ارتباط بین شب کاری و سلامت چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مختل کردن ریتم طبیعی بدن خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ریتم شبانه‌روزی بدن انسان به طور متوسط دارای یک چرخش ۲۴ ساعته است و بر عملکرد قسمت‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارد. ساعت زیستی بدن برای مشخص‌کردن زمان خواب و بیداری افراد از عواملی مانند نور روز استفاده می‌کند.

در عصر مدرن، به دلیل وجود تکنولوژی‌های جدید و تغییر ساعات کاری، ساعت بیولوژیکی بدن از حالت تعادل خود خارج شده و نظم آن بر هم خورده است؛ این تغییرات باعث بروز سندروم متابولیک شده و خطر ابتلا به سکته مغزی، دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. به گفته محققان افراد شب کار بیشتر از بقیه تحت تاثیر این تغییرات قرار می‌گیرند.

داشتن خواب کافی، پیروی‌کردن از رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن برای سلامت هر فرد ضروری است؛ بنابراین لازم است افرادی که شب کار هستند و ساعت بیولوژیکی بدن آن‌ها دچار اختلال شده است، تغییراتی در سبک زندگی خود بدهند. گروهی از محققان آمریکایی در مورد ارتباط بین تغییر ساعت بیولوژیکی بدن و سندروم متابولیک، مطالعه جدیدی انجام داه‌اند.

به گفته پژوهشگران شب‌کاران باید تلاش کنند هر روز در یک زمان ثابت به مدت هفت تا هشت ساعت بخوابند. بهتر است این افراد تا جایی که ممکن است نزدیک به زمان تاریک شدن هوا بخوابند و مطمئن شوند که شیفت کاری آن‌ها قبل از نیمه شب شروع می‌شود.

یافته‌های جدید نشان داد مصرف روزانه سه وعده غذایی به همراه میان وعده‌های سالم برای شب‌کاران بسیار ضروری است؛ مواد غذایی مصرفی آن‌ها باید شامل مقدار مناسب پروتئین و سبزیجات باشد. علاوه بر این به شب کاران توصیه می‌شود در یک زمان ثابت در طول روز ورزش کنند. بهتر است این افراد حداقل پنج ساعت قبل از خواب تمرینات ورزشی انجام دهند.

همچنین قرار گرفتن در معرض نور کافی نیز می‌تواند به سلامت شب کاران کمک کند. این افراد باید تلاش کنند قبل از شروع زمان کار خود در معرض نور کافی قرار بگیرند. همچنین استفاده کردن از نورهای زیاد در محل کار نیز به آن‌ها کمک می‌کند تا هوشیارتر باشند. علاوه بر این مصرف داروهایی مانند "بنزودیازپین" و داروهای ضدافسردگی می‌تواند به کنترل چرخه خواب افراد کمک کند.

نتایج این مطالعه در مجله American Osteopathic Association منتشر شده است.

کد خبر 410429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.