۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
شرایط جدید خرید عرصه مسکن مهر

افزایش ۱۷ درصدی تولید برق در نیروگاه اصفهان، توقف صادرات پشت مرزهای ترکمنستان، افت فشار آب در اصفهان، تمدید اعتبار دفترچه های درمانی تا پایان فروردین و اعلام شرایط خرید عرصه مسکن مهر پردیس، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است که در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از رفت و آمد و تجمعات مردمی شرکت عمران پردیس تمهیداتی برای متقاضیان مسکن مهر از اقصی نقاط کشور در نظر گرفته است، از این رو مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: متقاضیان می‌توانند عرصه واحد خود را اینترنتی خرید کنند.

مهدی هدایت اظهار کرد: با توجه به اینکه متقاضیان زیادی داریم که از شهرهای مختلف ایران برای خرید عرصه به پردیس مراجعه می‌کنند، اقداماتی انجام شده است و متقاضیانی که قصد خرید عرصه واحد خود را دارند کشور می‌توانند با مراجعه به سایت https://www.pardis.city اقدام به خرید عرصه واحد خود و دریافت رسید کنند.

وی با بیان اینکه روزانه حدود سه هزار مراجعه کننده داریم، گفت: پرداخت قیمت عرصه در سایت انجام می‌شود ضمن اینکه می‌توانند خرید عرصه واحد را در همین سامانه به صورت اقساط خریداری کنند. با تصمیم وزیر راه و شهر سازی و مجمع، متقاضیان می‌توانند با تخفیف شرایط نقدی تا آذرماه آینده پرداخت را به صورت اقساط انجام دهند و این شرایط دیگر تمدید نخواهد شد.

هدایت چندی پیش نیز در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: ۲۰ هزار واحد مسکن مهر در فازهای ۵،۸، ۹ جدید و ۹ قدیم پردیس به بهره برداری خواهد رسید و تاکنون ۱۴ هزار مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده و ممکن است در سال آینده طرحی برای واگذاری عرصه‌ها وجود نداشته باشد.

قابل ذکر است که بر اساس اعلام رسمی وزارت راه و شهرسازی، قیمت‌های کارشناسی شده عرصه با یک پنجم قیمت واقعی به متقاضیان مسکن مهر در پردیس واگذار می‌شود و تاکنون واحدهای مسکونی زیادی در پردیس قراردادهای عرصه خود را در قالب یک قرار داد تحویل گرفتند که به منزله یک سند رسمی محسوب می‌شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته گذشته را در ادامه بخوانید:

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: هر چه سریع‌تر اقتصاد ایران نیازمند یک پکیج حداقل پنج میلیارد دلاری برای کاهش اثرات کرونا بر اقتصاد است.

** مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه واردات ماهی‌های زینتی از چین شایعه است و صحت ندارد، گفت: باید توجه داشت غیر از پرندگان خانگی که در خانه و قفس هستند و با محیط بیرون ارتباطی ندارند، دیگر حیوانات مانند سگ و گربه می‌توانند به دلیل ارتباط با محیط خارج به صورت مکانیکی ناقل بیماری باشند.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با ایمنا درباره ویروس‌های خانواده کرونا، اظهار کرد: ویروس‌های خانواده کرونا بسیار گسترده بوده و از گذشته نیز در میان حیوانات وجود داشته است. به عنوان مثال گونه‌ای از ویروس‌های این خانواده، عامل بیماری برونشیت در حیوانات خانگی است اما در حوزه دام‌های رایج تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده است.

وی همچنین درباره شایعات منتشر شده در فضای مجازی تصریح کرد: باید توجه داشت سالیانه ۷۵ میلیون قطعه انواع ماهی‌های زینتی در استان اصفهان به ویژه در شهرهای آران و بیدگل، کاشان، نجف آباد و در نهایت کلان‌شهر اصفهان است که حدود ۴۰ درصد از تولید کل کشور را تشکیل می‌دهد و رتبه اول را با فاصله از رتبه‌های دوم و سوم کشور در تولید ماهی‌های زینتی داراست.

مدیر کل اداره دامپزشکی استان اصفهان گفت: در ۱۱ ماه گذشته حدود ۱۹۵ هزار قطعه ماهی زینتی از اصفهان به ترکیه، عراق، سوریه، لبنان و آذربایجان صادر شده که ۵۲۴ هزار دلار ارزآوری داشته است. در صورتی که مشکل مراودات مالی حل شود ظرفیت بیشتری نیز برای این بخش وجود دارد.

**یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی خطاب به رئیس جمهور، گفت: تعرفه پستی سفارشات اینترنتی را در این ایام کاهش بدهید تا مردم با استقبال بیشتری خرید کنند و از ترددهای شهری و بین شهری کاسته شود.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: میزان تولید گوشت قرمز و مرغ در اصفهان بسیار مناسب بوده و برای تأمین نیاز بازار شب عید در حد لازم جوجه ریزی شده است.

مهرداد مرادمند در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی استان در وضعیت مناسبی قرار دارد، اظهار کرد: میزان تولید گوشت قرمز و مرغ در اصفهان بسیار مناسب بوده و برای تأمین نیاز بازار در ایام شب عید در حد لازم جوجه‌ریزی شده و به نظر نمی‌رسد در تأمین نیازهای مردم در بازار شب عید مشکل خاصی به وجود بیاید.

** مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی مصرف بنزین گفت: هم‌اکنون میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به ۷۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی اظهار کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در انتهای بهمن‌ماه به ۸۰ میلیون لیتر رسیده بود که این رقم با کاهش ۱۰ درصدی در فاصله روزهای یکم تا دوازدهم اسفندماه امسال، به ۷۰ میلیون لیتر رسیده است.

وی تأکید کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین کشور پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور که ۲۴ آبان‌ماه امسال اجرا شد، به‌طور میانگین ۹۵ میلیون لیتر بود که این رقم با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، به ۷۵ میلیون لیتر کاهش یافت.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اقدامات این تشکل پس از شیوع ویروس کرونا در کشور را تشریح کرد.

**رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران گفت: دولت دیون مالیاتی، حق بیمه تأمین اجتماعی و سایر عوارض کسب‌وکارهایی را که به دلیل همه‌گیر شدن این بیماری متوقف یا دچار خسارت شده‌، به چند ماه بعد معوق کند.

**عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: یکی از پیشنهادات برای مسئولان برای مدیریت شرایط کنونی، جبران افت تقاضا برای کالاهای مصرفی خرده فروشان است.

** شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی ساعت کاری بانک‌های عضو را اعلام کرد.

براساس تصمیم شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی ساعت کاری بانک‌های عضو شورا در سطح کشور از ١٧ تا ٢٢ اسفند ٩٨ پس از هماهنگی با استانداران برای کارکنان بانک از ٨ صبح تا ساعت ١٣ و برای مشتریان ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ خواهد بود.

**وزیر نفت با اعلام اینکه در بازار نفت مازاد عرضه وجود دارد، گفت: روسیه تا آخرین لحظه در مقابل کاهش تولید مقاومت می‌کند.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به حساب ۴۰ هزار نفر معلولان ضایعه نخاعی، شدید و خیلی شدید مستقر در منزل برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی به منظور پیشگیری از کرونا مستقیم به کارت آنها واریز شد.

**‌سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در گزارشی هشدار داد که ویروس ‎کرونا اگر در آینده نزدیک مهار نشود، می‌تواند بدترین رکود اقتصادی جهان بعد از سال ۲۰۰۹ را رقم بزند.

**قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: استانداران مکلف به صدور مجوز جابجایی محموله‌های الکل و ژل ضدعفونی کننده به خارج از استان شدند.

**رئیس کل بانک مرکزی با تشریح آخرین مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: بر اساس مصوبه این شورا، اقساط تسهیلات صاحبان کسب و کارها و وام قرض‌الحسنه اشخاص به انتهای دوره اقساط منتقل می‌شود.

** مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ماهی‌های قرمز تولید داخلی است و فقط نژاد چینی دارد، گفت: سالانه بیش از ۶۷ میلیون قطعه ماهی زینتی در این استان تولید و تکثیر می‌شود.

محمدرضا عباسی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه هم اکنون ماهی قرمز (Gold fish) در استان اصفهان تولید و تکثیر می‌شود، اظهار کرد: این استان سرآمد تولید ماهی قرمز در کشور بوده و شهرستان کاشان قطب پرورش ماهی زینتی در اصفهان است.

وی آران و بیدگل، نجف آباد و اصفهان را از دیگر شهرستان‌های دارای مراکز پرورش ماهی استان برشمرد و افزود: سالانه بیش از ۶۷ میلیون قطعه انواع ماهی زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود که ۵۰ درصد آن ماهی قرمز است و زیرگونه‌های مختلفی دارد، امسال نیز افزون بر ۴۰ میلیون قطعه ماهی قرمز تولید شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در واکنش به شایعاتی مبنی بر واردات ماهی قرمز آلوده به ویروس کرونا از چین به کشور، گفت: گونه ماهی قرمز نزدیک به ۵۰ سال پیش وارد ایران شد و هم اکنون بومی کشور شده است بنابراین نمی‌توان نژاد چینی این ماهی را به بیماری کرونا جدید، مرتبط دانست.

**با اخذ حکم حکومتی رهبری از سوی رئیس مجلس در مورد بودجه ۹۹، نیاز به برگزاری جلسه علنی و حتی جلسه کمیسیون تلفیق نیست و مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه ۹۹ به‌عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد تا در صورت تأیید به دولت ابلاغ شود.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای مقابله با شیوع کرونا همه رسیدگی‌های هیئت‌های حل اختلاف و مجامع تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و ضرورت حضور و غیاب کارگرانی که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، برای همه استان‌های درگیر ویروس کرونا تا پایان فروردین‌ماه به تعویق افتاد.

**معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از تشکیل دومین جلسه کارگروه ویژه مدیریت پیامدهای اقتصادی ناشی از کرونا ویروس خبر داد.

** مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال استان اصفهان گفت: برای جلوگیری از تأسیس نهالستان‌های غیرمجاز اقدامات مناسبی شده زیرا آن‌ها به اصالت و سلامت نهال آسیب وارد می‌کنند.

مهرداد جناب در گفت‌وگو با ایمنا، از هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با دادستانی برای برخورد با ایجاد نهالستان‌های غیرمجاز در استان خبر داد و اظهار کرد: بر اساس این هماهنگی در خصوص نهالستان‌های غیرمجاز استان اطلاع‌رسانی مناسبی شده و به دستگاه‌های مسئول همچون نیروی‌انتظامی، پلیس راه و اداره راه و شهرسازی برای جلوگیری از تأسیس آن‌ها دستور داده شده است.

وی افزود: بر اساس قانون، تأسیس هرگونه واحد تولید و پرورش نهال باید با مجوز مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال انجام شود، در غیر این صورت بر این واحدها نظارتی نمی‌شود و ممکن است در فضای به دور از نظارت تخصصی بر وضعیت فعالیت نهالستان‌ها، به اصالت و سلامت گیاهان استان آسیب وارد شود.

**معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: برای ما نیز سلامت همکاران به عنوان اصلی ترین سرمایه‌های بخش معدن و صنایع معدنی مهم و حیاتی است.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اتاق ایران از نزدیک وضعیت کسب‌وکارها را رصد می‌کند؛ بسیاری از آن‌ها با رکود مواجه شده‌اند، پیشنهاد ما فریز مطالبات مالیاتی و بانکی برای مدتی کوتاه است.

** یک عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: تخلف دو فروشگاه اینترنتی کشور در روزهای گذشته مبنی بر گران‌فروشی محصولات بهداشتی بررسی، فروشندگان متخلف به محاکم قضائی معرفی و از ادامه فعالیت این استارتاپ ها جلوگیری شده است.

رضا الفت نسب در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به ارسال نامه اتحادیه کشوری کسب و کارهای فضای مجازی به وزارت بهداشت در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: با توجه به دغدغه وزارت بهداشت برای عرضه عادلانه محصولات پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا همچون ماسک و دستکش و با توجه به افزایش قیمت این محصولات در روزهای اخیر، به این وزارتخانه پیشنهاد کردیم که از ظرفیت استارتاپ ها و فروشگاه‌های اینترنتی در فروش این محصولات و اعمال محدودیت بر میزان خرید افراد استفاده شود.

وی افزود: قیمت محصولات بهداشتی پیشگیری از ابتلای کرونا در هفته اخیر افزایش پیدا کرده و فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را دارند که بر اساس کد ملی افراد قابلیت خرید برای عموم مردم را فراهم کنند.

**سوئد تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا در ایران، پرواز هواپیماهای ایران ایر به مبدأ و مقصد این کشور را به حالت تعلیق درخواهد آورد.

**مدیرکل گمرکات استان اصفهان میزان صادرات این استان را در ۱۱ ماهه امسال شش میلیون و ۷۵۵ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: میزان صادرات استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش هشت درصد و به لحاظ وزنی ۴۷ درصد رشد داشته است.

**مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی اعلام کرد شرکت‌های بیمه، هزینه درمان افرادی که دارای بیمه درمان تکمیلی بوده و به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند را پرداخت می‌کنند.

** مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بیش از سه میلیون هکتار از اراضی استان، بیابانی و شن‌زار است که به‌طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی قرار دارد، اظهار کرد: این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که ۱۰ هزار و ۹۲ هکتار از را به خود اختصاص داده است.

محمد حسین شاملی در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که سبب کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، اظهار کرد: نزدیک به ۹ میلیون هکتار (۸۵ درصد) از مساحت عرصه‌های حوضه‌های آبخیز استان اصفهان سیل خیز است و این عرصه‌ها در تولید هرزآب‌های سطحی سریع نقش دارد، به طوری که سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب هرزآب مستقیم و سریع تولید می‌کند.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به بالا بودن احتمال خطر ابتلای افراد ضعیف به ویروس کرونا، گفت: اقتصادهای بیمار و ضعیف بیشتر در خطر مرگ هستند.

**یک عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: به نظر شیوع بیماری همه گیر و ویروس COVID-۱۹ محرک قوی برای توسعه اقتصاد دیجیتال است.

** مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صمت در نامه‌ای به علی‌اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران خواستار ممنوعیت صادرات ۹ ردیف اقلام بهداشتی مورد نیاز در شرایط شیوع کرونا شد.

سعید عباسپور در این نامه ذکر کرده است: با عنایت به شیوع ویروس کرونا و ضرورت ایجاد تمهیدات لازم برای مقابله با گسترش آن در شرایط حساس کنونی و تأمین اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهشمند است دستور فرمائید مراتب ذیل به گمرکات اجرایی برای اقدام ابلاغ شود.

**وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به منظور رفاه حال بیمه شدگان و برای کاهش ضرورت خروج مردم از منزل، سازمان تأمین اجتماعی، همه دفترچه‌های درمانی که تاپایان بهمن اعتبار دارند را بدون نیاز به مراجعه به شعب سازمان یا کارگزاری‌ها تا پایان فروردین ۱۳۹۹ تمدید اعتبار کرد.

** عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: مردم اگر اطلاعات درست و کاملی نداشته باشند تحت تأثیر منابع مختلف از خود رفتار هیجانی بروز می‌دهند.

احمد گوگردچیان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: زمانی که مردم در وضعیتی مانند شرایط فعلی اطلاعات درستی نداشته باشند، به راحتی تحت تأثیر رسانه‌های خارجی قرار گرفته و رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند و در صورتی که رسانه‌های داخلی اطلاعات درستی را در اختیار مردم قرار دهند، کمتر رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند.

** مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: افت فشار در برخی مناطق از مصرف زیاد آب به دلیل شستشو و خانه تکانی است و ارتباطی با کرونا ندارد.

سید اکبر بنی طبا در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: مصارف آب استان مطابق سال گذشته است و افزایش خاصی در میزان این مصرف مشاهده نمی‌شود. ظرفیت منابع تأمین آب استان (تصفیه خانه و سایر منابع) که در زمان پیک مصرف (اسفند و پایان خرداد تا پایان شهریورماه) وارد مدار بهره برداری می‌شود نیز در شرایط خوبی قرار دارد.

**مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بخشنامه‌های لازم درخصوص اقدامات مورد نظر در پایانه‌ها اعلام و خوشبختانه هیچ محدودیت و مشکلی در حمل و نقل کالا وجود ندارد.

**رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چالش کرونا را تبدیل به فرصتی برای ارائه خدمات فناورانه به جامعه و سیاستگذاران کنیم.

**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلویزیون‌های اینترنتی، ارائه خدمات رایگان خود را تا پایان سال ادامه خواهند داد و ترافیک مصرفی این تلویزیون‌ها نیم بها محاسبه خواهد شد.

** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از الکترونیکی شدن صدور مجوزهای مشاغل خانگی به صورت کامل خبر داد.

محمد شریعتمداری اظهار کرد: با همکاری دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و واحد فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجوزهای مشاغل خانگی به صورت الکترونیکی صادرمی شود.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، برای تسریع در انجام کار، کاهش زمان و هزینه، تأمین رضایت و کرامت مردم، مبادرت به صدور مجوز مشاغل خانگی به صورت الکترونیکی کرده است.

** نایب رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان گفت: افزایش قیمت گوشت گوسفند در بازار موقتی است و با توجه به کم شدن تقاضای مردم برای خرید گوشت در اثر شیوع ویروس کرونا، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

عبدالرضا آقاجانی کردآبادی در گفت‌وگو با ایمنا در تشریح وضعیت بازار گوشت، اظهار کرد: قیمت گوسفند زنده در دامداری‌ها افزایش داشته و ممکن است به دلیل وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور همچون لرستان، قیمت گوشت گوسفندی در اصفهان که غالباً دام سبک خود را از دیگر استان‌ها تأمین می‌کند، افزایش پیدا کرده باشد.

** عضو هیئت مدیره اتحادیه نانوایان اصفهان گفت: دستورالعمل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به چهار هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در سراسر استان اصفهان ابلاغ شد.

محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در استان اصفهان فعالیت دارند که یکهزار و ۷۰۰ واحد آن در شهر اصفهان فعال است اظهار کرد: دستورالعمل‌ها به نانوایان استان در زمینه رعایت موارد بهداشتی پیشگیری بیماری کرونا ابلاغ شده است

وی افزود: نانوایان نقش مهمی در کاهش و کنترل این بیماری دارند که رعایت این موازین می‌تواند خطرات انتشار ویروس از نانوایی را تا حد بسیاری کاهش دهد.

**رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت ایران با اشاره به تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت فروش ماسک در داروخانه‌ها و واگذاری خرید این اقلام به هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی می‌گوید: حذف داروخانه‌ها از زنجیره توزیع خود می‌تواند منجر به بروز مشکلات متعددی شود.

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیشنهاد کرد: برای واردات اقلام پزشکی تشخیص و مهار کرونا، سیاست تشویقی در نظر گرفته شود.

**مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی شرکت مخابرات اصفهان از اضافه شدن سرویس مکالمه سه نفره به خدمات تلفن‌های ثابت کشور خبر داد.

**رئیس اداره صمت شهرستان بروجن گفت: خط تولید محلول ضدعفونی کننده در شرکت داروسازی بروجن راه‌اندازی شد.

** مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق اصفهان گفت: نیروگاه حرارتی اصفهان با تولید بیش از دو میلیارد و ۸۵۳ میلیون کیلووات برق، در یازده ماهه سال جاری بیش از ۱۷ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

امیر نریمانی با بیان اینکه ظرفیت نامی تولید واحدهای مولد برق نیروگاه اصفهان ۸۳۵ مگاوات است، اظهار کرد: این نیروگاه از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، دو میلیارد و ۸۵۳ میلیون ۹۷۳ هزار کیلووات ساعت برق تولیدی را به شبکه سراسری برق کشور تحویل داده است.

**یک کارشناس اقتصادی درباره علت افزایش قیمت ارز در کشور گفت: از سال ۵۲ تا ۹۸ سطح تولید کشور ۲.۲ برابر شده در حالی که در همین بازه زمانی حجم نقدینگی تقریباً ۴۴ هزار برابر رشد داشته است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ریشه اصلی تورم و افزایش قیمت ارز در کشور افزایش حجم نقدینگی است.

زهرا شهریاری در گفت‌وگو با ایمنا درباره علت افزایش نرخ ارز در کشور اظهار کرد: اگرچه دلایل متعددی می‌تواند بر نرخ ارز در کشور تأثیرگذار باشد اما مهمترین علت، افزایش حجم نقدینگی است. بر اساس نظریه مقداری پول، افزایش نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد تولید باید یک رابطه متقابل داشته باشد، به عنوان مثال اگر نقدینگی دو برابر شود میزان تولید نیز باید دو برابر شود تا اثر تورمی بر اقتصاد نداشته باشد، در غیر این صورت قطعاً تورم افزایش می‌یابد.

**مسدود شدن مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران خراسان رضوی با کشور ترکمنستان توسط طرف ترکمنستانی به علت شیوع ویروس کرونا موجب شده است بیش از هزار دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در این مرزها متوقف و زمین‌گیر شوند.

**یک عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: برای جلوگیری از برگشت مرسولات پستی و نیاز به مراجعه حضوری و تجمع در باجه‌های معطله، آدرس و خصوصاً کدپستی گیرنده و فرستنده را حتماً درست و خوانا بنویسید.

کد خبر 413653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.