کمبود اقلام مورد نیاز جلوگیری شیوع کرونا در داروخانه‌های اصفهان + قیمت اقلام بهداشتی

وضعیت داروخانه های سراسر شهر و صف های خرید ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده حاکی است که این روزها تنها نگرانی مردم شیوع کرونا نیست و بابت تهیه نیازهای اولیه خود برای مقابله با ابتلای آن نیز دغدغه و مشکلات زیادی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در برخی از شهرهای کشور در اوایل هفته گذشته موجب افزایش تقاضای عمومی برای خرید ماسک، لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها و مراکز عرضه تجهیزات بهداشتی در کشور شد و این رشد چشمگیر تقاضا که از پیش توسط هیچ یک از دستگاه‌های مقابله کننده با گسترش ویروس کرونا همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی نشده بود، بستری پر استفاده را برای سودجویان کرونا در بازار محصولات بهداشتی به وجود آورده است. در ابتدا در برخی داروخانه‌های تأمین کننده این لوازم در بازار نیز، صف‌های نسبتاً طولانی به چشم می‌خورد و این در حالی است که بر اساس نظر پژوهشگران علوم زیستی، احتمال شیوع ویروس کرونا در تجمعات عمومی و ارتباطات اجتماعی بسیار بیشتر است.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا  افزایش تقاضا برای خرید اقلام مذکور، با افزایش عرضه آنها در داروخانه‌ها همراه نبوده و بسیاری از مردم پس از مراجعه به داروخانه یا مراکز عرضه تجهیزات بهداشتی برای تأمین ماسک یا دستکش طبی، با اعلام کمبود یا تمام شدن این اقلام مواجه شده و به ناچار در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای خرید و فروش کالا به دنبال مرکز فروش ماسک، ژل ضدعفونی، مواد گندزدا و دستکش‌های طبی که همگی این روزها در بازار نایاب شده‌اند، می‌گردند.

برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند تعداد زیادی از کارخانجات تولید مواد بهداشتی و اقلام ضروری برای مبارزه با بیماری‌های واگیر دار، پس از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در چین در هفته‌های اخیر، میزان تولید محصولات بهداشتی خود را به حداقل ظرفیت کاهش داده‌اند و با پایین آوردن میزان عرضه محصولات بهداشتی در بازار، در پی افزایش قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم که این روزها تقریباً از نان شب هم واجب تر است، هستند؛ البته متخصصان ایمنی شناسی بر این باور هستند که استفاده از ماسک‌های طبی نقش چشمگیری در محافظت از انسان در برابر این ویروس ندارد، اما گویا همه مردم اصرار دارند تا با همین ماسک هم که شده، با کرونا مقابله کنند.

با حضور در بازار با صدها برگه پشت درب چسبانده شده با عنوان "ماسک و دستکش تمام شد" مواجه می‌شوی و اغلب داروخانه‌هایی که این اقلام را در انبار خود داشته‌اند نیز از اتمام مواد ضدعفونی کننده و ژل های بهداشتی گلایه دارند.

ماسک چند؟

یک متصدی داروخانه در خیابان احمد آباد اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "میزان مراجعه به داروخانه من پس از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در قم، شش برابر شده و در روزهای گذشته برخی از افراد برای خرید ماسک‌های زمان حملات موشکی و شیمیایی برای مقابله با کرونا به داروخانه مراجعه کرده‌اند؛ قیمت هر عدد ماسک بدون فیلتر پزشکی تا پیش از شیوع گسترده کرونا در کشور، ۳۰۰ تومان یا کمتر بود اما اکنون قیمت این محصول در سه برند شاخص بازار به ترتیب، یک هزار و ۳۰۰ تومان، دو هزار و ۴۵۰ تومان و دو هزار و ۹۰۰ تومان است. "

احمد ترابی متصدی یک داروخانه در خیابان شیخ طوسی شرقی اصفهان نیز وضعیت بازار را این چنین تشریح می‌کند: "فردی که تا هفته گذشته برای فروش ماسک‌ها و تجهیزات ضدعفونی کننده‌اش به داروخانه‌های این محله التماس می‌کرد اکنون دیگر جواب تلفن داروخانه داران شهر را نمی‌دهد و شنیده‌ام با فروش موجودی انبار ماسک و دستکش خود منفعت قابل توجهی کسب کرده و از کشور خارج شده است.

وی اضافه می‌کند: الکل که به شدت نایاب شده و گمان نمی‌کنم دیگر هیچ داروخانه‌ای در اصفهان الکل ضدعفونی کننده داشته باشد اما ماسک‌های فیلتر دار هنوز تمام نشده قیمت مدل آلمانی آنها در بازار از ۲۱ هزار تومان به ۱۱۵ هزار تومان افزایش یافته است؛ البته با نرخ‌های کمتر از این هم ماسک فیلتر دار در بازار موجود است و قیمت این محصول در داروخانه‌های شهر از ۱۳ هزار تومان تا ۴۵۳ هزار تومان متغیر است. "

ژل ضدعفونی کننده چند؟

محسن سعیدی، یک متصدی داروخانه دیگر که در خیابان فیض اصفهان فعالیت می‌کند درباره قیمت مواد ضد عفونی کننده در بازار می‌گوید: هنوز به مرحله نایاب شدن محصولات در بازار نرسیده‌ایم و فعلاً با کمیاب شدن بخش زیادی از نیازهای عمومی مردم برای مقابله با کرونا مواجه هستیم؛ کمترین قیمت اسپری الکل در بازار ۹ هزار تومان است و شنیده‌ام برخی از مردم به دلیل کمیاب شدن این کالا از ترکیب سرکه با آب برای شست‌وشوی مداوم دست‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ژل ضد عفونی کننده نیز در بازار هنوز نایاب نشده اما به جرأت می‌توان گفت شاید تنها تعداد انگشت شماری از داروخانه‌های شهر، ژل ضدعفونی کننده داشته باشند و شنیده‌ام قیمت آن در بازار به بیش از ۱۸ هزار تومان رسیده است. "

ماسک سهمیه بندی شده است

یک مشتری هم که برای تهیه ماسک معمولی به این داروخانه مراجعه کرده است، می‌گوید: "برای تهیه یک بسته ماسک معمولی برای پخش در مدرسه فرزندم، به بیش از ۱۰ داروخانه سر زده‌ام، ماسک سهمیه بندی شده، به هر نفر بیشتر از چهار ماسک نمی‌فروشند و مدارس اصفهان هیچ سهمیه‌ای در این آشفته بازار ندارند؛ ژل و الکل هم که در اغلب داروخانه‌ها موجود نیست و مردم به شدت سردرگم شده‌اند. "

قابل ذکر است که اغلب متصدیان داروخانه در سراسر شهر حاضر به گفتگو با خبرنگار ایمنا نشده و از وضعیت آشفته بازار محصولات بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده اظهار بی اطلاعی کردند.

گزارش از: سپهر زارع -خبرنگار ایمنا

کد خبر 412504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمدرضا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    من ماسک ساده خریدم ۱۲ تومن؟؟؟!!! چه خبرهههههه
  • n.samini DE ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    بابا بخدا توی این وضعیت گرون کردن اجناس ظلمه ظلم کی نظارت میکنه؟؟؟؟؟
  • n.samini DE ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    بابا بخدا توی این وضعیت گرون کردن اجناس ظلمه ظلم کی نظارت میکنه؟؟؟؟؟
  • shayan.naseri CA ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    کرونا تنها مشکل این مردم نیست، بدبختی های دیگم دارن به خدا
  • مریم IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    واقعا به نظرم توی این شرایط، گرون کردن و کمیاب کردن این محصولات ظلم واقعی در حق مردمه
  • مریم IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    واقعا به نظرم توی این شرایط، گرون کردن و کمیاب کردن این محصولات ظلم واقعی در حق مردمه
  • AHMAD NL ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    نظارت بر بازار شب عید تبدیل شد به نظارت بر بازار ماسک و دستکش؛ اینم از عید امسال
  • غزاله NL ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    به نظرتون موقع تحویل سال 98، داشتیم چیکار میکردیم که تو این سال اینقد بدبخت شدیم؟
  • امین aminnn GB ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    خداکنه که هرچی زود تر واکسنشو بسازن