فواید نوشیدن آب نارگیل

تغذیه ناسالم و پیری زودرس، هشت ماده غذایی برای حفظ جوانی مغز، تاثیر شکلات تلخ برروی افسردگی، فواید و مضرات غذاهای تند در کودکان و فواید نوشیدن آب نارگیل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه جلوی پیری انسان را نمی‌توان، گرفت، ولی می‌توانیم به نحوی زندگی کنیم که این فرایند روند عادی خود را طی کند، اظهار کرد: قطعاً تغذیه و شیوه زندگی ناسالم می‌تواند فرآیند پیری را تسریع کند.

احسان حجازی با تاکید بر اهمیت مصرف روزانه میوه و سبزیجات در یک رژیم غذایی سالم گفت: در مورد میزان مصرف سبزیجات محدودیتی وجود ندارد و هر فرد هر چقدر که می‌خواهد می‌تواند در طول روز سبزیجات مصرف کند ولی در مورد میزان مصرف میوه باید شرایط فیزیکی و سنی مصرف کننده مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد خواص سبزیجات، تصریح کرد: سبزیجات به علت اینکه دارای «فیبر» هستند، احساس سیری به فرد می‌دهند و این خود مانع از این می‌شود که فرد در یک وعده غذایی بیش از اندازه غذا بخورد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اهمیت آموزش تغذیه سالم به افراد، خاطرنشان کرد: باید از همان دوران کودکی روند تغذیه صحیح آموزش داده شود. در این فرایند باید توجه داشت که تغذیه مادر در هنگام بارداری بر روی کودک مؤثر است و مادران قبل از باردار شدن باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند.

حجازی اظهار کرد: پیری اجتناب ناپذیر است ولی می‌توانیم به نحوی زندگی کنیم که این فرآیند روند عادی خود را طی کند، متأسفانه در حال حاضر دیگر پیری فقط به سن نیست. یک سری بیماری‌های مزمن در جامعه داریم که این روزها خیلی زودتر از حالت عادی رخ می‌دهند مثلاً وقوع سکته‌ها و یا «دیابت نوع دوم» که در سن ۲۰ الی ۳۰ سالگی نیز در حال حاضر مشاهده می‌شوند، در حالی که این نوع بیماری‌ها در حالت طبیعی باید در دهه‌های ۴۰ الی ۵۰ زندگی رخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه و شیوه زندگی ناسالم می‌تواند فرآیند پیری را تسریع کند، گفت: باید سالم زندگی کنیم تا روند وقوع بیماری‌های مزمن که بخاطر پیری ایجاد می‌شود را به تعویق بیندازیم.

هشت ماده غذایی برای حفظ جوانی مغز

با افزایش سن، کارکردهای بدن ما کم می‌شود. بنابراین، برای اینکه عملکرد مغز و بدن را در شرایط افزایش سن را حفظ کنیم، باید درست غذا بخوریم. در این مقاله، خوردن این محصولات به طراوت مغز در بیماری‌ای مانند آلزایمر کمک خواهد کرد. دانشمندان بارها تأیید کرده اند که برخی از محصولات غذایی به همراه تمرینات بدنی قادر به حفظ عملکرد بهینه مغز برای سال‌های پیری هستند.

از جمله محصولات غذایی که به افزایش عمر و فعالیت مغز می‌کنند شامل موارد زیر است:

۱ – سبزیجات، ۲ – میوه‌های زمستانی ۳ – قهوه ۴ – گردو، پسته ۵ – شکلات تلخ ۶ – ماهی ۷ – دارچین ۸ – زرد چوبه

سبزیجات داری فیبر بالایی هستند که به حفظ جوانی کمک می‌کنند. دانشمندان آمریکایی دریافتند که سبزیجات و میوه‌های یخ زده حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری نسبت به میوه و سبزیجاتی هستند که در فروشگاه‌ها به عنوان تازه فروخته می‌شوند. از سوی دیگر برای حفظ چربی بدن، باید روزی یک آو اکادو خورد. همچنین این میوه به علت خواص دارویی خود از بزرگ شدن غده در پروستات مردان جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در آواکادو شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و به همین دلیل برای لاغری خوب است.

آو اکادو روده را تمیز می‌کند و جلوی بوی بد دهان را می‌گیرد. آوا کادو پوست شما را شاداب می‌کند و برای درمان “پزو ریازیس” و دیگر التهاب‌های پوستی خوب است. آواکادو حاوی انتی اکسیدانتی برای جلوگیری از بیماری قلبی، سرطان و پیری مفید می‌باشد.

فواید و مضرات غذاهای تندبرای کودکان

برخی متخصصان تغذیه بر این اعتقاد هستند که غذاهای تند و پرادویه فراتر از ایجاد یک حس تندی در زبان کودکان هستند و باعث تحریک سیستم عصبی آنها نیز می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنند که والدین به کودکان خود به‌خصوص در سنین پایین غذاهای تند و پرادویه ندهند.

یک کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت اظهار کرد: در بسیاری از رژیم‌های غذایی آسیای شرقی، ذائقه کودکان از دوران کودکی به تدریج آماده مصرف غذاهای بسیار تند و پرادویه می‌شود. یکی از دلایل این امر می‌تواند به عادات غذایی مادر به مصرف غذاهای تند مربوط باشد.

فرزاد برهمندپور، افزود: در واقع مصرف یک رژیم غذایی تند و پر ادویه از دوران بارداری و سپس شیردهی در مادر باعث می‌شود که کودک از دوران جنینی و نوزادی به طعم تند و خاص عادت نماید و در طی دوران رشد کمتر مشکلی با مصرف مزه‌های تند و پر ادویه غذاها داشته باشد.

متخصصان علوم سلامت معتقدند یکی از مهم‌ترین اثرات منفی غذاهای تند در کودکان ایجاد مشکلات گوارشی می‌باشد، به‌خصوص اینکه مصرف طولانی‌مدت غذاهای بسیار تند در برخی کودکان با نژاد سفید و ساکن در مناطق معتدل با بروز زخم معده و روده باریک، وجود خون در مدفوع، سوزش شدید مقعد در هنگام دفع مدفوع و بروز بواسیر در ارتباط است. به علاوه اینکه دربرخی از کودکان مصرف غذاهای تند با حساس کردن سیستم ایمنی بدن باعث واکنش‌های آلرژیک و مشکلات خود ایمنی در کودکان حساس می‌شود. بر اساس نظر پزشکان و متخصصان تغذیه، به کودکان زیر سه سال نباید غذاهای بسیار تند و پر ادویه داد. البته در سنین بالاتر نیز مصرف غذاهای تند باید متناسب با تحمل کودک به او داده شود.

فواید نوشیدن آب نارگیل

نوشیدن آب نارگیل یک روش طبیعی برای هیدراته کردن و افزودن پتاسیم به رژیم‌های غذایی است. بیشتر آمریکایی‌ها به اندازه کافی میوه، سبزیجات یا لبنیات نمی‌خورند و در نتیجه، به اندازه کافی پتاسیم دریافت نمی‌کنند. بنابراین آب نارگیل می‌تواند به پر کردن شکاف‌های غذایی آنها کمک کند. البته این طور نیست که برای سلامتی یا هیدراتاسیون خود مجبور به بیرون رفتن و گرفتن آب نارگیل باشیم زیرا ما غذاها و آب‌هایی داریم که این کار را برای ما انجام می‌دهند. نوشیدن آب نه تنها برای یک بدن و ذهن سالم خوب است بلکه لازم است. با نوشیدن مقدار بیشتری آب روده و پوست سالم‌تری خواهیم داشت، همچنین کاهش وزن و کنترل بهتر دیابت نیز با مصرف آب انجام می‌شود.

آب نارگیل می‌تواند پتاسیم بدن را تأمین کند، اما به همان میزان کالری بیشتری وارد بدن می‌کند، می‌توان یک موز کوچک میل کرد و حتی پتاسیم بیشتری به همراه سایر مواد مغذی موجود در آب نارگیل دریافت کرد. روش‌های دیگری نیز برای دریافت پتاسیم در رژیم غذایی وجود دارد که از نوشیدن آب نارگیل ارزان‌تر و کارآمدتر است. اگر به دنبال آبرسانی هستید، نوشیدن آب بیشتر، بهتر از نوشیدن آب نارگیل است. کسانی که کمتر از یک ساعت کار می‌کنند و زیاد عرق نمی‌کنند، لازم نیست برای هیدراته کردن بدن یک نوشیدنی شیرین بنوشند، نوشیدن آب ساده کافی است. از سوی دیگر، اگر شخص بسیار فعالی هستید و قادر به دریافت کالری هستید، می‌توانید آب نارگیل را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید.

از طرف دیگر اطمینان حاصل کنید که آب نارگیل خالص است. بسیاری از مارک‌های آب نارگیل قند را به نوشیدنی‌های خود اضافه می‌کنند و از خواص طبیعی آب میوه می‌کاهند.
در حالی که مطالعات نشان داده است که رژیم‌های غذایی سرشار از پلی فنول های گیاهی می‌توانند در برابر ابتلاء به سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و بیماری‌های عصبی محافظت کننده باشند، اما بهتر است که آن پلی فنول ها را از میوه‌هایی مانند انگور، سیب، گلابی، گیلاس و انواع توت‌ها تهیه کنید. چرا که با مصرف این میوه‌ها کالری اضافی مصرف نمی‌شود. درست مانند پتاسیم، بهتر است این آنتی اکسیدان از میوه تهیه شود تا آب میوه‌هایی که قند دارند.

تأثیر شکلات تلخ بر روی افسردگی

محققان با بررسی اثرات مصرف شکلات تلخ بر ۱۳ هزار نفر به این نتیجه دست یافتند که مصرف این نوع شکلات می‌تواند در کاهش علائم افسردگی مؤثر باشد. بر اساس نتایج تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، شکلات تلخ دارای ترکیباتی مانند آناندامید (نوعی ترکیب شیمیایی که از طریق خوردن غذا، خواب و لذت‌های دیگر در بدن آزاد می‌شود) است که مانند روان‌گردان عمل کرده و حتی می‌تواند از ابتلاء به افسردگی پیشگیری کند.

طی مطالعه‌ای دیگر که توسط سارا جکسون، پزشک دانشگاه جهانی لندن، UCL، انجام شد، نیز اطلاعات مشابهی به دست آمد. افراد شرکت کننده در این آزمایش، طی ده روز، بعد از ۲۴ ساعت مورد بررسی قرار می‌گرفتند که در بین آنها، کسانی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند، به دلیل ترکیبات موجود در این ماده غذایی، تا ۷۰ درصد کمتر از دیگر علائم افسردگی و همچنین اضطراب را داشتند. در این آزمایش، ترکیب دیگری مانند فنیل اتیل آمین که به عنوان ماده‌ای تسکین دهنده برای سیستم عصبی شناخته می‌شود نیز در کاهش اضطراب و ابتلاء به افسردگی مؤثر است.

کد خبر 411220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.