۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
ویروس فراجناحی

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته را ارائه می‌کند:

بنیادی: پنهان‌کاری درباره آمار مبتلایان کرونا وجود ندارد

بهروز بنیادی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: آمار وزارت بهداشت درباره مبتلایان به ویروس کرونا بر اساس موارد بستری شده در بیمارستان‌ها است یا آن دسته از بیمارانی که تحت درمان قرار دارند؛ لذا ممکن است از افراد بستری شده تعدادی مبتلا شده و در سطح جامعه تردد کرده و جامعه را آلوده کنند. وی افزود: این دسته افراد ناقل هستند که طبیعتاً تعداد آنها در آمار وزارت بهداشت نمی‌آید، مجدداً تاکید دارم که آمار مبتلایان به کرونا بر اساس بیماران بستری شده است، ممکن است افرادی ناقل در سطح جامعه با علائم خفیفی وجود داشته باشند که طبیعتاً در آمار وزارت بهداشت قید نمی‌شود؛ لذا درباره آمار مبتلایان پنهان‌کاری وجود ندارد اما وزارت بهداشت باید بر اساس کار علمی اعلام کند که احتمالاً چند ناقل در سطح کشور وجود دارد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی وظیفه رسانه‌ها در شرایط شیوع کرونا در کشور را بسیار مهم خواند و گفت: رسانه‌ها باید دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی را منعکس کنند و مردم هم بر اساس آن پیشگیری‌های لازم را انجام دهند، کسانی که علائم ساده اولیه مثل آبریزش بینی و سرفه دارند ماسک استفاده کنند تا ویروس گسترش پیدا نکند. وی پرهیز از حضور در اجتماعات را در کنترل کرونا تأثیرگذار خواند و توضیح داد: مردم باید حضور در اجتماعاتی همچون دانشگاه‌ها، مدارس، نماز جماعت و جمعه، مهمانی‌ها و عروسی‌ها را محدود کنند تا شاهد کاهش شیوع این بیماری باشیم. بنیادی در پایان اظهار کرد: مشخص نیست این بیماری تا چه زمانی در کشور فعال خواهد بود کما اینکه احتمال ابتلای افراد در کشورهای همسایه وجود دارد که هنوز آماری را ارائه نکردند. اگر در آن کشورها هم بیماری گسترش پیدا کند ممکن است مجدد جامعه ما آلوده شود به همین دلیل باید مسائل بهداشتی و پیشگیری‌های لازم رعایت شود.

یک نماینده زن مجلس مبتلا به کرونا شد

معصومه آقاپور در این باره افزود: با توجه به وجود برخی از علائم آلودگی به ویروس کرونا در من، آزمایش این ویروس انجام و صبح امروز جواب آن مثبت اعلام شد. هم اکنون برای سپری کردن دوران بیماری خود در منزل بستری هستم. وی اضافه کرد: مجامع عمومی بزرگترین مرکز شیوع این بیماری است و من مطمئن هستم در جلسه‌های که در صحن علنی مجلس بودیم، دچار این مشکل شدم. نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: من رد صلاحیت شده‌ام و به حوزه انتخابیه‌ام نرفته بودم و هیچ علائمی نداشتم؛ دوشنبه و سه شنبه هفته قبل در صحن علنی حضور داشتم و از روز چهارشنبه حالم بد شد. وی با اشاره به واگیری بسیار بالای این ویروس، افزود: به عقیده من باید مراکز آموزشی و دانشگاهی همچنان تعطیل باشند، چون یک نفر می‌تواند هزار نفر را درگیر کند.

یک پیشنهاد برای رهایی مجلس از برزخ بودجه ۹۹

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به رد لایحه بودجه و شیوع ویروس کرونا گفت: به نظر می‌رسد برای برون رفت از مشکل موجود، دولت سریع‌تر باید لایحه بودجه را دریافت و برای سال آینده برنامه‌ریزی کند، مجلس هم باید در این زمینه تعیین تکلیف کند. وی افزود: پیشنهادی را با مشورت رئیس مجلس، رئیس سازمان برنامه وبودجه و رئیس کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که بودجه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی و آئین نامه داخلی به کمیسیون تلفیق واگذار شود و کمیسیون با اصلاحاتی آن را به روز کند تا در صحن مجلس شاهد حضور طولانی نمایندگان نباشیم و با رأی مجلس از برزخ بودجه رهایی یابیم و راه برای مجلس آینده برای اصلاح باز باشد و دولت نیز امور جاریه را ادامه دهد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: پس از مشاوره با رئیس مجلس و رئیس کمیسیون بودجه مقرر شد تا اصلاحاتی در بودجه به عمل آید که عبارت است از افزایش ۵۰ درصد فوق العاده شغل کارکنان لشکری وکشوری تا کف حقوق به سه میلیون افزایش یابد و حقوق‌های پایین افزایش قابل توجهی داشته باشند و این سه میلیون شامل بازنشستگان لشکری و کشوری هم شود. وی افزود: از جمله اصلاحات پیشنهادی این است که افزایش حقوق بالای هفت میلیون تومان ۱۵ درصد باشد؛ به ویژه برای هیأت علمی که اکثراً حقوق پایینی دارند. همچنین بر اساس اصلاحات پیشنهادی، حقوق‌های بین سه میلیون تومان و هفت میلیون تومان از درصد افزایش بالاتری برخوردار می‌شوند تا شکاف بوجود آمده بین حقوق‌های سه میلیون تومان و حقوق‌های بالای هفت میلیون تومان برای کارکنان دولت جبران شود.

قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در نیروی زمینی ارتش تشکیل شد

امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش (نزاجا) با اشاره به آمادگی این نیرو در امدادرسانی و کمک به هموطنان کشور در بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه گفت: با پیشنهاد امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی و تصویب امیرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، صبح امروز مقارن با سالروز عملیات غرورآفرین کربلای هفت، "قرارگاه جهادی مقابله با ویروس منحوس کرونا" با رمز عملیاتی یا مولی المتقیان حضرت علی (ع)، همزمان در تهران و سراسر کشور در یگان‌های تابعه نزاجا تشکیل و آغاز به کار کرد. جانشین نیروی زمینی ارتش در پیام ابلاغی خود که از طریق ویدئوکنفرانس به فرماندهان قرارگاه‌های عملیاتی نیروی زمینی در سراسر کشور ارسال شد، تاکید کرد: تمامی یگان‌های تابعه اعم از بیمارستان‌های منطقه‌ای و صحرایی، مراکز درمانی بهداشتی و گردان‌های رزمی، پزشکان، پزشکیاران، پرستاران و بهیاران خود را در اختیار ستاد بحران و دانشگاه علوم پزشکی استان‌ها قرار دهند. امیر نعمتی افزود: تجهیزات رفع آلودگی نیروی زمینی به طور سراسری در مراکز پرازدحام شهرها اعم از مراکز فرهنگی، عمومب و مذهبی نسبت به پاکسازی و رفع آلودگی اقدام خواهند کرد. وی تصریح کرد: نزاجا آمادگی لازم را جهت دوخت لباس‌های مخصوص مبارزه با ویروس دارد و همچنین در صورت نیاز نسبت به تهیه اقلام بهداشتی نظیر مواد شوینده و ضد عفونی کننده اقدام خواهد کرد.

شیرزاد: بیش از هر زمان دیگری به وحدت نیاز داریم

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به ضرورت وجود وحدت در کشور اظهار کرد: ما در شرایطی به سر می‌بریم که هر عقل سلیمی می‌گوید بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام ملی نیاز داریم. به هر حال هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی شدیداً تحت فشاریم. نماینده ادوار مجلس در ادامه سخنانش گفت: همچنین با در نظر گرفتن ضربه‌ای که اخیراً آمریکایی‌ها با شهید کردن فرمانده رشید ما حاج‌قاسم سلیمانی وارد کردند- که البته خوشبختانه به درگیری نظامی منتهی نشد- باید بدانیم در چنین شرایطی اکسیر نجات‌بخش برای کشور چیزی به جز همگامی همه با یکدیگر نیست. البته متأسفانه حادثه هواپیما در صفوف ملت شکاف انداخت و اکنون شاهد فضای دوقطبی نامناسب و نگران‌کننده‌ای از لحاظ فکری هستیم. شیرزاد افزود: برای مقابله با این خطرات و تهدیدها بیش از هر چیز دیگری به همدلی نیاز داریم. معنی وحدت این است که به عنوان شهروندان ایران‌زمین همه را بپذیریم؛ همان‌طور که حاج‌قاسم سلیمانی در فیلمی که بارها و بارها پخش شده است می‌گوید آن دختر کم‌حجاب هم دختر من و شماست. او در ادامه توضیح داد: با وجود این فضای شفاف و قابل درک متأسفانه در بعضی از اجتماعات تریبون به دست کسانی می‌افتد که افکار افراطی خود را به زبان می‌آورند، که برخی سهوی است و گروهی هم البته می‌گویند عمداً می‌خواهیم کشور را یک جناح اداره کند. این روند برای مردم آزاردهنده است. احمد شیرزاد در پایان صحبت‌هایش گفت: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که گویی قرار است کشور توسط افراطی‌های یک جناح اداره شود، که این بسیار هزینه‌ساز و حتی خطرناک است.

کد خبر 412884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.