چرا بیماری کرونا از کشور چین آغاز شد؟

دانشمندان بر اساس نتایج یک تحقیق که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، پیش‌بینی کردند در آینده ویروسی از جنس سارس و مرس، اما قوی‌تر ایجاد خواهد شد که به احتمال زیاد منبع انتشار آن چین خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کروناویروس‌ها، ویروس‌های جدیدی نیستند و از دهه‌های پیش در بدن حیوانات و انسان‌ها وجود داشته‌اند. ویژگی‌های ذاتی ویروس‌ها بسیار شبیه یکدیگر است و رفتاری یکسان از خود نشان می‌دهند. ویروس کرونا شبیه آنفلوآنزا، مسری و خطرناک است، البته به نظر می‌رسد که سرعت شیوع ویروس کرونا بیشتر از آنلفوآنزا باشد. برخی پزشکان عقیده دارند که بیماری کرونا از آنفلوآنزا بسیار خطرناک‌تر است. محققان و دانشمندان پیش از این منشا کرونا و حتی مکان شیوع این بیماری را پیش بینی کرده بودند. آن‌ها پیش بینی کرده بودند در سال ۲۰۱۹، ویروسی قوی‌تر از سارس و مرس در خفاش‌ها به وجود خواهد آمد که منشا اصلی آن کشور چین است.

چرا خفاش‌ها، عامل انتقال کرونا شناخته شدند؟

در سال ۲۰۰۳، شیوع یک سندرم تنفسی به نام سارس آغاز شد و افراد زیادی را مبتلا کرد. سپس سندرم کروناویروس دیگری با علائم اسهال (SADS-CoV) در خوک‌ها مشاهده شد. هر دو این بیماری‌ها از طریق خفاش‌ها منتقل شده بودند. نکته جالب توجه این است که انتقال بسیاری از ویروس‌های انسانی دیگر مانند ابولا، ماربورگ و هاری نیز از خفاش‌ها آغاز شده است، به همین دلیل دانشمندان خفاش‌ها را "منبع ویروسی" می‌دانند. از آن جایی که خفاش تنها پستانداری است که پرواز می‌کند و دارای گونه‌های متنوعی است، به راحتی عوامل بیماری‌زا را انتقال می‌دهد. به گفته محققان، بدن خفاش‌ها مکانی برای پرورش و رشد ویروس‌های بسیار قوی است، زیرا سیستم ایمنی این نوع پستاندار واکنش سریع دارد و ویروس را به تکثیر ترغیب می‌کند، اما این ایمن سازی دوام کوتاه مدتی دارد و باعث بروز عفونت مجدد می‌شود. به همین دلیل ویروس‌ها بارها و بارها با سیستم ایمنی خفاش مبارزه می‌کند و این کار باعث قوی‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

چرا کرونا از کشور چین آغاز شد؟

تا کنون دیده شده است که شیوع بسیاری از بیماری‌های ویروسی از چین شروع شده است. این اتفاق دلایل بسیاری دارد؛ یکی از دلایل آن وجود بیش از حد خفاش در کشور چین است، موارد دیگر ممکن است شامل  رعایت نکردن موارد بهداشتی و مصرف گوشت بسیاری از حیوانات باشد. علاوه بر این، چین بزرگ‌ترین بازار تجارت حیوانات وحشی را دارد که خفاش نیز جزء آن‌ها بشمار می‌رود. تماس‌ها در این بازار ممکن است باعث انتقال ویروس از خفاش‌ها به دیگر حیوانات شود.

کد خبر 412885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    4 0
    سلام خب بهداشت جهانی فکری بحال روند این چین و کشورهایی مانند چین بکند نمیشود به علت عدم توجه به بهداشت یک کشور دنیاخراب و به هرج و مرج کشیده شود