن‌ها اسیدیته را به طور مؤثر کاهش می‌دهند. همچنین ثابت شده که کشمش‌ها برای دندان‌ها نیز مفید هستند. اسید اولئانولیک، یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در کشمش است که در حفاظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی، کرم خوردگی و شکنندگی دندان‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کند. بور موجود درکشمش نیز می‌تواند نقش مهمی درجلوگیری از رشد میکروب‌ها در دندان داشته باشد و همچنین استخوان‌ها و دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد. کشمش‌ها برای سلامت چشم نیز مفید هستند، زیرا حاوی مواد مغذی گیاهی پلی فنولیک است که خواص آنتی اکسیدانی دارند. کلسیم که جز اصلی استخوان‌هاست در کشمش وجود دارد. در نتیجه کشمش، استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

خوراکی‌های ضد ریزش مو

برای تأمین ویتامین‌های ضد ریزش مو باید غذاهایی را مصرف کرد که شامل این ویتامین‌ها بوده و برای سلامت موهای مفید باشد. این ویتامین‌ها عبارتند از:

آب چغندر

آب چغندر تازه، سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، کلسیم، ویتامین بی و ویتامین سی است. این نوشیدنی را روزانه بنوشید تا مخاذن این مواد مغذی در بدنتان پر شود. در این صورت ریزش مویتان متوقف خواهد شد.

عدس

عدس‌ها پر از مواد غذایی سالم همچون آهن، روی، پروتئین و بیوتین هستند. همچنین دانه‌ی سویا و لوبیا قرمز هم برای پیشگیری از ریزش مو عالی‌اند. پس اطمینان حاصل کنید که به طور منظم از این حبوبات مصرف می‌کنید.

اسفناج

سبزیجات برگ‌دار، همچون بروکلی، کلم پیچ، شنبلیله و اسفناج به حفظ سلامت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. همچنین گردش چربی پوست سر را نیز تسهیل می‌کنند. این سبزیجات تأمین کننده‌ی بتا کاروتن، فولات، ویتامین سی و آهن هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ، منبعی غنی از پروتئین، روی، سلنیوم، سولفور و آهن است. روی، ماده‌ایست که برای ترمیم بافت پوست سر و تضمین صحت عملکرد غدد چربی در اطراف فولیکول‌های مو ضروری است. همچنین کمبود آهن هم از علل شناخته شده‌ی ریزش مو است. پس مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی آهن مصرف می‌کنید. این مواد به اکسیژن رساندن به فولیکول‌های مو و سالم نگاه داشتن آن‌ها کمک می‌کنند.

گردو

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین E و بیوتین است. این مواد مغذی از سلول‌های موهای شما در برابر آسیب‌هایی که معمولاً بخاطر تابش زیاد نور آفتاب پدیدار می‌شود، محافظت می‌کنند. مزیت مازادی که گردو دارد، این است که حاوی مس نیز هست. مس به غنی سازی رنگ طبیعی موهای شما کمک می‌کند. پس از همین امروز سالادتان را با کمی روغن گردو تزئین کنید.

مریم گلی

قرن‌هاست مردم بر این باورند که مریم گلی از ریزش مو پیشگیری می‌کند. مصرف روزانه‌ی روغن مریم گلی، یا خود مریم گلی بعنوان ادویه، فرآیند بازسازی پوست بدن را بهبود می‌بخشد. بدین معنی که پوست و مویی سالم‌تر پیدا خواهید کرد. عصاره‌ی مریم گلی را به شامپوی خود بیفزایید، یا چای غلیظ مریم گلی بنوشید تا رشد موهایتان را تحریک کنید.

گل‌رنگ

گل رنگ یک گشاد کننده‌ی عروق عالی است. پوست سرتان را هر روز بمدت ۲۰ دقیقه با روغن گل رنگ ماساژ دهید تا جریان خون موضعی و رشد موهایتان را بهبود ببخشید.

صدف

صدف‌های خوراکی سرشار از روی هستند. کمبود این ماده‌ی معدنی می‌تواند به ریزش موی شدید و خشکی و پوسته شدن پوست سر بینجامد. صدف‌ها همچنین حاوی پروتئین نیز هستند. پروتئین باعث خواهد شد تا موهای ریخته‌تان با موهایی تازه، سالم و قوی جایگزین شود.

زغال اخته

تمام میوه‌ها سرشار از مواد مغذی هستند. اما ذغال اخته‌ها پر از ویتامین سی اند. ویتامین سی باعث می‌شود تا گردش خون در پوست سر بهتر شده، و از رگ‌های خونی ظریف که فولیکول‌های مو را تأمین غذایی می‌کنند مراقبت شود. کمبود ویتامین سی در برنامه‌ی غذایی شما، می‌تواند موهای شما را مستعد خشکی و شکنندگی کند.

ماهی قزل آلا

ماهی قزل‌آلا انباری از پروتئین و ویتامین دی است، دو ماده‌ای که اجزای کلیدی موهایی سالم و قوی به حساب می‌آید. این ماهی آب‌های شیرین، منبع بزرگی از اسیدهای چرب امگا سه هم هست، اسیدی که مورد نیاز غشای سلولی و چربی طبیعی محافظ پوست سر است.

کد خبر 413855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.