رونق کرونایی "عطاری‌ها" در واپسین روزهای سال ۹۸

عطاری ها و فروشگاه های گیاهان دارویی تنها کسب و کارهایی هستند که در شرایط شیوع گسترده کرونا در کشور و بازار راکد شب عید ۹۹، رونق را تجربه می‌کنند و در این بین برخی سودجویان می‌کوشند تا با استفاده از ناآگاهی مردم از شرایط کنونی، نهایت استفاده مالی از التهاب عمومی حاکم بر جامعه را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار گسترده ویروسی به نام کرونا در واپسین لحظات سال ۲۰۱۹ میلادی در چین و شیوع آن طی دو هفته اخیر در ۶۴ کشور دنیا، موجب شد تا بسیاری از اندیشمندان علوم زیستی و برخی منابع غیرپزشکی جهان بر اساس دانسته‌های خود راه حل‌هایی را برای پیشگیری، مقابله و مبارزه با این ویروس خطرناک که تاکنون واکسنی برای آن پیدا نشده، ارائه کنند، بسیاری از مردم نیز با انتخاب برخی روش‌ها سعی می‌کنند پیشگیری متفاوت‌تری از سایرین داشته باشند.

در این بین سودجویان و افراد فرصت طلب نیز از تهدید شیوع کرونا که سازمان‌های بین‌المللی آن را چالش زیستی قرن نام نهاده‌اند، به عنوان یک فرصت استفاده کرده و با عرضه داروهای تقلبی، راه حل های غیر علمی و مواد گیاهی بدون کاربرد، به کسب منفعت از طریق به خطر انداختن سلامتی مردم در شرایط حساس کنونی دست می‌زنند.

یکی از مهم‌ترین مراجعی که در وضعیت کنونی، بسیاری از مردم کشور ما بر اساس فرهنگ خود نسبت به رعایت دستورات آن برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، گرایش ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، عطاری‌ها و واحدهای فروش گیاهان دارویی هستند که بر اساس مشاهده میدانی و شنیده‌های خبرنگار ایمنا از صاحبان این مشاغل، به رغم تجربه رکود در نیمه اول و چهار ماه نخست نیمه دوم سال، در دو هفته اخیر با مراجعه تعداد زیادی مشتری در مغازه‌های خود، مواجه شده‌اند و رنگ و بوی رونق که این روزها و در اثر شیوع گسترده کرونا از سایر بازارهای شب عید رخت بر بسته، در بازار عطاری‌های شهر به وضوح قابل رؤیت است.

قیمت اقلام عطاری‌ها تغییری نداشته است

قابل ذکر است که بر اساس مشاهدات میدانی و اظهارات عطاری‌های سطح شهر، خرید اقلامی همچون آویشن شیرازی، اکیناسه، گل گندم، گل بومادران، خرگوشک کوهی، گل بنفشه، مرزنجوش، پرسیاوش و بید در دو هفته گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و به رغم بالا رفتن میزان تقاضای عمومی برای خرید این اقلام و کمبود آنها در برخی از عطاری‌های سطح شهر، قیمت موارد مذکور نسبت به ماه اخیر ثابت مانده و افزایشی نداشته است.

حاجی احمدی، متصدی یک عطاری در خیابان کوروش اصفهان در همین ارتباط می‌گوید: "همه مردم در مورد راهکارهای گیاهی تقویت سیستم ایمنی بدن برای سالم ماندن در برابر ویروس کرونا می‌پرسند و من هم به اغلب آنها دم‌نوش گیاهانی همچون گل گندم، گل بومادران و آویشن را پیشنهاد می‌کنم؛ البته همه مشتریان من می‌دانند که کرونا یک ویروس جدید است و اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، اما به نظر می‌رسد اغلب آنها قصد دارند با خرید و مصرف این گیاهان، حداقل کاری که از دستشان برای ادامه حیات برمی‌آید انجام داده باشند. "

یک جوان فروشنده گیاهان دارویی در خیابان شهید اسماعیلی اصفهان نیز که خود را پزشک متخصص معرفی می‌کند، می‌گوید: "برگ بو در روزهای اخیر مشتریان بسیار زیادی پیدا کرده و قیمت آن از ماه پیش هر کیلو ۱۵ هزار و ۱۳۰ تومان است؛ آویشن شیرازی هم که در روزهای اخیر مشتریان زیادی را به مغازه من کشانده، با همان قیمت ماه پیش یعنی پنج هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. "

زن سالخورده‌ای هم که برای خرید نبات به این مغازه آمده، در حالی که کیف پول خود را آماده می‌کند، می‌گوید: "شنیده‌ام نبات برای مراقبت از سیستم ایمنی در برابر این ویروس جدید بسیار تأثیر گذار است و قصد دارم تا با درست کردن یک دم‌نوش خاص گیاهی شیرین، نوه‌هایم را از ابتلا به این بیماری کشنده مصون کنم.

وی که به دلیل کهولت سن، نمی‌تواند واژه "کرونا" را به درستی تلفظ کند، اضافه می‌کند: نبات را سه هفته پیش از همین مغازه، کیلویی هشت هزار تومان خریده‌ام و قیمت نبات تغییری نکرده است. "

روغن بنفشه کمیاب شده است

رحمانی، زن میانسالی که داروشناس یک عطاری در خیابان احمدآباد اصفهان است، می‌گوید: "قیمت‌ها افزایش ناچیزی داشته، برای مثال یک بسته ۱۰۰ گرمی مرزنجوش از ۹ هزار تومان به ۹ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت هر بسته ۵۰ گرمی گل گاو زبان از ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: بیشترین تقاضا برای خرید از زمان شیوع کرونا در ایران مربوط به روغن گل بنفشه است که اکنون در بازار به شدت کمیاب شده و اغلب عطاری‌های شهر، آدرس یک فروشنده شاخص گیاهان دارویی در خیابان مفتح را برای خرید آنکه قیمت آن تقریباً دو برابر شده است، می‌دهند. به نوعی می‌توان گفت که انحصار در فروش این روغن به وجود آمده است. "

عید هر سال سمنو می‌فروختیم اما امسال رونق به بازارمان آمده

محمدحسین، فروشنده نوجوان یک مغازه گیاهان دارویی در شهرک امیرحمزه اصفهان می‌گوید: "فروش اسپند در روزهای گذشته بیشتر از سایر اقلام موجود در مغازه بوده و قیمت آن در عطاری‌های مختلف بر اساس نوع ترکیبات موجود در بسته‌های آن، متفاوت است، اما اسفند خالص با قیمت هر کیلو هفت هزار تومان به فروش می‌رسد و برای ضدعفونی کردن منازل و اماکن عمومی مناسب است."

بازم به مرام عطاری‌ها

لندی، داروشناس یک فروشگاه گیاهان دارویی در خیابان آیت الله صادقی اصفهان می‌گوید: "هر سال در ایام عید نوروز برای عقب نیفتادن از رونق در بازارهای دیگر مجبور به فروش اقلامی همچون سمنو و سبزه در عطاری می‌شدیم اما نمی‌دانم خوشبختانه یا بدبختانه امسال با شیوع ویروس کرونا در اصفهان بازارمان رونق داشته است. "

یک مرد سالخورده در عطاری حاشیه شرقی خیابان گلستان در حالی که قیمت اسپند را از فروشنده جویا می‌شود می‌گوید: "بازم به مرام عطاری‌ها" حداقل اجناس موجود در مغازه‌های خود را گران نکرده‌اند و مردم تا حدودی توانایی خرید دارند.

فروش الکل، ماسک و دستکش در عطاری‌ها

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا، اغلب عطاری‌های مورد بررسی در این گزارش و فروشگاه‌های گیاهان دارویی در خیابان‌های منطقه جنوب و شمال شهر اصفهان علاوه بر فروش گیاهان دارویی، الکل و بعضی از آنها حتی دستکش و ماسک را نیز به لیست اقلام خود اضافه کرده و بسیار جالب است که قیمت موارد مذکور در عطاری‌ها بسیار پایین‌تر از داروخانه‌ها و مراکز درمانی است؛ قیمت یک جفت دستکش در عطاری‌های جنوب اصفهان، ۴۰۰ تومان است در حالی که مراکز درمانی هر جفت دستکش بهداشتی را با قیمتی بیش از ۸۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

بازی با جان و روان مردم

قابل ذکر است که شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای خرید و فروش آنلاین کالا و خدمات عمومی در بستر گوشی‌های تلفن همراه نیز همزمان با شیوع این ویروس در کشور، بیکار ننشسته‌اند و در شرایط کنونی که فضای عمومی جامعه، التهاب را تجربه می‌کند بسیاری از سودجویان در این بسترهای اینترنتی اقدام به خرید و فروش پک های درمانی با محتویات نامشخصی تحت عنوان "داروی ضد کرونا" کرده و به نوعی با جان مردم بازی می‌کنند. بسیار ضروری است که مسئولان مربوطه در ارتباط با جلوگیری از چنین فعالیت‌هایی در فضای مجازی، اقدامات لازم را انجام دهند.

گزارش از: سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 413062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.