اعلام میزان و زمان پرداخت یارانه یا بسته حمایت معیشتی

اعطای تسهیلات خرید به بازنشستگان کشوری، راه اندازی سرویس شماره گیری سریع برای تلفن های ثابت، پیش‌بینی وقوع سیل در حوزه پایین‌دست کرخه و کارون، واریز بسته حمایت معیشتی و هدف‌گذاری برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است که در این بسته خبری می‌ خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سریال واریز بسته حمایت معیشتی خانوار که از دی‌ماه امسال تخصیص آن با حواشی افزایش نرخ بنزین در جایگاه‌ها و اعتراضات بنزینی همراه بود به قسمت چهارم رسیده و بسیاری از خانواده‌ها که در مراحل قبل نتوانسته بودند این بسته حمایتی را دریافت کنند، در این مرحله از طریق شماره‌گیری کد دستوری مخصوص در هفته‌های گذشته قادر به دریافت تسهیلات این بسته حمایتی هستند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در این رابطه گفت: چهارمین مرحله حمایت معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اسفند ماه و بر اساس بعد خانوار به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

مهدی قمصریان با انتشار یک پیام در صفحه توئیتر خود نوشت:

" چهارمین مرحله حمایت معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اسفند ماه بر اساس بعد خانوار به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این مرحله ۲۸۶۱۴۹ خانوار جدید که درخواست بررسی مجددشان تأیید شده به فهرست خانوارهای دریافت کننده اضافه و هر چهار مرحله را یکجا دریافت خواهند کرد. "

وی همچنین چندی پیش در جمع خبرنگاران، اعلام کرده بود: طرح حمایت معیشتی دولت ارتباطی به یارانه ۴۵۵٠٩ تومانی ندارد و به‌صورت کاملاً مجزا از یارانه نقدی به خانوارها پرداخت خواهد شد. مبلغ طرح حمایت معیشتی دولت بر مبنای بُعد خانوار و از ۵۵ هزار تومان تا سقف حداکثر ۲۰۵ هزار تومان به ازای هر خانوار پرداخت می‌شود در حالی که یارانه نقدی بر مبنای هر فرد پرداخت می‌شود. به خانوارهای تک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

دیگر اخبار اقتصادی مهم هفته گذشته را در ادامه بخوانید:

**سازمان فضایی کشور نسبت به وقوع سیلاب در بازه زمانی هفتم تا سیزدهم اسفندماه در استان‌های جنوب غربی کشور هشدار داد.

** سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مکاتبات لازم با شرکت‌های هواپیمایی کشور انجام شده که بر اساس آن بدون اینکه جریمه‌ای برای برگرداندن بلیط‌ها در نظر گرفته شود، پول مسافران به آنها برگشت داده شود.

رضا جعفر زاده در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به اقدامات درباره مسئله شیوع کرونا در کشور توسط سازمان هواپیمایی کشوری، اظهار کرد: وجه بلیط از هر نوع (چارتری و غیرچارتری) و از هر طریقی (از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و یا دفاتر مراکز الکترونیک) که تهیه شده باشد باید در صورت درخواست مسافران بدون دریافت جریمه به آنها برگردانده شود.

وی افزود: در صورت پیشامد هر مشکلی در مسیر استرداد بلیط‌ها، مسافران می‌توانند به سایت شرکتی که از آن خریداری کرده‌اند یا سایت رسمی سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه و از آن طریق پیگیر مشکل خود شوند.

** یک کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه گفت: شیوع گسترده ویروس کرونا در منطقه صنعتی ووهان چین و برخی از کشورهای دیگر، صنعت خودروسازی جهان را به شدت تهدید می‌کند و شرکت‌های خودروسازی وابسته به قطعات تولید شده در ووهان، در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

یاور رضایی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در برخی کشورهای جهان همچون ایران، اظهار کرد: شیوع ویروس مرگبار کرونا، صنعت خودروسازی چین و بسیاری از کشورهای شاخص در این حوزه را تحت تأثیر قرار داده و اغلب صنایع قطعه سازی و ساخت اتومبیل در این کشور در تعطیلی کامل قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بخش عظیمی از نظام اقتصادی چین به عنوان یکی از ابرقدرت‌های تولید جهان در اثر شیوع گسترده ویروس کرونا از زمان تعطیلات سال نو چینی‌ها، تعطیل مانده و به رغم تلاش دولت آن برای بازگشایی صنایع در دهم فوریه ۲۰۲۰ میلادی بسیاری از بخش‌های صنعتی آن، تعطیلی و ضرر و زیان اقتصادی را بر تبدیل شدن به عامل انتشار این ویروس در جامعه ترجیح داده‌اند.

** رئیس اتحادیه پیتزا و ساندویچ فروشان گفت: در شرایط کنونی به هیچ عنوان به کارگرانی که سرما خوردگی یا علائمی از آن داشته باشند، اجازه کار در واحد صنفی داده نمی‌شود و این افراد، تا بهبودی کامل در منزل استراحت خواهند کرد.

سید مصطفی موسوی در گفت‌وگو با ایمنا درباره اقدامات اتحادیه پیتزا و ساندویچ فروشان به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: به تمامی اعضای اتحادیه توصیه شده اسپری‌های ضد عفونی تهیه کرده و استفاده کنند. باید توجه داشت در حال حاضر تمامی کارگرانی که با تهیه مواد غذایی در ارتباط هستند به دلیل رعایت موارد بهداشتی از دستکش استفاده می‌کنند. همچنین محیط‌هایی که بیشتر با مراجعه مشتریان ارتباط دارد، سه مرتبه در روز ضد عفونی می‌شود.

وی افزود: صندوق‌داران تنها افرادی هستند که به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط دارند و ارتباطی با مراحل تهیه مواد غذایی ندارند.

** با اعلام میزان سبد معیشت هر خانوار کارگری معادل چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان، مذاکرات رسمی برای افزایش دستمزد سال ۹۹ آغاز شده است.

هر سال در تعیین میزان افزایش حقوق دستمزد کارگران طبق ماده ۴۱ قانون کار باید به دو عامل تورم و سبد هزینه معیشت خانوار توجه شود. طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران میزان تورم در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه امسال ۳۷ درصد بود. اما درباره سبد معیشت خانوار کارگری قرار بود امروز این رقم اعلام شود.

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: با توجه به سبد خواروبار حدود ۱٫۵ میلیون تومانی و ضریب ۳۱ درصدی برای سایر عوامل، سبد معیشت هر خانوار کارگری در کشور حدود چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تخمین زده شده است.

وی ادامه داد: البته این عدد کل هزینه خانوار را شامل می‌شود که باید توجه کرد هزینه‌های اجتماعی شامل درمان، مسکن و آموزش را دولت طبق قانون اساسی باید پوشش دهد. اما در حال حاضر چون دولت در تأمین این هزینه‌ها به صورت کامل اقدام نمی‌کند ما این هزینه‌ها را در سبد معیشتی لحاظ کردیم. اگر این هزینه‌ها کاهش یابد، سبد معیشت نیز کمتر می‌شود.

آهنی‌ها گفت: سبد معیشت کارگری، فقط یکی از معیارهای تعیین حداقل دستمزد سال آینده است و هزینه کل خانوار کارگری را نشان می‌دهد. بنابراین این رقم، در جلسات آغاز روند مذاکرات دستمزد سال ۹۹ مطرح خواهد شد.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به کاهش مبادلات تجاری با چین در اثر شیوع ویروس کرونا، گفت: ‏قطع صادرات خسارت جدی به اقتصادملی آن‌هم در ماه پایانی سال وارد می‌کند.

** مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی، منسوجات و کالای خواب با برند نمایشگاهی "خانه ما" در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

مجید نایب زاده در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به لزوم رعایت شرایط بهداشتی در روزهای آینده، اظهار کرد: مقرر شده بود تا در هفته جاری پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی، منسوجات و کالای خواب با برند نمایشگاهی "خانه ما" برگزار شود اما با توجه به درخواست مشارکت کنندگان نمایشگاه، با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشورت انجام گرفت.

وی افزود: در راستای مشورت با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، قرار شد شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برگزاری پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی، منسوجات و کالای خواب را به زمان دیگری موکول کند.

‎**وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای حفظ پایداری ارتباطات در استان‌هایی که خطر وقوع سیل وجود دارد، اعلام آماده‌باش کردیم. پیامک‌های هشدار نیز به شهروندان در معرض سیل در استان لرستان به درخواست استانداری، ارسال شد.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران، گفت: لغو سفرها به ویژه در ایام نزدیک به نوروز و تعطیلات سال نو موجب از دست رفتن فرصت شغلی بسیاری از کسب‌وکارهای در ارتباط با گردشگری خواهد شد.

** رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: مرکز آموزش اتاق اصناف اصفهان که روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارآموز در آن به تحصیل مشغول بودند را تعطیل کرده‌ایم و آموزش به کارآموزان به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به ورود ویروس کرونا به کشور، اظهار کرد: به واحدهای صنفی که مردم مراجعه بیشتری به آنها دارند، در خصوص مراقبت و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا اطلاع رسانی کرده‌ایم و پیام رعایت نکات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را به همه آنها رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه موارد خاصی تاکنون مشاهده نشده است، افزود: اطلاع‌رسانی دقیقی به واحدهایی که در طول فعالیت خود با تراکم جمعیت مواجه هستند، در خصوص این ویروس داشته و مرکز آموزش اتاق اصناف اصفهان که روزانه بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارآموز در آن به تحصیل مشغول بودند را تعطیل کرده‌ایم، اکنون آموزش به کارآموزان به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران خاطر نشان کرد: هیچیک از واحدهای صنفی اصفهان در هفته اخیر به علت تخلفات بهداشتی مربوط به کرونا پلمب نشده است و بازرسی از وضعیت رعایت بهداشت در اصناف اصفهان به صورت دوره‌ای توسط دستگاه‌های ذی‌ربط صورت می‌گیرد.

** بانک مرکزی اعلام کرد: خزانه جواهرات ملی تا پایان هفته جاری تعطیل است.

** ‏معاون بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: به‌رغم مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی، نگاه دولت‌مردان ایران و ترکیه برای توسعه روابط مثبت بوده و بر همین اساس تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کردند.

** با تصویب ستاد تنظیم بازار کشور طرح ویژه ایام پایانی سال با اولویت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، اجرای طرح فروش فوق‌العاده و توزیع اقلام اساسی و ضروری و همچنین طرح تشدید بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی در دستور کار قرار گرفته است.

در جلسه شورای معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت آخرین اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار کشور در ایام پایانی سال ۱۳۹۸ تشریح شد.

در این جلسه گزارشی از جزئیات دستورالعمل تنظیم بازار در این ایام و روند اجرایی، زمانبندی و کالاهای قابل عرضه و شیوه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره ارائه شد.

بنابراین گزارش محورهای اصلی دستورالعمل تنظیم بازار در ایام پایانی سال شامل کالاها و خدمات مشمول طرح، برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره، اجرای طرح فروش فوق العاده توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اصناف و سازمان میادین میوه و تره بار، تأمین و توزیع اقلام و مایحتاج ضروری، اجرای طرح تنظیم بازار میوه و مرکبات و طرح تشدید بازرسی و نظارت با همکاری سازمان‌های حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات بازار اعلام شدند.

** یک کارشناس اقتصادی با اشاره به شیوع گسترده و نامحسوس برخی از بیماری‌های واگیر در استان‌های کشور، گفت: بسیاری از بیمارستان‌های دولتی و بیمارستان‌های خصوصی، ارزشی برای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی قائل نیستند و اعتبار آن‌ها به کمترین میزان در سال‌های اخیر رسیده است.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با ایمنا با تاکید بر کارآمدی نقش بخش‌های تأمین اجتماعی دولت در افزایش سطح رفاه عمومی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش سطح رفاه در جامعه، میزان برخورداری شهروندان از حقوق اجتماعی و خدمات تأمین اجتماعی ارزان قیمت یا رایگان است، بسیاری از کشورهای اروپایی بر اساس سرمایه گذاری‌های اجتماعی می‌کوشند تا اعتبار دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی را همچون پاسپورت‌های خود ارتقا بخشند.

وی افزود: مردمی که در گذشته به اعتبار دفترچه تأمین اجتماعی، تسهیلات فراوانی دریافت می‌کردند، امروزه با کمترین کاربرد این دفترچه‌ها در طول عمر سازمان تأمین اجتماعی مواجه شده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حجم مطالبات بخش خصوصی از نهادهای تأمین کننده اعتبار دفترچه‌های بیمه همچون وزارت بهداشت و سازمان تأمین اجتماعی، تصریح کرد: مطالبات بیمارستان‌هایی که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، چندین سال است که پرداخت نشده و بسیاری از بیمارانی که در گذشته استفاده فراوانی از دفترچه‌های بیمه می‌کردند، اکنون زمان مراجعه به این بیمارستان‌ها، دلیلی برای ارائه دفترچه بیمه خود نمی‌بینند.

** مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: در بازه زمانی پیک دوم شیوع آنفلوانزا در کشور قرار داریم و هم‌زمان ویروس کرونا هم شیوع پیدا کرده است و چون علائم این دو بیماری نزدیک هم است، بعد از بستری بیمار، اقدامات تشخیصی انجام می‌شود.

ابوالفضل آفریده درباره اقدامات صورت‌گرفته برای مقابله با شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی نیز به عنوان یکی از اعضای ستاد بحران در جلسات مختلف حضور پیدا کرده است و اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: مطابق پروتکل‌های وزارت بهداشت به بیماران مستعد ویروس کرونا اطلاع‌رسانی کامل صورت گرفته است و بیماران مشکوک به این بیماری نیز ضمن مراقبت‌های لازم، در بعضی از مراکز ملکی تأمین اجتماعی و یا مراکز معین، بستری و تحت درمان قرار می‌گیرند.

** مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: صادرات منطقه آزاد اروند چیزی حدود یک میلیارد دلار بود که از این میزان، ۲۰۰ میلیون دلار سهم صادرات از محصولات تولیدشده در منطقه آزاد اروند بوده است.

** رئیس اتاق بازرگانی لرستان گفت: ‏به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، یکی از بانک‌های استان ۱۰ هزار ماسک موجود در داروخانه‌ها را خریداری کرده است!

** قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: ۲۴۵ دلار اعتبار برای دوگانه سوز کردن هر تاکسی اینترنتی در نظر گرفته شده و این اعتبار تنها نیمی از هزینه‌های دوگانه سوز شدن تاکسی‌های اینترنتی را تأمین می‌کند.

حمید قاسمی ده چشمه در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به طرح وزارت نفت برای رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی شهری‌، اظهار کرد: جامعه هدف این طرح تاکسی‌های سطح شهر است.

وی افزود: البته اقداماتی برای ارائه تسهیلات به تاکسی‌های اینترنتی برای دوگانه سوز کردن خودروها نیز صورت گرفته است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطر نشان کرد: تاکسی‌های اینترنتی در صورتی شامل این طرح می‌شود که وزارت کشور آنها را تأیید کرده باشد.

** رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به بازگشت ایران به لیست سیاه FATF، گفت: عملکرد بانک مرکزی در طول یک سال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم ایجاد کرده است، که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.

** دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: طبق تأکید وزارت بهداشت عراق، فعلاً امکان انتقال مسافران ایرانی به کشور عراق وجود ندارد و پروازهای ایران به عراق فقط بابت جابجایی اتباع عراقی انجام می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی با اشاره به نامه وزیر بهداشت عراق مبنی بر تعلیق ورود ایرانیان به این کشور، اظهار کرد: با توجه به عدم صدور ویزای عراق برای مسافران ایرانی، پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به عراق فقط بابت انتقال اتباع عراقی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در نامه وزیر بهداشت عراق هم قید شده است که اتباع عراقی مقیم ایران می‌توانند با رعایت شرایط قرنطینه وارد عراق شوند، اما در مقصد، قرنطینه و معاینه می‌شوند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در این راستا پرواز شرکت‌های هواپیمایی به صورت محدود به عراق انجام می‌شود، اما فقط برای انتقال مسافران عراقی و البته مقامات دیپلماتیک است.

** حجم وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها روندی افزایشی داشته است؛ به طوری که این شاخص در آذر ۹۸ نسبت به دو سال قبل حدود ۵۵.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بررسی گزارش‌های آماری نشان‌دهنده روند افزایشی وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی است. نکته قابل توجه اینکه این افزایش در حالی رخ داده که تحریم‌ها در این مدت تشدید شده است.

میزان وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها در آذر ۹۸ به ۶۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰.۹ درصدی و در مقایسه با پایان سال ۹۷ افزایش ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها در آذر ۹۷ حدود ۵۶۸ هزار میلیارد و در اسفند ۹۷ معادل ۵۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

** قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه سال ۹۹، سال موفقیت‌آمیزی برای کشور خواهد بود گفت: همه به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم بیشتر از آنکه اثر فیزیکی بر اقتصاد ایران باقی بگذارد، یک شوی سیاسی است.

حسین مدرس خیابانی در دیدار با مدیران و معاونان سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به نقش پررنگ این سازمان در فرماندهی صادرات غیرنفتی اظهار کرد: در حال حاضر بخش بازرگانی داخلی توانسته با تعریفی از نقشه راه خود، نقش‌آفرینی در حوزه بازار داخلی داشته باشد و علی‌رغم آنکه همچون گذشته از ابزارهای زیادی در حوزه تنظیم بازار برخوردار نیست، اما به خوبی وظایف حاکمیتی خود را اجرایی می‌کند؛ بنابراین باید به موازات نقشی که در حوزه تجارت داخلی ایفا می‌شود، سیاستگذاران حوزه تجارت خارجی نیز باید در اقتصاد کشور ایفای نقش داشته باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در تمامی جلسات کارگروه تنظیم بازار، دستگاه‌ها مکلف می‌شوند تا نقش خود را به خوبی ایفا کنند و به همین دلیل سازمان توسعه تجارت ایران نیز باید در سایه راه‌اندازی کارگروه توسعه صادرات بتواند چنین نقشی را به عهده گرفته و تمامی دستگاه‌های دخیل در امر صادرات را به منظور تصمیم گیری‌های به موقع فعال نماید. اگرچه این سازمان باید یکسری اختیارات را نیز داشته باشد.

** مؤسس اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی گفت: اعتقاد داریم اگر از سوی دولت برای کاهش التهاب بازار اقلام بهداشتی در شرایط بحرانی امروز عزم جدی وجود داشته باشد، عرضه هدفمند کالاهای فوق از طریق فروشگاه‌های آنلاین بهترین روش است.

** رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و معاون رئیس جمهور گفت: سرعت گسترش بیماری کاهش یافته و نتایج خوبی از اقدامات درمانی روی بیماران حاصل شده است.

** وزارت صمت با درخواست اتاق ایران مبنی بر اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت کاهش تردد فعالان اقتصادی، کارت‌های بازرگانی که تاریخ انقضای آنها از پنجم تا ۲۹ اسفندماه ۹۸ است تا ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۹ تمدید شود، موافقت کرد.

** مدیرعامل شرکت ایران‌پیما در پایانه کاوه گفت: مواد ضدعفونی برای رانندگان و خدمه اتوبوس‌ها تأمین می‌شود و همه مالکان اتوبوس‌ها و شرکت‌های حمل ونقل جاده‌ای موظف شدند تا قبل از هر سرویس اقدامات ضدعفونی برای داخل و بدنه اتوبوس‌ها را انجام دهند.

اصغر رهرو در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص تمهیدات کنترلی و پیشگیرانه بیماری کرونا، اظهار کرد: تمهیدات لازم برای سم‌پاشی داخل اتوبوس‌های جاده‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه رانندگان و خدمه اتوبوس‌ها در مسافرت‌های جاده‌ای باید موارد ایمنی در برابر کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را در نظر داشته باشند، افزود: مواد ضدعفونی برای رانندگان و خدمه اتوبوس‌ها تأمین می‌شود و در خصوص اتوبوس‌ها نیز همه مالکان اتوبوس‌ها و شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای موظف شدند تا قبل از هر سرویس اقدامات ضدعفونی برای داخل و بدنه اتوبوس‌ها را انجام دهند.

** رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور گفت: از شنبه آینده به مدت یک هفته، باجه عصر بانک‌های کل کشور تعطیل و ساعت کاری روزانه شعب واقع در استان‌های درگیر با بیماری کرونا نیز با مصوبات استانداری‌ها هماهنگ می‌شود.

**رئیس اتحادیه مهمان‌پذیران اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل شیوع این بیماری، مراجعه مسافران به مهمان پذیرها بسیار کاهش پیدا کرده است.

اسداله عدالت پناه درباره اقدامات اتحادیه به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: با توجه به توصیه‌های اداره کل بهداشت استان اصفهان، از تمامی کارکنان خواسته شده به صورت پیوسته دست‌های خود را با آب و مواد شوینده و ژل‌های مخصوص ضد عفونی، از دست دادن با مشتریان به صورت جدی پرهیز کنند و در صورتی که فرد مشکوکی مشاهده شد به اتحادیه اطلاع دهند.

وی افزود: همچنین از مسئولان مهمان‌پذیرها خواسته شد، سطوح و محیط‌های عمومی را پیوسته با مواد ضد عفونی کننده مانند الکل‌های بالای ۶۰ درصد، ضد عفونی کنند.

** رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سلامت محصولات کشاورزی و دام و طیور نمی‌تواند از ویروس کرونا متأثر شود.

مهرداد مرادمند در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در برخی از مناطق کشور، اظهار کرد: همه دستورالعمل‌هایی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابلاغ شده، توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برای حفاظت از کارکنان در برابر ویروس کرونا و مقابله با این ویروس اجرایی و عملیاتی شده است.

وی افزود: تقریباً اغلب توصیه‌های پزشکی و بهداشتی در خصوص مقابله با این ویروس در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اجرا شده است.

**مدیرعامل شرکت سیر و سفر پایانه صفه گفت: سفرهای جاده‌ای بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته و اقدامات ضدعفونی و پیشگیری از شیوع کرونا در سالن‌های انتظار، سرویس‌های بهداشتی و کل مجموعه فضای ترمینال‌ها روزانه دو بار در دستور کار قرار گرفته است.

بهروز جورتانی در گفت‌وگو با ایمنا درباره تمهیدات اتخاذ شده برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در جلسه انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان، اظهار کرد: در جلسه امروز که با معاونت سازمان ترمینال‌ها و مسئول بهداشت این سازمان برگزار شد، دستور جلسه اقدامات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تنظیم شد.

وی با بیان اینکه تمهیدات لازم توسط سازمان پایانه‌ها مشخص شد، افزود: فضای ترمینال‌ها و سالن‌های انتظار همچنین سرویس‌های بهداشتی و کل مجموعه فضای ترمینال‌ها باید روزانه دو بار با مواد خاصی که از طریق معاونت بهداشتی مشخص شده ضدعفونی شود.

** مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از صدور بخشنامه‌ای به منظور کنترل و جلوگیری از انتشار کوید ۱۹ معروف به ویروس کرونا در حوزه فعالیت فرودگاه‌ها به عنوان زیرساخت‌ها و مراکز حیاتی و حساس کشور دومین دستورالعمل را برای انجام تمهیدات لازم به فرودگاه‌ها خبر داد.

سیاوش امیرمکری در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در این بخشنامه، خواستار انجام تمهیدات لازم برای حفظ سلامت مسافران با اجرای دستورالعمل از سوی مدیران و مدیران کل فرودگاه‌های کشور شده است.

وی افزود: براساس این بخشنامه بر نظارت مستمر روزانه بر ضد عفونی کردن فضاهای عمومی و پرتردد از جمله ترمینال‌ها و سالن‌های ترانزیت، آسانسورها، دستگاه ATM و … و نظارت مستمر بر رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی مستقر در فرودگاه‌ها و اعلام ممنوعیت فروش مواد غذایی باز در غرفه‌ها تاکید شده است.

** با توجه به شرایط مطلوب پوشش برفی حوضه آبریز سد سفیدرود و برای تأمین حق آبه زیست محیطی و کنترل بهینه سیلاب‌های محتمل فصل بهار، آب سد سفیدرود گیلان رهاسازی می‌شود.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با همکاری واحدهای صنعتی و بازرگانی برای تولید یا واردات لوازم بهداشتی مورد نیاز به منظور کنترل بیماری کرونا آمادگی کامل داریم.

**مدیر کل راه آهن اصفهان در خصوص تردد مسافران خارجی از جمله چین از طریق راه آهن اصفهان، گفت: اصفهان در این مدت به هیچ عنوان تردد مسافر چینی و خارجی نداشته است.

سیدرضا سادات‌حسینی در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص شیوع ویروس کرونا و تمهیدات بهداشتی برای مقابله با این بیماری در راه‌آهن اصفهان، اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، ایستگاه راه‌آهن اصفهان و سالن مسافری آن روزانه شش نوبت با مواد ضدعفونی شستشوی کامل می‌شود.

وی افزود: تمام سالن‌های قطار مسافری بعد از هر سرویس، قبل از مسافرگیری و زمان تخلیه مسافر به طور کامل ضدعفونی می‌شود.

** مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: به طور کلی از این پس تا اطلاع ثانوی اجرای طرح دورکاری پرسنل با لحاظ شرایط هر فرد و تأیید مدیران هر بخش قابل اجراست.

** مرکز اطلاع‌رسانی سازمان فضایی کشور اعلام کرد: از تاریخ ۹ اسفند ماه شاهد وقوع سیل رودخانه‌ای در حوزه پایین دست رودخانه‌های کرخه و کارون در استان خوزستان و آبگرفتگی برخی شهرهای حاشیه آن‌ها خواهیم بود.

** دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: کامیون‌های پشت مرز مانده به مدت ۴۸ ساعت امکان تخلیه بار دارند و از آن پس شرکت‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه حمل بار به مناطق مرزی و گمرک را ندارند.

احمد کریمی در گفت‌وگو با ایمنا، درباره کامیون‌های منتظر در مرز مهران، اظهار کرد: این کامیون‌ها از شهرهای سراسر کشور از جمله اصفهان در این منطقه حضور دارند.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که کامیون‌هایی که در حال حاضر پشت مرزها گیر افتاده‌اند به مدت ۴۸ ساعت امکان تخلیه بار داشته باشند. همچنین بر اساس نامه سازمان راهداری به شرکت‌های حمل بار، پس از این ترخیص بار، شرکت‌ها اجازه ارسال بار به مناطق مرزی را نداشته تا مشکل کاملاً برطرف شود؛ یکی از دلایل اصلی اعمال این محدودیت جلوگیری از تجمع رانندگان کامیون در این منطقه است که احتمال شیوع کرونا را به شدت افزایش می‌دهد.

** دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان از اجرای اقدامات بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در خانه کارگر خبر داد و گفت: چنین جریاناتی در واقع یک تیغ دو لبه بوده و باید در کنار آن وحشت زدایی نیز انجام شود.

اصغر برشان در گفت‌وگو با ایمنا درباره اقدامات پیشگیری از بیماری کرونا در خانه کارگر اصفهان اظهار کرد: تمام ساختمان خانه کارگر ضدعفونی شده است و برنامه تابلو تصویری سینمایی که در خانه کارگر وجود دارد بیشتر به بیان مسائل بهداشتی و موارد مربوط به پیشگیری اختصاص یافته است.

وی افزود: لزوم ثبت اثر انگشت برای حضور و غیاب کارکنان لغو و تا اطلاع ثانوی ثبت کتبی انجام می‌شود. همچنین نکات بهداشتی و روش‌های پیشگیری از ابتلاء به این بیماری به تمامی واحدهای طرف قرارداد از جمله قرضه الحسنه، دندانپزشکی و دیگر مراکز، اطلاع رسانی شده و بر رعایت آن تاکید شده است.

** رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه خارج از FATF با نظام بانکی دنیا ارتباطی تحریم ناپذیر برقرار شده است، گفت: نرخ ارز به تدریج به تعادل ساختاری خود منطبق با متغیرهای واقعی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

** مدیر کل گمرکات استان اصفهان گفت: شایعه تعطیل شدن گمرکات در روزهای آینده به دلیل شیوع بیماری کرونا صحت ندارد و تمامی فرآیندهای گمرک انجام می‌شود.

رسول کوهستانی پزوه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: اقدامات لازم برای مقابله با کرونا بر عهده مسئولان بهداشت بوده و مأموران این بخش در فرودگاه‌ها در حال انجام وظیفه هستند، اقدامات لازم توسط آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: تنها اقداماتی در گمرک اجرا می‌شود که توسط ستاد مبارزه با کرونا گفته می‌شود. در همین راستا برای آگاهی بخشی به مراجعان، کلاس آموزشی پیشگیری از کرونا برگزار شده است. محیط ادارات گمرک و دستگاه‌های ثبت اثر انگشت نیز به صورت پیوسته و دائم در حال ضد عفونی شدن است.

** مدیر ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر با تشریح آخرین وضعیت تردد شناور بین بنادر ایران و کشورهای همسایه گفت: به‌طور مستمر و با همکاری نمایندگان وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا چک‌های پزشکی در مبادی بندری کشور در حال انجام است.

وحید رحمتی درباره آخرین تصمیمات برای تردد کشتی‌ها بین بنادر ایران و کشورهای همسایه و پذیرش کشتی‌های چینی اظهار کرد: تمام کشتی‌ها قبل از ورود به بندر در لنگرگاه توسط تیم بررسی (پاس کشتی) چک می‌شوند که این اقدامات برای کشتی‌های چینی با تجهیزات جدید و تیم‌های پزشکی متخصص از بیش از یک ماه گذشته در حال انجام است.

وی درباره آخرین تصمیمات برای تردد کشتی بین بنادر ایران و عمان گفت: کلیه کشتی‌ها و شناورها از مبدا ایران به مقصد بنادر عمان برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده اما بنا به اطلاع واصله از بنادر چابهار امروز یک فروند لنج به مقصد عمان خارج شده و تا کنون اعلامی مبنی بر ممانعت ورود شناور مذکور دریافت نشده است

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمهیدات انجام شده در تأمین اقلام اساسی مربوط به قبل از شیوع کرونا بوده و مقدمات کار و تأمین حداکثری نیاز بازار از ماه‌های قبل آغاز شده است.

رضا رحمانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: ذخایر کالایی کشور بیش از سال‌های گذشته است و تمهیدات لازم برای تنظیم بازار از ماه‌ها قبل وجود داشت.

وی افزود: طبق آمار موجود هم تولیدات کالایی کشور در ماه‌های اخیر افزایشی بوده و هم اینکه در واردات اقلام اساسی مورد نیاز نیز اقدامات لازم و به موقع انجام گرفته است.

** معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از جابه جایی بیش از ۴۷ میلیون مسافر در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سال ۲۰۱۹ خبر داد.

حمیدرضا سیدی با اعلام این خبر اظهار کرد: فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت و فرودگاه امام (ره) در سال ۲۰۱۹ میلادی، با انجام ۳۷۹ هزار و ۸۸۰ فروند نشست و برخاست توانسته است بیش از ۴۷ میلیون مسافر را به همراه بیش از ۴۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلوگرم بار و مرسولات پستی جا به جا کند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۹ میلادی، فرودگاه مهرآباد با ۱۲۴ هزار و ۴۰۲ فروند بیشترین نشست و برخاست را به خود اختصاص داده و با جابه‎جایی حدود ۱۵ میلیون مسافر پرترافیک‌ترین فرودگاه بوده است. فرودگاه مشهد با ۵۹ هزار و ۸۸۴ فروند نشست و برخاست و اعزام و پذیرش حدود ۹ میلیون مسافر، دومین فرودگاه پرترافیک کشور و فرودگاه امام خمینی (ره) با ۴۳ هزار و ۵۷۱ فروند نشست و برخاست و اعزام و پذیرش بیش از ۷میلیون مسافر در جایگاه سومین فرودگاه کشور قرار دارد.

** شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پروازهای این شرکت برای بازگردان مسافرات ایرانی از ترکیه به ایران انجام می‌شود.

** وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد بر اساس این طرح به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته کشوری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید کالا از فروشگاه رفاه در کارت حقوق بازنشستگی پرداخت می‌شود و سه بار در سال قابل شارژ است.

** معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خبر داد: در گشت بازرسی توسط بازرسان واحد کالای قاچاق سازمان صمت استان تهران، حدود ۲۰ تن دستکش طبی احتکار شده کشف و ضبط شد.

** عضو سابق هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: ورود ایران به لیست سیاه FATF با ایجاد این پیش‌بینی که محدودیت‌های بیشتری در بازرگانی ایران و شرکای خارجی آن پدید می‌آید، شوکی برای افزایش نرخ ارز محسوب می‌شود.

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با ایمنا درباره علت افزایش نرخ ارز اظهار کرد: در تحلیل این موضوع باید به چند نکته توجه کرد؛ دلایل بنیادی همیشه در ایران وجود داشته و تقریباً نرخ‌های ارز به دلیل عدم اطمینان در بازار (Market uncertainty) همواره گرایش به افزایش قیمت داشته و دارند.

وی افزود: عاملی که مازاد بر دلایل پیشین افزایش نرخ ارز است؛ نپذیرفتن FATF توسط ایران بود. این مسئله با این پیش‌بینی که محدودیت‌های بیشتری در بازرگانی ایران و شرکای خارجی آن پدید می‌آید، شوکی برای افزایش نرخ ارز محسوب می‌شود.

** مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای جلوگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا در ناوگان مسافربری، هماهنگی‌های لازم با تشکل‌های صنفی بخش حمل و نقل مسافربری و رعایت الزامات بهداشتی در طول سفر انجام شده است.

**مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام با اعلام تعلیق موقت تمام پروازهای باری خارجی ورودی و خروجی فرودگاه پیام از ضدعفونی تمام انبارها، بسته‌ها و کالاهای وارداتی خبر داد.

** شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: سرویس شماره گیری سریع برای جلوگیری از خطا در شماره‌گیری و صرفه جویی در زمان در نظر گرفته شده است و با هر تلفنی قابل اجرا است.

** دبیر کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل اصفهان از گندزدایی ترمینال‌ها و ناوگان شرکت‌های حمل و نقل خبر داد وگفت: امکانات لازم برای ضدعفونی ناوگان وجود ندارد، مسئولیت تهیه مواد مورد نیاز بر عهده ما گذاشته شده و بودجه‌ای برای این کار داده نشده است.

** رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: مغازه‌های خالی از مشتری در شب عید واقعاً ترسناک‌تر از کرونا ویروس است.

** رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به کمبود برخی تجهیزات بهداشتی از جمله ماسک در اصفهان گفت: در حال حاضر منتظر تأیید مسئولان سازمان غذا و دارو برای تولید انبوه ماسک بهداشتی هستیم و در صورت تأیید حتی توان تولید بیش از نیاز استان نیز وجود دارد.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: دستورالعمل لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا پس از ابلاغ توسط وزارت بهداشت به اتاق اصناف، به اتحادیه‌ها اعلام شده است. در برخی موارد مانند اتحادیه تالارها و رستوران‌ها نیز این دستورالعمل به طور مستقیم توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده است.

وی افزود: از روز گذشته عرضه قلیان در چایخانه‌ها ممنوع شده و در صورت مشاهده واحد صنفی متخلف پلمب می‌شود. نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در حال انجام و در بین این دستورالعمل‌ها، لزوم رعایت بهداشت فردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

** وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به احتمال تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا پایان سال، برای همکاری با وزارت علوم و آموزش‌وپرورش، امکانات ویژه‌ای را جهت آموزش مجازی و از راه دور فراهم کردیم تا میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجوی عزیز، ضمن حفظ سلامت خود، از تحصیل علم هم جا نمانند.

کد خبر 412624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.