۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
روش‌های درمان کمر درد

درد در قسمت پایین کمر، عارضه‌ای بسیار شایع است که با ماشینی شدن زندگی امروزه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریباً هر کسی در طول زندگی خود کمر درد را تجربه کرده است. بیشتر دردهای پایین کمر ناشی از آسیب‌هایی مانند کشش و یا کشیدگی ماهیچه به خاطر انجام حرکات ناگهانی، بلند کردن اجسام سنگین، چاقی مفرط، زمین خوردن، نشستن طولانی مدت، بلند بودن بیش از حد قد و سیگار کشیدن است. در ادامه با علائم کمر درد و روش‌های درمانی آن آشنا می‌شویم:

علائم کمر درد

درد قسمت پایین کمر می‌تواند از درد خفیف تا درد شدید و همچنین ثابت یا متناوب باشد. کمر درد حاد به طور ناگهانی پس از بروز آسیب به وجود می‌آید و معمولاً از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد، اما اگر این کمر درد بیش از سه ماه طول بکشد، کمر درد مزمن نامیده می‌شود. چنانچه کمر درد شما بیش از ۷۲ ساعت طول کشید مراجعه به پزشک ضروری است. علائم هشدار دهنده این آسیب شامل درد به همراه سرفه کردن، از دست دادن کنترل مثانه و روده، ضعف پا و تب می‌شود.

فشار عضلانی یا سیاتیک؟

کمر دردی که پس از بلند کردن اجسام سنگین یا انجام تمرینات ورزشی به وجود بیاید، معمولاً به دلیل فشار عضلانی است. گاهی اوقات این فعالیت‌ها می‌تواند به دیسک کمر آسیب وارد کند و باعث پارگی یا بیرون زدگی آن شود. زمانی که دیسک بیرون زده، عصب سیاتیک را تحریک کند، کمر درد ایجاد می‌شود. سیاتیک، نوعی درد عصبی است که به دلیل فشار بر عصب سیاتیک رخ می‌دهد.

روش‌های درمانی کمر درد

اگر کمر درد شما در طول سه ماه برطرف نشد، یوگا می‌تواند به تسکین آن کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد افرادی که در طول ۱۲ هفته تمرینات یوگا انجام دادند، علائم این بیماری را کمتر تجربه کردند. ماساژ درمانی و طب سوزنی نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود. داروهایی که برای درمان کمر درد مزمن و حاد استفاده می‌شود، شامل استامینوفن، آسپرین، داروهای کدئین، اکسی کدون، هیدروکدون و مورفین است. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، کتوپروفن و ناپروکسن سدیم نیز به منظور کاهش التهاب و درد تجویز می‌شود. علاوه بر این، پمادها و اسپری‌هایی نیز وجود دارد که به کاهش کمر درد کمک می‌کند. آخرین راه حل برای رهایی از کمر درد عمل جراحی است.

پیشگیری از کمر درد

خطر ابتلا به کمر درد را می‌توان با ورزش کردن، حفظ وزن سالم و بلند کردن اجسام سنگین به کمک ماهیچه پا به جای کمر، کاهش داد. علاوه بر این، پیاده روی سریع، شنا کردن یا دوچرخه سواری ثابت به مدت ۳۰ دقیقه در روز می‌تواند به افزایش قدرت ماهیچه و انعطاف‌پذیری کمک کند و از شما در برابر درد قسمت پایین کمر محافظت کند. انجام دادن حرکات کششی مکرر نیز می‌تواند در تقویت ماهیچه‌ها و بهبود سلامت کمر نقش داشته باشد.

کد خبر 411164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.