قالب فکری قرن ۲۱ در توسعه، انسان محور است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توسعه پایدار توسعه‌ای انسان محور است که به عنوان مهمترین قالب فکری توسعه در قرن ۲۱ تمامی عرصه‌های زندگی انسان‌ها را با محوریت سلامت و جامعه مورد توجه قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در اولین کنفرانسِ بین المللی توسعه پایدار و سلامت روانی، اجتماعی، اظهار کرد: توسعه پایدار به عنوان مفهومی با سابقه بیش از سه دهه در ادبیات امروز به یک قالب فکری عمده در بسیاری از کشورها بالاخص کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است و با وجود آنکه این مفهوم مانند توسعه تعاریف متعدد دربر دارد اما در سطح بین المللی دارای اجماعی علمی و عملی است که از طریق سازمان ملل و نهادهای مرتبط به مثابه برنامه عمل توسعه کشورها پیشنهاد شده است.

وی در تعریف توسعه پایدار افزود: بر اساس تعریف کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه در سال ۱۹۸۷ توسعه پایدار عبارت است از توسعه ای که نیازهای کنونی را تامین کند بدون آنکه توانایی نسل های آینده را دربر آوردن نیازهای خود به مخاطره افکند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: توسعه پایدار توسعه ای کل نگر است و همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی را دربر می گیرد و به اعتباری مهمترین شاخصه و جاذبه توسعه پایدار در جامع نگری آن است.

وی در تعریف سلامت اظهار کرد: سلامت به عنوان رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی عرصه ای است که پیوندی وثیق با سایر عرصه های جامعه دارد و امروز در نتیجه پیچیده تر شدن ابعاد چالش های گوناگون توسعه ای بسیار از کشورها تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت به محوری ترین دغدغه سلامت فراروی سیاست گذاران تبدیل شده است.

محمدی توسعه پایدار را توسعه ای انسان محور دانست و گفت: این توسعه به مثابه مهمترین قالبهای فکری توسعه در قرن ۲۱ تمامی عرصه های زندگی آدمی را در کنار هم با محوریت سلامت انسان و جامعه مورد توجه قرار می دهد.

وی افزود: توسعه پایدار عرصه نوینی است که همزمان هم سیاست و فرهنگ را مورد توجه قرار می دهد و هم بر رونق اقتصاد و تجارت و صنعت تاکید دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد سلامت گفت: ریشه سلامت اجتماعی با تعریف سازمان بهداشت جهانی تنها به معنای نبود بیماری و نقص نیست بلکه به معنای آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و سلامت اجتماعی یک اصطلاح چندپهلوست و در واقع سه تلقی از مفهوم سلامت اجتماعی شامل سلامت اجتماعی با تلفیقی از سلامت جسمی و روانی است.

وی حضور اجتماعی افراد در سلامت روانی را مهم دانست و اظهار کرد: فرد باید با دیگران تعامل خوبی داشته باشد و در سلامت روان عناصری از نحوه حضور اجتماعی در محیط وجود دارد که موجب می شود نتوان سلامت روان را تنها در اضطرلب و روان پریشی خلاصه کرد و حتماً باید وجه اجتماعی آن نیز درنظر گرفته شود.

محمدی تصریح کرد: هویت انسان امروز برگرفته از از چهار رکن مهم انطباق پذیری، جهت گرایی، ادغام پذیری و ارزش های مشروع اجتماعی است که به اتکای این ارکان پیوند عمیقی با شهرهای تاریخی ایجاد کرده و محصول آن خلق فرایند ارتباط منطقی و آشتی جویانه با محیط زیست است و شهرهای تاریخی شهرهایی زیست پذیر، انسان مخور و معناگرا هستند و مبین شهرهای فرهنگی در جهان امروز هستند.

وی با بیان اینکه منابع فسیلی جهان روبه پایان است، خاطرنشان کرد: تنش‌های انسانی و اجتماعی بر سر منابع و قدرت سرعت یافته و هر روز از عمر ذخایر انرژی کره زمین کاسته و بر میزان نگرانی مردم جهان افزوده می شود و محصولِ این اضطراب چیزی جز گرایش بیشتر به مصرف، دوری انسانها از همه، تنش و جنگ و نابودی زیست محیطی زیست بوم های بشری و دور از دسترس شدن اصول توسعه پایدار نیست.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان در پیشنهاد به این اجلاس گفت: پیشنهاد می شود اجلاس بعدی اسن کنفرانس به تعامل و تبادل دانش موثر در بستری جهانی میان شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شود و منشور واحدی برای نقشه راه بشر در فرایند توسعه تدوین شود همچنین این اجلاس زمینه گفتگو و ارتباط بین نهادهای مدنی را برای خلق جریانی ایجاد کند که هم اکنون در جهان پیرامون ما در پی آشتیِ بین انسان، سلامت، طبیعت توسعه است.

وی در ادامه افزود: برپایی کارگاههای ممتد آموزشی دانش افزا در حیطه شهرسازی، توسعه پایدار و مطالعات فرهنگی و سلامت روان در حیطه بین المللی می تواند به نهادینه سازی الگوی معناگرایی شهرهای در حال توسعه جهان برای پذیرش باور توسعه پایدار کمک کند.

محمدی تصریح کرد: ایجاد مرکز مشترک مطالعات شهرهای بزرگ ایران و جهان با تعریف زیرگروه هایی با عنوان توسعه، شهرسازی، سلامت اجتماعی، روانی و محیط زیست برای انتقال تجارب همچنین برای ایجاد شبکه تبادلی شهرهای بزرگ ایران با هدف تقویت پیوندهای اجتماعی و با شعار تامین سلامت روانی و اجتماعی شهروندان و حفظ محیط زیست، ایجاد و تعامل و تبادل دانش بین شهروندان این شهرها آهنگ توسعه پایدار را در اندیشه مهمترین عناصر آن جاری نماید.

کد خبر 409352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.