گیاه  بادرنجبویه چه خواصی دارد؟

گیاه بادرنجبویه دارای خواص بی‌شماری مانند بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان اضطراب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیاه ملیسا یا بادرنجبویه به خانواده گیاهان نعنایی تعلق دارد. این گیاه معطر علفی پرشاخه است و ارتفاع آن به ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر و حتی بیشتر می‌رسد. از تمام قسمت‌های رویشی این گیاه جهت کاربردهای دارویی استفاده می‌شود. این گیاه به اشکال مختلفی مانند اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم کرده استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی بعضی از خواص دارویی این گیاه می‌پردازیم:

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

عصاره بادرنجبویه به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی خود به تقویت عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند. شواهد نشان می‌دهد که این گیاه همانند نعناع و سنبل ختایی به درمان یبوست کمک می‌کند و مانع بروز زخم معده می‌شود. همچنین این گیاه می‌تواند به تسکین علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و احساس سنگینی معده کمک کند. این گیاه محرک دستگاه گوارش است و به هضم غذا نیز بسیار کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گیاه بادرنجبویه نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی و دیواره غشای سلول‌ها دارد، با عفونت‌ها مقابله کرده و مانع ورود باکتری و ویروس به سلول‌ها می‌شود. این گیاه سرشار از کافئیک اسید است که واکنش اکسیداسیون را خنثی می‌کند. همچنین گیاه بادرنجبویه به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کرده و از بدن افراد در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

درمان اضطراب

یکی از شناخته‌شده‌ترین خواص بادرنجبویه اثر آرامبخشی آن است. معمولاً از این گیاه برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود. بادرنجبویه در بهبود کیفیت خواب، کاهش علائم بی‌خوابی و دیگر اختلالات خواب به ویژه در دوران یائسگی بسیار مؤثر است. به منظور رفع بی‌خوابی‌های ناشی از استرس و فشارهای عصبی نوشیدن روزانه یک تا دو فنجان دمنوش بادرنجبویه می‌تواند مؤثر باشد.

درمان تبخال

تبخال درمان دائمی ندارد، اما استفاده از بعضی روش‌های درمانی می‌تواند تعداد دفعات تبخال زدن را کمتر کند. به نظر می‌رسد که بادرنجبویه به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند تانن‌ها و پلی‌فنل‌ها می‌تواند دوره بهبود تبخال را کوتاه‌تر و فواصل بین تبخال زدن را طولانی‌تر کند. استفاده از کرم یا روغن اسانس این گیاه به شکل موضعی برای درمان ویروس تبخال بسیار مفید است.

کد خبر 411167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.