سوداگری برای نرخ بیشتر؛ تاثیر FATF بر بازار ارز چیست؟

پرداخت پاداش آخر سال با حقوق بهمن ماه، اصلاح تعرفه های ترجیحی برای تجارت با ازبکستان، تقسیم گیلان به پنج منطقه برای تسریع در بازگشایی محورها، تأسیس خط هوایی اختصاصی برای اصفهان و التهاب بازار در پی بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، FATF یک گروه فرادولتی است که استانداردهای مقابله با پولشویی جهانی را تنظیم و تدوین می‌کند و این کارگروه در سال ۱۹۸۹ میلادی توسط اعضای گروه هفت با هدف مراقبت از نظام مالی این کشورها در برابر فعالیت‌های مجرمانه نظیر قاچاق مواد مخدر ایجاد شد.

این کارگروه به عنوان یک راهنما برای شناسایی ریسک سرمایه گذاری و شناسایی صاحبان حساب‌های بانکی بین‌المللی به کار می‌رود و بسیاری از بانک‌ها، نهادهای سرمایه گذاری و شرکت‌های پرداختی اکنون از دستورالعمل این کارگروه برای معاملات خود استفاده می‌کنند.

قابل ذکر است، FATF پس از حملات یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی استاندارهای مقابله با تأمین مالی تروریسم را توسعه داد و قوانین سخت‌گیرانه ای در این خصوص تدوین کرد، اکنون این کارگروه ۳۹ عضو دائم و حقوقی دارد.

ایران که برای ارتباط مالی با کشورهای اروپایی و برجام بدون آمریکا به تصویب لوایح چهارگانه این کارگروه نیاز دارد و این کارگروه نیز در آخرین جلسه رسمی خود که در مهرماه سال جاری برگزار شد برای تصویب لوایح خود، چهار ماه یعنی تا پایان بهمن ۹۸ به ایران مهلت داد، در صورتی که لوایح چهارگانه FATF تا پایان بهمن ماه تصویب نشود، ایران به لیست سیاه این کارگروه اضافه می‌شود و بسیاری از راه‌های ارتباطی خود برای مبادلات مالی را از دست می‌دهد.

به همین دلیل جو روانی-اقتصادی حاکم بر بازار ارز، این روزها متشنج‌تر از همیشه روند معاملات بازار را در دست گرفته و افزایش تقاضا برای خرید ارز از صرافی‌ها و صعود نامحسوس نرخ دلار یکی از پیامدهای این تشنج در بازار بوده است.

اما عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی یک شنبه _۲۰ بهمن ماه_ در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این مهم، گفت که این روزها، سفته بازان و رانت جویان بازار ارز نتیجه جلسه آتی FATF را بدون اطلاع از پیچیدگی‌های روند آن، عدم تمدید تعلیق قلمداد کرده و در خصوص تأثیر آن بر نرخ ارز تبلیغات زیادی در کانال‌های تبلیغاتی خود راه انداخته‌اند.

وی افزود: نظرم را قبلاً در مورد اهمیت این موضوع گفته‌ام، لیکن، در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های خارجی به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا، همکاری لازم با بانک‌های ایران را ندارند و تبادلات ارزی ما از طریق مکانیزم‌های بانکی جایگزین و غیر قابل تحریم، انجام می‌شود، تصمیم آتی FATF(اعم از تمدید یا عدم تمدید)نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد و عمده خبر سازی ها در این خصوص، با انگیزه سودجویی و نوسان گیری در بازار ارز انجام می‌گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: دستاویز قراردادن موضوع FATF برای اثر گذاری در نرخ ارز از طریق سفته بازان و فضای مجازی، با واقعیات بازار و روند تأمین ارز در تجارت خارجی کشور و چشم انداز گشایش کانال‌های جدید، همخوانی ندارد. ضمن اینکه، بانک مرکزی نظارت بر جریان پول و مبارزه با پولشویی را نیز در کنار مدیریت بازار ارز با قوت ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: مردم عزیز مراقبت نمایند که با شگرد جدید سودجویان، این بار تحت عنوان تأثیر FATF، دارایی آنها در بازار ارز در معرض ریسک قرار نگیرد.

پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش نیز چندی پیش در چهاردهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفته بود: قریب‌الوقع ترین چالش ما FATF است. پنج ششم حجم تجاری دنیا از همین مسیر صورت می‌گیرد. ۲۰۵ کشور دنیا عضو این سازمان هستند و این در حالی است که سازمان ملل ۱۹۳ عضو دارد و این اهمیت FATF را نشان می‌دهد. ایران باید به نقش خودش به عنوان مادر خاورمیانه برگردد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در ادامه می‌خوانید:

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: ‏مشارکت و همکاری بانک‌ها در بازار می‌تواند به کم کردن هزینه‌ها و افزایش راندمان و صرفه جویی کمک کند.

**رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: چطور به رغم ممنوعیت واردات، چند شرکت، خودروی خارجی ۲۰۱۹ عرضه می‌کنند؟

**رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در مورد ‎اوراسیا چندین سازمان از جمله بانک مرکزی، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، مناطق آزاد، سازمان مبارزه با قاچاق، گمرک، سازمان توسعه تجارت دخالت دارند.

** مدیرعامل شرکت پشتیبانی و امور دام گفت: اگر قیمت خرید گوساله زنده از سطح عادلانه تعیین شده یعنی حاشیه بازار محدوده ۲۷ هزار تومان فراتر رود، ذخایر استراتژیک گوشت را وارد بازار می‌کنیم.

حسن عباسی معروفان با اشاره به وضعیت مطلوب تولید گوشت در کشور اظهار کرد: برنامه‌ریزی دقیقی در ستاد تنظیم بازار با هدف حمایت از روند تولید و همچنین بازار مصرف و سفره مردم اجرایی شده است و امروز نتایج این برنامه‌ریزی در بازار گوشت کشور به چشم می‌آید.

وی گفت: قیمت گوشت کاهش قابل توجهی را در بازار تجربه کرده و حجم تولید نیز نشان می‌دهد ادامه این روند مانع از بروز هر گونه مشکلی در بازار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و امور دام خاطرنشان کرد: بازار گوشت شب عید با هیچ مشکلی مواجه نباشد.

** عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در کشور و همچنین منطقه در حوزه نرم افزارهای دریایی دارای جایگاه مناسبی بوده و در داخل به خودکفایی صددرصدی رسیده است.

محمدرضا الله یار با تاکید بر اهمیت بنادر به عنوان مبادی ورود کالا از مسیر دریا با اشاره به توسعه بنادر کشور با یک رویکرد بین‌المللی اظهار کرد: اهمیت این موضوع باعث شد تا در این خصوص سازمان بنادر یک طرح مطالعاتی را با عنوان طرح جامع بنادر برای ۱۱ بندر کشور در دستور کار خود قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه بنادر بر اساس این مطالعات شکل خواهد گرفت و به‌روزرسانی این طرح تا سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد، گفت: لازم است توسعه بنادر بر اساس طرح جامع انجام گیرد و به همین خاطر توسعه پایدار بنادر، اسکله‌ها و موج شکن‌ها طبق این طرح خواهد بود.

**عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مصوبه اخیر هیئت وزیران گفت: همه تشکل‌های صنفی از مالیات معاف هستند، بحث مالیات کانون از مالیات عملکرد وکلا جداست.

** وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر این که پروژه مولد سازی دارایی‌های دولت با هدف تأمین مالی دولت اجرا نمی‌شود اظهار کرد: اثری از این طرح نصیب خزانه خواهد شد اما ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که مطرح می‌شود شامل همه واگذاری‌ها، خصوصی سازی و مولد سازی دارایی‌های دولت است.

فرهاد دژپسند در سومین نشست هم اندیشی صاحب نظران اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی که با موضوع مولد سازی و دارایی‌های دولت برگزار شد اظهار کرد: برخی بر این باورند که دولت به دلیل شرایط مالی تصمیم به مولد سازی دارایی‌های خود گرفته است در حالی که بحث مولد سازی دارایی‌های دولت جدید نیست.

وی ادامه داد: این بحث از سال ۱۳۹۴ زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از روند افتصاد مقاومتی اظهار نارضایتی کرده بودند آغاز شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه پروژه مولد سازی دارایی‌های دولت با هدف تأمین مالی دولت اجرا نمی‌شود اظهار کرد: اثری از این طرح نصیب خزانه خواهد شد اما ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که مطرح می‌شود شامل همه واگذاری‌ها، خصوصی سازی و مولد سازی دارایی‌های دولت است.

** معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به خرابی شدید آسفالت دو محور نجف آباد-تیران و ورزنه- نائین، گفت: بخشی از بهسازی و مرمت این جاده‌ها در سال جاری انجام شده و این پروژه‌ها در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه خواهد داشت.

فرزاد دادخواه در نشست خبری - شنبه ۱۹ بهمن ماه - با بیان اینکه امسال از نظر اعتبارات استانی وضعیت مناسبی نداریم، اظهار کرد: بخشی از اعتبارات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از محل اسناد خزانه است؛ از این رو نقدینگی کم است در حالی که با افزایش چهار برابری هزینه‌ها روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه هر متر خط کشی جاده‌ها چهار هزار تومان، هر صفحه گاردریل یک میلیون تومان و هر واحد اصله روشنایی ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد، افزود: به رغم مشکلات موجود اقدامات خوبی در محورهای مواصلاتی استان اصفهان انجام گرفته است که از جمله آن می‌توان به آسفالت ۲۸۰ کیلومتر راه‌ها با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان و سیلکت و درزگیری ۴۳۸ کیلومتر از جاده‌های استان با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان اشاره کرد؛ بیشتر این طرح‌ها در محورهای خوروبیابانک، نائین و اردستان اجرا شده است.

**نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: باوجود اینکه در سال ۲۰۱۹ میلادی امتیاز شاخص آسانی (سهولت) انجام کسب و کار برای کشور افزایش یافت اما جایگاه ایران از ۱۲۴ جهان به ۱۲۸ تنزل پیدا کرد؛ از این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که در جهان از کورس این شاخص عقب افتاده‌ایم.

** مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه حمل بار تجاری توسط اتوبوس‌ها اقدامی غیر انسانی است که جان مسافران را به خطر می‌اندازد، گفت: حمل بار تجاری عامل بزرگ سوانح جاده‌ای است زیرا حمل بار بیش از ظرفیت، مرکز ثقل اتوبوس و تاب آوری آن را برهم زده و سبب واژگونی می‌شود.

مهدی خضری در نشست خبری - شنبه ۱۹ بهمن ماه- با اشاره به آخرین آمار تصادفات جاده‌ای استان اصفهان، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۲۹۲ فقره تصادف منجر به فوت در جاده‌های استان رخ داده که این آمار در مدت مشابه سال قبل، ۳۱۷ فقره بوده است.

وی با اشاره به کاهش هشت درصدی تصادفات جاده‌ای استان اصفهان در سال جاری، افزود: در تصادفات ۱۰ ماهه اخیر، ۳۶۴ نفر جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۷۴ نفر بوده است، کاهش سه درصدی را نشان می‌دهد.

**معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان از تأسیس کارخانه نوآوری در استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نباید کارآفرینی با اشتغالزایی اشتباه گرفته شود، کارآفرینی صرف کافی نیست، بلکه سیستم نیز باید پذیرش داشته و به کارآفرین کمک کند.

** معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خوراندن تریاک به مرغ در مرغداری‌های اصفهان را تکذیب کرد.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با ایمنا، با تکذیب شایعه استفاده از تریاک در مرغداری‌ها، اظهار کرد: چنین موضوعی در مرغداری‌ها وجود ندارد و گزارشی به سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این خصوص ارائه نشده است.

وی افزود: استفاده از تریاک در مرغداری‌ها و واحدهای مجوز دار پرورش مرغ اصفهان به هیچ عنوان واقعیت ندارد و مردم در صورت مشاهده این مورد می‌توانند مراتب این تخلف را به سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یا سازمان دامپزشکی استان، گزارش کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: مواد افیونی و تریاک به هیچ وجه از اجزای خوراک دام نیست و ممکن است به رغم توزیع دارو به اندازه مناسب و کافی، برخی از پرورش دهندگان سنتی مرغ از این مواد به عنوان دارو خانگی و سنتی استفاده کرده باشند.

**مدیرعامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش بینی ما از مصرف ورق خودرو، روندی افزایشی است زیرا نیاز صنعت خودرو روز به روز افزایش می‌یابد.

** سخنگوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه واریز می‌شود.

بر اساس اعلام مهدی قمصریان، هیأت وزیران مبلغ ثابت دوازده میلیون ریال را به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) تعیین کرده است.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.

**مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: در راستای داخلی سازی برخی از قطعات و ملزومات مورد نیاز گروه صنعتی ایران خودرو توسط مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راستای جهاد خودکفایی و قطع وابستگی تفاهم‌نامه ای امضا شد.

** معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به وجود نهالستان تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در منطقه سیستان و بلوچستان، درصدد ایجاد باغ مادری مطلوب تولید انواع میوه‌های گرمسیری ونیمه گرمسیری در جنوب این استان هستیم.

محمدعلی طهماسبی اظهار کرد: از مناطق آسیب دیده از سیل در مناطق روستایی شهرستان‌های کنارک، چابهار و سرباز بازدید و از نزدیک حجم خسارت سنگین وارده شده به باغات، مزارع، زیرساخت‌های بخش کشاورزی، منابع طبیعی، دام ودامپروری، سیستم‌های نوین آبیاری، قنوات، چاه‌ها را مشاهده شد.

وی اظهار امیدواری کرد: به زودی کمک‌های دولت و ستاد بحران کشور برای بازسازی بخش کشاورزی کارسازی شده تا آرامش نسبی به بخش کشاورزی منطقه برگشته و شغل اکثر مردم منطقه که کشاورزی است، مجدد احیا شود.

**سازمان ملل از فعالیت‌های ایران برای ترویج برنامه‌های کاربردی صنعت فضایی تقدیر کرد.

** رئیس انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی مرغ استان اصفهان گفت: اگر قیمت مرغ برای مصرف کننده افزایش پیدا نکند، مرغداران توانایی تأمین نیاز جوجه یک روزه خود برای فصل بعدی جوجه ریزی را نخواهند داشت و تولید مرغ در کشور با مشکلات مواجه و بازار با کاهش عرضه مرغ روبرو خواهد شد.

حمیدرضا شیخان در گفت وگو با ایمنا، با اشاره به افزایش قیمت اخیر جوجه یک روزه در بازار، اظهار کرد: قیمت جوجه یک روزه به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی تعیین قیمت مرغ در بازار، اثر مستقیم بر نرخ این محصول دارد و با توجه به قیمت مصوب مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کشور (۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان)، دولت باید تدابیری برای متعادل کردن این نرخ در نظر بگیرد.

وی افزود: افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار باید در فرمول تعیین قیمت مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کشور اعمال شود و قیمت مرغ برای مصرف کننده افزایش پیدا کند، اما تاکنون این مهم انجام نگرفته و تا زمانی که مصوبه جدید اعلام قیمت‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار صادر نشود، افزایش قیمت تخلف صنفی محسوب می‌شود.

**معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ‏توسعه ‎اقتصاد دیجیتال بدون تمرکز بر ‎هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری هدفمند در این حوزه به شوخی می‌ماند!

**معاونت بین الملل اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای خطاب به تشکل‌های ملی وابسته به این اتاق اعلام کرد: به منظور بررسی و تعیین فهرست کالاهای مشمول تعرفه‌های ترجیحی و تعرفه‌های جدید برای تجارت با ازبکستان اقدامات لازم برای ارسال لیست کالاهای مورد نظر تشکل‌های مذکور انجام گیرد.

** وزیر راه و شهرسازی از تقسیم استان گیلان به پنج منطقه برای تسریع در روند بازگشایی محورهای روستایی استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بیشتر این محورها تا فردا شب بازگشایی شوند.

محمد اسلامی با اشاره به بازدید از محورهای ارتباطی فومن و صومعه‌سرا، اظهار کرد: حرکت و فعالیت در این مناطق به نحو مطلوبی برقرار شده است.

وی با بیان این‌که ماشین‌آلات و تجهیزات برای بازگشایی محورها در استان توزیع شده است، افزود: به‌منظور سرعت‌دادن به روند بازگشایی محورهای ارتباطی، استان را به پنج منطقه تقسیم و مسئولان عملیات هر منطقه را در سطح معاونان وزیر و مدیران ارشد، مشخص کردیم. همچنین، ماشین‌آلات بخش خصوصی را از سایر استان‌های کشور به کار گرفتیم و ان‌شاء‌الله بتوانیم تا فردا شب محورهای مسدود اکثر روستاهای استان را بازگشایی کنیم.

**رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در انتخابات فراکسیون کشاورزی اتاق ایران به عنوان رئیس هیئت مدیره فراکسیون کشاورزی انتخاب شد.

**وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: طبق توافقات، قرار شده به ۱۶ هزار عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر تسهیلات کم بهره تعلق بگیرد.

**مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت فرآوری گیاهان دارویی در کشور، گفت: در ۹ ماهه سال جاری، حدود پنج میلیون کیلوگرم عصاره و اسانس صادر کرده‌ایم، ارز آن نیز به کشور بازگشته و تحویل بانک مرکزی شده است.

حسین زینلی بر ضرورت فرآوری گیاهان دارویی برای ارزش افزوده بیشتر تأکید و اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد در دو سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ فرآورده دارویی، طب سنتی و داروی طبیعی در کشور ایجاد کرده‌ایم. طبق آمار، بیش از صادرات گیاهان دارویی‌، واردات محصولات به‌صورت خام داشتیم؛ محصولاتی مانند دارچین، جنسینگ و … از خارج کشور وارد ایران شده و در محصولات دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرآوری گیاهان دارویی در کشور، تصریح کرد: قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی در بازارهای جهانی ۵۵۰۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این امر خود نشان می‌دهد در صورت فرآوری این گیاه دارویی چه میزان ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.

** معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: علت افزایش قیمت جوجه یک روزه برای مرغداران، بالارفتن تقاضا برای جوجه ریزی در بهمن ماه و تأمین نیاز بازار در ایام عید است اما به نظر می‌رسد با کاهش تقاضا برای خرید مرغ پس از ایام عید و فرودین ماه، قیمت جوجه یک روزه نیز شکسته شود.

مرتضی رضایی در گفت‌وگو با ایمنا، با بیان این که قیمت جوجه یک روزه در بازار تابع شرایط مختلف است، اظهار کرد: تقاضا برای جوجه‌ریزی در ایام منتهی به شب عید، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نرخ این محصول در بازار است.

وی افزود: مرغداران بر اساس تجربه خود، در هفته‌های پیش از عید نوروز، مبادرت به جوجه‌ریزی فراوان در واحدهای خود می‌کنند و از این رو تقاضای مرغداران موجب افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار می‌شود.

** معاون سازمان حمایت با تشریح جزئیات اولویت‌های بازرسی از بازار کالاهای اساسی در هفته آینده گفت: شکر، دام زنده و گوشت، جوجه یک روزه، انواع لاستیک در صدر بازرسی سازمان‌های صمت استان‌ها قرار دارد.

سید جواد احمدی با تشریح جزئیات اولویت‌های بازرسی از بازار کالاهای اساسی در هفته آینده گفت: بر اساس تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته توسط ستاد کارگروه تنظیم بازار، اولویت‌های بازرسی برای بازرسان در هفته آینده تعیین شده که بر مبنای آن، شکر، دام زنده و گوشت با توجه به شرایط بازار و افزایش تقاضا در اولویت قرار گرفته‌اند.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر این اساس، کالاهای شکر، دام زنده و گوشت، جوجه یک روزه، لاستیک (کامیون، اتوبوس، پژو، پراید) در صدر بازرسی‌های بازرسان قرار دارد و این امر سبب شده تا به جهت افزایش تقاضا، اولویت‌های بازرسی در ارتباط با این کالاها، تعیین شود.

وی اظهار کرد: حضور بازرسان در بازار طی هفته‌های گذشته، آرامشی را در بازار حاکم و روند کالارسانی به بازار را نسبت به گذشته، تسهیل کرده است.

** چهارشنبه به دنبال دستور رئیس‌جمهور، آزادراه تهران-شمال به صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسید.

قطعه اول آزادراه تهران-شمال با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

به گفته خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری آزمایشی از این آزادراه امروز و فردا به مدت ۲ ساعت از ساعت ۱۲ تا ۱۴ انجام می‌شود و بهره‌برداری رسمی از آن با حضور رئیس جمهور اوایل اسفند ماه انجام می‌شود، این قطعه به طول ۳۲ کیلومتر از انتهای اتوبان آزادگان شروع و تا شهرستانک ادامه می‌یابد.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران گفت: بهترین رتبه اعتباری ایران در سال ۱۳۸۳ و معادل چهار بود، پس از برجام از هفت به پنج رسید و در هفته گذشته از شش به هفت تنزل پیدا کرد.

**معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ‏اگر مدیر دولتی در جلسه هم اندیشی با بخش خصوصی شرکت می‌کند، هنر نمی‌کند، وظیفه اش را انجام می‌دهد.

** تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١٣٩٨ به ٢٥, ٦ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٢٣.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل پاییز ١٣٩٨ به منفی ۰.۳ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل، ١.٦ واحد درصد کاهش دارد. کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش‌های تولیدی کشاورزی (منفی ٤.٥ درصد) و صنعت (منفی ٢.٣ درصد) است. بیشترین تورم فصلی تولیدکننده نیز به ترتیب مربوط به بخش‌های معدن (٦.٥ درصد) و خدمات ٦.٢ درصد است.

همچنین تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١٣٩٨ به ۲۵.۶ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٢٣.٨ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به فصل پاییز سال گذشته، ٢٥.٦ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (١٠.٩ درصد) و بیش‌ترین نرخ مربوط به بخش معدن (٣٧.٦ درصد) است.

**مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه بیشتر استان‌های کشور دارای خط هوایی اختصاصی هستند، گفت: هیئت مدیره فولاد مبارکه اصفهان در جلسه هفته گذشته خود مصوب کرد که خط هوایی با محوریت اصفهان و مبارکه برای استان تأسیس شود.

**مدیرعامل شرکت مخابرات کشور با اشاره به برف و کولاک در استان گیلان گفت: ‏۱۵۱ مرکز کم ظرفیت مخابرات در این استان قطع شده و علت قطعی این مراکز، قطع گسترده برق در شرق گیلان است.

**مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهبود پینگ چند بازی شاخص رایانه‌ای در کشور خبر داد.

** یک کارشناس صنعت خودرو گفت: دو مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب طرح یک فوریتی و اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده درباره حمایت استفاده از خودروهای هیبریدی در کشور در حالی صورت گرفته که واردات خودروهای خارجی به کشور از تیرماه سال گذشته ممنوع است.

یاور رضایی در گفت و گو با ایمنا، با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره معافیت مالیاتی خودروهای هیبریدی خارجی، اظهار کرد: قوانین و مقررات موجود در کشور نیاز به اصلاحات جدی برای توسعه صنعت خودرو و اتومبیل‌های مورد استفاده مردم دارد و پیش قدمی مجلس شورای اسلامی در این بخش از مشکلات صنعت خودروسازی، نوعی پیشرفت کوتاه مدت محسوب می‌شود.

وی افزود: حتی به کار بردن لفظ حمایت از خودروهای برقی و هیبریدی از سوی مسئولان بر قیمت این محصولات در بازارهای خرید و فروش اتومبیل و نمایشگاه‌های سراسر کشور تأثیر نامحسوسی می‌گذارد و تا حدودی موجب توسعه زیرساخت‌های استفاده از این اتومبیل‌های به صرفه و بادوام در صنایع خصوصی کشور خواهد شد.

** کارشناسان اقتصادی سی‌ان‌ان می‌گویند: ویروس کرونا که شمار مبتلایان به آن اکنون از مرز ۴۰ هزار نفر گذشته است، می‌تواند اقتصاد آمریکا را از پنج جنبه تحت تأثیر قرار دهد.

** سرمایه گذاری متشکل از سرمایه در ماشین آلات و سرمایه در ساختمان است که در فصل پاییز سال جاری پس از گذشت بیش از شش فصل به رشد مثبت ۰.۹ درصد رسیده و عمدتاً ناشی از تشکیل سرمایه در بخش ساختمان بوده است.

جواد حسین زاده، رئیس مرکز آمار ایران در تشریح جزئیات رشد اقتصادی ٩ ماه سال ١٣٩٨ و فصل پاییز سال جاری با بیان اینکه میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در ۹ ماهه اول امسال به حدود ٥٠٠ هزار میلیارد تومان (با نفت) و ٤٣٠ هزار میلیارد تومان (بدون نفت) رسیده است، گفت: رشد اقتصادی ٩ ماه سال جاری (بدون نفت) نسبت به دو فصل قبل بهبود یافته و به عدد صفر درصد و در فصل پاییز سال ١٣٩٨ به عدد مثبت ۰.۹ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین رشد اقتصادی در ٩ ماهه سال ١٣٩٨، در گروه کشاورزی، مثبت ٣.٢ درصد، در گروه صنایع و معادن (بدون نفت) مثبت دو درصد، خدمات منفی ٠.٢ درصد و بخش ساختمان مثبت ٩.٦ درصد بوده است.

** سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: آسیبی که در سیلاب اخیر به بخش کشاورزی استان سیستان و بلوچستان وارد شد، تأثیری بر روند عرضه محصولات کشاورزی در بازار شب عید نخواهد داشت.

عباس کشاورز در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به آسیب سیلاب به اراضی کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: سیلاب مشکلاتی را برای کشاورزان در این استان ایجاد کرد و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی دقیق جزئیات خسارات وارد شده به اراضی کشاورزی در این استان هستند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی مدیریت کشاورزی در کشور با نظرخواهی از کارشناسان اقتصادی و کشاورزی، برای بررسی کارشناسی آسیب‌های سیلاب اخیر به سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی دقیقی کرده و چندین طرح و برنامه نیز برای جبران خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی و کشاورزان در این استان در نظر گرفته شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در استان سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: برای احیای قنوات آسیب دیده و بازسازی باغات و جایگزینی دام‌های تلف شده در سیل اخیر، برنامه‌ریزی شده است.

**دبیر انجمن اقتصاددانان ایران از تنزل رتبه ریسک کشوری ایران از شش به هفت، خبر داد و گفت: این رتبه که توسط سازمان همکاری و توسعه OECD برای مقاصد صادراتی منتشر می‌شود ملاک ECA ها برای تأمین اعتباری صادراتی به کشورهای هدف است!

** سخنگوی تنظیم بازار کشور گفت: برای رفاه حال شهروندان ساعت کار مراکز عرضه در ایام پایانی سال افزایش خواهد یافت و میوه تنظیم بازار (سیب و پرتقال) ایام پایانی سال تأمین وآماده توزیع است.

محمدرضا کلامی، درباره ویژه برنامه‌های ایام پایانی سال ۱۳۹۸ از تدوین دستورالعمل نظارتی ایام پایان سال خبر داد و اظهار کرد: به منظور تنظیم بازار شب عید، تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، برگزاری حراج و فروش فوق‌العاده و تشدید بازرسی و نظارت ویژه ایام پایانی سال و عید نوروز در دستور کار قرار گرفته است؛ این در حالی است که هماهنگی‌های لازم با واحدهای تولیدی صنفی و صنعتی برای حضور حداکثری در نمایشگاه‌ها صورت گرفته و در کنار آن، برای تأمین مایحتاج مردم در بخش کالاهای اساسی، عرضه ذخایر کالاهای اساسی و ضروری نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس گزارش رئیس اتاق اصناف ایران در کارگروه تنظیم بازار، برنامه فروش فوق‌العاده در اکثر استان‌ها مصوب شده و مکان و زمان اجرای نمایشگاه‌ها مشخص شده است.

**بر اساس گزارش شرکت عمران شهرهای جدید ۱۹ هزار و ۴۱۶ واحد مسکن مهر به همراه ۶۳ پروژه روبنایی تا نیمه‌نخست اسفندماه در شهرهای جدید کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

بر اساس گزارش ارائه‌شده از سوی این شرکت ۱۰ هزار و ۷۹ واحد در شهر جدید پردیس، سه هزار و ۸۵۰ واحد در شهر جدید پرند، دو هزار و ۶۱ واحد در شهر جدید هشتگرد، ۶۷۰ واحد در شهر جدید امیرکبیر، ۶۴ واحد در شهر جدید بهارستان، ۴۷۷ واحد در شهر جدید فولادشهر، ۲۰۰ واحد در شهر جدید صدرا، ۳۴۴ واحد در شهر جدید سهند، یک هزار و ۴۱۴ واحد در شهر جدید گلبهار، ۹۱ واحد در شهر جدید بینالود، ۶۶ واحد در شهر جدید شیرین شهر و ۱۰۰ واحد در شهر جدید رامشار طی دهه فجر سال جاری افتتاح و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

** یک مشاور تأمین مالی و سرمایه گذاری گفت: اوراق منفعت یکی از ابزارهای بسیار کارآمد اقتصادی برای تأمین مالی پروژه‌های شهری است و شهرداری‌ها نباید از اتخاذ این روش کاربردی تأمین مالی غافل شوند.

پیمان مولوی در گفت‌وگو با ایمنا، با تاکید بر نقش اوراق منفعت در تأمین مالی پروژه‌های مدیریت شهری، اظهار کرد: اوراق منفعت یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای شهرداری‌هاست؛ این اوراق امکان ایجاد منابع مالی از مجوزها و مسائل مربوط به آنها را برای پیمانکاران سیستم مدیریت شهری فراهم می‌کند.

وی افزود: اوراق منفعت یکی از پتانسیل‌های مناسب برای شهرداری‌هایی است که اکنون با مشکلات اقتصادی و تأمین مالی مواجه شده اند. میزان استفاده شهرداری‌های کشور از این ابزار، به کلیت نظام اقتصادی ایران باز می‌گردد که به علت ناآشنایی بسیاری از کسب و کارهای شخصی و دولتی با بازار سرمایه، این ابزار مهم تا حدودی در بین آن‌ها مهجور مانده و آن را نمی‌شناسند.

** رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد میزان سود سهام عدالت گفت: برای کسانی که یک میلیون تومان سهم دارند میزان سود ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تومان است.

علیرضا صالح اظهار کرد: میزان سود سهام عدالت کمی بیش از ۲۰۰ هزار تومان برای افرادی که یک میلیون سهم دارند، تعیین شده است. در این راستا میزان سود افرادی که سهم‌های کوچک‌تری دارند به تناسب کوچک می‌شود. البته میزان سود برای سهم‌های یک میلیون تومانی تقریباً ۲۰۳ یا ۲۰۴ هزار تومان است.

وی به این سوال که میزان دقیق سود چه زمانی مشخص خواهد شد؟ پاسخ داد: میزان دقیق آن سوم اسفند مشخص می‌شود، زیرا هنوز باید مقدار دیگری سود دریافت کنیم. البته چک‌ها را دریافت کرده‌ایم اما باید به پول تبدیل شود و احتمالاً اواخر هفته آینده مشخص و سود از سوم اسفند به حساب‌ها واریز می‌شود.

** قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ارزش LPG بیشتر از بنزین است و استفاده از LPG به عنوان سوخت جایگزین بنزین صرفه اقتصادی ندارد.

حمید قاسمی ده‌چشمه بعد از ظهر _دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: LPG به عنوان سوخت خودرو در کشور مصرف نمی‌شود و تا زمانی که منابع CNG در اختیار رانندگان وجود دارد و مالکان خودروهای عمومی قادر هستند به صورت رایگان خودروی خود را دوگانه سوز کنند، هیچ لزومی ندارد که از سوخت LPG استفاده کنیم و منابع LPG کشور نیز کفاف استفاده همگانی از این ماده به عنوان سوخت جایگزین را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو در مرحله نخست دوگانه سوز شدن رایگان بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، از خدمات بهره مند می‌شوند و همه رانندگان خودروهای عمومی قادر هستند که از این طرح استفاده کنند.

**رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ابراز امیدواری کرد که با شفاف شدن ساختار و رویه پرداخت کانال مالی سوئیس، حداقل از هزینه‌های اضافی پرداختی فعالان صنعت داروسازی کاسته شود.

**‏وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همه توجه آمریکا بر محدود کردن ‎صادرات نفت ایران است و در چنین شرایطی، حکومت و دولت، به‌عنوان تکلیف، نقش اساسی در مقابله با تحریم‌ها را بر عهده دارند.

** خط انتقال ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه پساب شهری برای نخستین بار در کشور افتتاح و به صورت رسمی در شرکت پالایش نفت اصفهان به بهره برداری رسید.

استاندار اصفهان دوشنبه _۲۱ بهمن ماه_ در حاشیه آئین افتتاح پروژه‌های این شرکت، اظهار کرد: یک پنجم فرآورده‌های نفتی کشور توسط مجموعه پالایشگاه اصفهان تأمین می‌شود، از این رو برداشتن قدم‌های مؤثر برای به‌روزرسانی این مجموعه تأثیر مهمی در کمک به اقتصاد ملی کشور خواهد داشت.

عباس رضایی افزود: حدود ۲۳ درصد فرآورده‌های نفتی کشور توسط شرکت پالایش نفت اصفهان تأمین می‌شود و تمام بنزین تولیدی این مجموعه بنزین یورو ۵ است. این شرکت با تولید ۱۲ میلیون لیتر در روز، سوخت استان اصفهان و ۱۶ استان کشور را تأمین می‌کند.

** مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با اینکه در کشور چهار میلیون خودروی گازسوز وجود دارد و در دوگانه سوز کردن خودروها رتبه اول دنیا مربوط به ایران است، گفت: تاکنون ۲۸ درصد از مصرف بنزین با CNG (گاز طبیعی فشرده) جایگزین شده است.

حسین صادقیان، صبح دوشنبه _۲۱ بهمن‌ماه_ در آئین رونمایی از چهل و یک دستگاه خودروی دوگانه سوز شده حمل و نقل عمومی در اصفهان، اظهار کرد: رونق تولید زمانی محقق می‌شود که ساختارها تغییر پیدا کند و وزارت نفت می‌کوشد تا با اجرای طرح‌های اجتماعی نقشی در رونق تولید کشور داشته باشد.

وی افزود: باید ارتباطی میان صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد تا بتوانیم رونق تولید را محقق کنیم و اصفهان به عنوان یکی از استان‌های دارای بیشتری ظرفیت در حوزه‌های انرژی و سوخت، میزبان بزرگ‌ترین ترمینال نفتی کشور است.

**معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، در نشست معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این صندوق برای پروژه‌های دانشگاهی، از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان از طریق صندوق‌های عامل خبر داد.

**رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: پروژه ‎ماهواره ظفر تمرینی بود برای اجتماعی‌سازی یک تلاش و ساخت همگانی آینده.

** رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از نهایی‌شدن بازنگری مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در شواری تدوین مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: مبحث نهایی‌شده در شورای تدوین، برای تصویب و ابلاغ از سوی وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت می‌رود.

بهروز کاری آخرین روند بررسی ویرایش چهارم مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان (مبحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی) را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این مبحث هم اکنون در شورای تدوین نهایی شده از ارائه مبحث به وزارت راه و شهرسازی جهت اخذ مصوبه هیئت دولت خبر داد و گفت: چهارمین بازنگری در خصوص مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان، انجام شده و به تصویب شورای تدوین مقررات ملی ساختمان رسیده است. این مبحث باید از سوی وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت برود و به تصویب هیئت دولت برسد.

** رئیس اتحادیه خدمات فنی خودروهای سبک اصفهان گفت: مجلس شورای اسلامی باید نظام واردات خودرو به کشور را به صورت حقیقی جراحی کند و تا زمانی که این جراحی صورت نگیرد، صنعت خودروسازی ایران رشد و پیشرفتی نخواهد داشت.

روح الله چلونگر در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص لغو مالیات و عوارض خودروهای برقی، اظهار کرد: تا زمان ارسال ابلاغیه برای اجرای این قانون به نهادهای ذی‌ربط زمان زیادی مانده اما مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد با توجه به ممنوعیت واردات خودرو، دستورالعمل اجرایی این قانون را نیز به تصویب برساند.

وی افزود: در صورتی که مجلس شورای اسلامی با پذیرش واقعیت‌های اقتصادی به مردم توجه کند، رقابت را در بازار جدی بگیرد و بر اساس یک دوره زمانی پنج ساله نسبت به کاهش عوارض نامعقول گمرکی واردات اتومبیل به کشور اقدام کند (تا زمانی که این عوارض به صفر برسد)، قیمت خودرو کاهش می‌یابد و مردم می‌توانند از خودروهای با کیفیت استفاده کنند.

**رئیس سازمان فضایی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستیابی به ارتفاع بیش از ۵۴۰ کیلومتر با سرعت بیش از ۶۵۰۰ متر بر ثانیه برای اولین بار در پرتاب‌های فضایی کشور خبر داد.

** رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: اکنون نمی‌شود برآورد صحیحی از میزان خسارت ویروس کرونا به اقتصاد چین و دنیا بدست آورد.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: تعطیلات رسمی در این کشور، پنج روز به طول می‌انجامد اما در حقیقت، دو تا سه هفته مبادلات اقتصادی و تجاری چین در حالت نیمه تعطیل قرار می‌گیرد و تا پایان تعطیلات غیررسمی در این کشور نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در خصوص تأثیر کرونا بر نظام اقتصادی این کشور داشت.

وی با اشاره به ظرفیت دولت چین در کنترل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور، افزود: ویروس سارس به عنوان یکی از عناصر اصلی تهدید کننده سلامت انسان‌ها نیز حدود ۱۵ سال پیش در این کشور شیوع پیدا کرد و زمان توقف آن بیش از یک سال به طول انجامید، به همین دلیل تأثیر قابل توجهی بر نظام اقتصادی چین گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین خاطر نشان کرد: قدرت اقتصادی کنونی چین در دنیای تجارت بین‌الملل با وضعیت نظام اقتصادی این کشور در ۱۵ سال گذشته غیرقابل قیاس است و باید منتظر بمانیم تا برنامه‌های رسمی دولت چین برای کنترل ویروس کرونا نیز در رسانه‌های این کشور اعلام شود.

**مدیرعامل شرکت شهرک‌های بین المللی کشور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود ۹۶ درصد واحدهای اقتصادی کشور ما را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که نقش آنها در ایجاد اشتغال صنعتی به ۶۵ تا ۷۰ درصد می‌رسد.

** سازمان بنادر و دریانوردی از جذب ۵۴ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال سرمایه بخش غیردولتی در بنادر تجاری در قالب ۹ قرارداد و اعمال تخفیف ۲۵ درصدی در تعرفه‌های حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری و دریایی خبر داد.

در راستای تسهیل کسب و کار و فراهم کردن زمینه‌های فعالیت بندری و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بنادر کشور فعالیت‌های گسترده‌ای در سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.

بر اساس گزارش عملکرد دهه ماهه سازمان بنادر، سیستم «هندهلد» ثبت اطلاعات تخلیه و بارگیری کالاهای عمومی و متفرقه در بندر شهیدرجایی، جذب سرمایه‌گذاری ۵۴۹۸۲ میلیارد ریالی بخش غیردولتی در بنادر تجاری در قالب ۹ قرارداد سرمایه گذاری در بنادر شامل احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی و احداث و بهره برداری مجتمع گردشگری و تفریحی در بندر شهید رجایی، احداث و بهره‌برداری از انبار چند منظوره نگهداری کالا در بندر چابهار، از جمله فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه بنادر کشور بوده است.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایمیدرو برای سرمایه گذاری در کردستان مأموریت دارد و عمده مسائل مربوط به فولاد کردستان حل شده است.

کد خبر 410337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.